Gå til innhold

Norske bilpriser og avgifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om de ikke vil at folk skal ha biler så burde offentlig transport fått seg en smekk på pungen. I store byer fungerer det greit nok, men på mindre tettsteder og mindre byer så er det håpløst å komme seg noen plass.

Og prisen på taxi er såpass frastøtende at det er uaktuelt, da er det billigere å lease seg en OK bil.

Lenke til kommentar

Tror du det hjelper om staten kaster sykkelveier på oss til vi plutselig får lyst til å sykle gjennom norsk drittvær?

 

Sikkert like fruktbart som å gi hele Norges befolkning et medlemskap på treningssenter i håp om å få opp folkehelsen. Flott for noen, alle er positive til det, men i realiteten vil treningssentrene stå like tomme og statskassen vil bli lettere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kollektivtransport må bli gratis om det skal være en reell konkurrent til personlige kjøretøy. Hvis jeg ser på hvordan jeg selv tenker synes jeg det er helt uproblematisk å bruke mange titalls tusen i året på motorsykkelen min, men jeg opplever det som et jævla ran når jeg må betale 800 kroner for et månedskort. Og jeg tror ikke jeg er unik på den måten.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Og ikke nok med det. Når du har betalt for månedskortet må du også være ekstra påpasselig at du kommer deg dit du skal til enhver tid. Her jeg bor går tidligste buss ut av byen 07.20. Dermed kan jeg utelukke alle jobber som starter før dette tidspunktet, som er i hovedsak produksjonsbedrifter. Da er det kun privat bil som teller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå deles vel denne i en ny tråd også fordi OP går offtopic igjen. Hø hø.

 

Jeg sjekka prisen for månedskort for meg da jeg ikke trodde det kosta så mye som 800,- for et månedskort: 1600,-/mnd for meg, da.

Da må jeg stå ute og vente påen avgang i allslags vær, jeg må presse meg sammen med altfor mange andre, kanskje jeg til og med får ståplass ved siden av en svett ekkel mann, folk hoster og harker og er syke, snakker høyt i telefonen om ett eller annet som overhodet ikke interesserer meg og jeg risikererer å få en kansellert/forsinka avgang så jeg kommer for seint til jobb/hjem.

 

Eller jeg kan kjøre bilen min og unngå mye av dette.

Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Nå deles vel denne i en ny tråd også fordi OP går offtopic igjen. Hø hø.

Pass deg, ellers så deler jeg deg i en ny tråd!

 

Jeg sjekka prisen for månedskort for meg da jeg ikke trodde det kosta så mye som 800,- for et månedskort: 1600,-/mnd for meg, da.

Da må jeg stå ute og vente påen avgang i allslags vær, jeg må presse meg sammen med altfor mange andre, kanskje jeg til og med får ståplass ved siden av en svett ekkel mann, folk hoster og harker og er syke, snakker høyt i telefonen om ett eller annet som overhodet ikke interesserer meg og jeg risikererer å få en kansellert/forsinka avgang så jeg kommer for seint til jobb/hjem.

 

Eller jeg kan kjøre bilen min og unngå mye av dette.

Dere som er bosatt i byen har i det minste et alternativ å nytte dere av. Forbi der jeg bor er det vel bare skolebussen og en lokalrute som går 1 gang om dagen. Så det å ta dette for å handle mat er ganske greit uaktuelt da jeg har bedre ting å finne på enn å sitte å drikke kaffe halve dagen i vente på en buss. Bilen blir da et naturlig valg så lenge man har førerkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har betalt 300.000 i bilavgift bare i år, ser samme biler i nabolandet med tilsvarende reduserte priser.

Det er jo litt surt..

 

På toppen av det hele har de bedre veger...

 

En svenske mener at 6 år = vrakpant, i norge er 6 år regnet som en god bil.

 

Samme hvor arbeiderklasse man er i usa ser du 1-2 splitter nye biler utenfør døra, typisk 20-30.000 dollar hvor vi betaler 100.000 dollar for det samme.

 

Siden alle andre land klarer det så er det vel avgiftssystemet som feiler.

Se for deg alle bilulykker siste året, penger som gikk med i rehab og sykepenger ol.

 

Ta alle de ulykkene og bytt ut bilene med 2014-modeller, hadde det blitt like mange skadde og like dyrt for staten? Jeg tipper nei.

Lenke til kommentar

På det merket er til og med den forrige utgaven billigere og bedre :rofl:

Testene også anbefaler å kjøpe den billigere utgaven.

 

Så det tilbudet da jeg skulle finne to biler denne uken.

De taper jo ikke penger så de pengene har de satt i bilprisen igjen, mens de andre selger med kundefordeler på pakker osv, dvs 0% forskjell.

 

Skulle hatt en 30.000 vrakpantsrunde igjen, fått vekk det værste på vegene.

Ser ungdommen med sin erfaring og kjørestil ser etter biler i 15-30-klassen, galskap spør du meg.

Lenke til kommentar

Det er vel bare Renault som har tatt et lite grep i å få bort eldre biler fra veien. Der du kan få 25000 for din gamle bil om du kjøper en ny Renault, men hvem er såpass gal i hodet at de kjøper en ny Renault? :(

Gjelder ikke det kun om man kjøper elbilen Zoey?

Lenke til kommentar

 

Samtidig vil Erna at flere tar kollektivt... sukk.

Vel, Erna må jo finansiere sin BMW med privatsjåfør og livvakter på ett eller annet vis.

 

Dog hennes bil er dog mye billigere netto enn din, ettersom Staten betaler bilavgift, veiavgift, moms, bensinavgift, etc til seg selv. :)

 

20140419-011_5417375a.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

En svenske mener at 6 år = vrak(pant), i norge er 6 år regnet som en god bil.

Den svensken kan nok ikke være spesielt representativ. Gjennomsnittsalderen på svenske biler var i 2010 på 9,4 år (mot 10,5 i norge i 2013); det vil si at sånn rundt regnet er halvparten av bilparken mellom 9,5 og 19 år (mens den andre er mellom 0 og 9,5.) -så har du selvsagt endel veteraner på langt over 19 år som trekker snittet opp.

Lenke til kommentar

 

Samtidig vil Erna at flere tar kollektivt... sukk.

Vel, Erna må jo finansiere sin BMW med privatsjåfør og livvakter på ett eller annet vis.

 

Dog hennes bil er dog mye billigere netto enn din, ettersom Staten betaler bilavgift, veiavgift, moms, bensinavgift, etc til seg selv. :)

 

20140419-011_5417375a.jpg

 

Yes. Har sett fakturaene på bilene Møller har levert til SMK. Ikke heelt overens med hva den gjengse forbruker betaler ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge er utstyr som automatgir sett på som unødvendig luksus som skal beskattes hardt. Mannen i gata skal egentlig ikke ha råd til å kjøpe en bil med større motor enn 2.0 diesel eller 1.8 bensin. Man TRENGER jo ikke mer enn 140/150hk (hallo i luken liksom, hvor fort skal du kjøre egentlig?) Skulle du finne på å kjøpe en bil med større motor en nevnt, skal du betale så mye penger at du egentlig skal få lyst til å kaste inn håndklet og gå tilbake til den ruslende rekkefireren av type diesel eller bensin.

Det er liten tvil om at privatbilen er en av den norske stats største melkekuer, og det hele er forkledd som klimapolitikk og hensyn til miljøet rundt oss. Ikke misforstå, jeg er helt enig at eksosen fra biler verken gavner oss mennesker eller naturen rundt oss. Det er heller avgiftsnivået jeg setter litt spørsmål til. Dersom man kikker på for eksempel biltorget.se og sammenligner bilpriser føler man seg fort litt urettferdig behandlet. Ja, vi tjener tjener mer her i Norge enn hva man gjør i Sverige om man kun kikker på kronene som ruller inn på lønningsdagen. Men i forhold til kostandsnivået er det ikke så alt for skjevt, eller? Det jeg egentlig prøver å si er at biler av en høyere prisklasse tilsynelatende virker mer oppnåelig og overkommelig for en svensk statsborger med en helt vanlig jobb enn for en nordmann med en likeså vanlig jobb. Jeg prøver ikke å påstå noenting, men lurer på om avgiftsnivået på en av menneskehetens aller viktigste oppfinnelser er for høyt mtp hva folk faktisk tjener. Når elbiler, eller hva det nå måtte være som erstatter brenselmotoren har tatt helt over for biler slik vi kjenner dem idag, hva skal avgiftene da kalles? Nå kan det selvfølgelig diskuteres hvor miljøvennlig en elbil faktisk er i forhold til produksjon av batterier og hvor mye av stømmen vår som faktisk kommer fra våre egne vannkraftverk, men dette er egentlig en helt annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så forresten dette sitatet fra regjeringen ifra år 1917, da det rett og slett ble innført luksusskatt!

 

”Når departementet har opptatt spørsmålet om en luksusskatt til behandling, er det skjedd til dels for å skaffe Statskassen ytterlige inntekter og dels med tanken på ved luksusskatt om mulig i noen grad å motarbeide den tendens til overdådighet som har gjort seg merkbar innen visse kretser i vårt land de siste år"

 

I 1917 hadde hvertfall regjeringen baller nok til å innrømme at de avgiftsla det de kaller for "luksus" fordi det for det første skaffet staten mer penger, og fordi det faktisk skal slås ned på folks luksus i hverdagen. Ja, for det får jo være grenser for hvor godt man skal ha det!

Endret av TLande
Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å klage på avgifter. Det hjelper lite og det ser ut til at det ikke har særlig mye å si hvem som er i regjering, da de alltid finner en eller annen måte å sløse bort flere penger og nye oppfinnsomme måter å rane til seg penger. Jeg har bare et lite håp om at de prøver å i det minste dreie avgiftene slik at nyere biler blir mye gunstigere samtidig som de kanskje også kan øke vrakpanten et par år, selv om dette kan ha en diskutabel effekt. Vi har fortsatt en alt for gammel bilpark, spesielt de yngre og eldre sjåførene. Jeg ser stadig pensjonister kjøre rundt i 20 år gamle Toyota Starlet eller Carina og tenåringer med Volvo 240. Nå sier det seg selv at disse ikke akkurat har inntekt til å investere i en Volvo XC90, men en litt nyere bil kunne vært bedre for både sikkerheten og miljøet.

 

Og til slutt for de som mener at man kan sykle eller ta bussen: ikke all bor i Oslo sentrum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...