Tarzan93 Skrevet 7. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2015 I går var det 4 minus. Jeg sjekka bilen på kvelden og da var det is på alle ruter. Jeg har ikke mulighet til å parkere i garasje. Kattesand kan jeg orde, men hvis det er noe feil med bilen så skal garantien dekke det. Jeg har fortsatt 2år igjen, og dette er et problem som jeg har opplevd på bilen i 2 år. Det er utrolig plagsomt. Jeg kan prøve å ha litt glipe på vinduene på bilen, å se om det hjelper. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) Bruker du matter i bilen, og evt. hvilken type? Selv fikk jeg med på gummimatter og stoffmatter når jeg kjøpte bilen min, stoffmattene har jeg fremdeles ikke tatt ut av plastikken (de er ubrukt), for de "samler" jo på vann og fuktighet. Og for vinteren sin del, så bruker jeg Rensi matter oppå de originale gummimattene på vinteren. De har opphøyede kanter rundt hele kanten, slik at evt. søl av vann, snø ikke renner fra mattene og ned på teppene. Har barn, og de tenker ikke akkurat så mye på hva de har med seg inn i bilen som sitter fast på/under støvler av snø og vann. Er teppene i bilen din fuktige? Kjenn på teppene under mattene, opp under dashbordet, under setene, gulvet i baksetet og også under teppene. Spesiellt foran mot torpedoveggen, for der er det flere muligheter om kondensen fra aircon. anl. ditt ikke fungerer som det skal, og vannet renner ned under teppene. Hva med lasterommet, er det fuktighet der? Sjekk nede ved reservehjulet, i "brønnene" langs sidene i lasterommet. Det kan også komme inn vann ved baklysene, og det renner så ned på gulvet og gjør teppene våte der. Hva ble gjort på den servicen bilen din har hatt, skiftet de pollenfilter da? Om ikke, så kan det være "tett" og det fungerer da som nesten du har resirkuleringen på hele tiden. Virker knappen for resirkulering som den skal? Det hører en jo forskjell på om en slår den av/på, og den fungerer som den skal. På en av bilene vi har på jobben, så har resirkuleringen satt seg fast i lukket stilling, selv om bryteren indikerer at den blir slått av/på, så den er det mye kondens/is på vinduene i. Håper ikke du er så uheldig at det er mye vann/fuktighet under teppene dine, for det kan være mye jobb å tørke dem. Men nå har jo du garanti på bilen din, såfremt det er en feil på bilen. Men om det er selvforskyldt, så dekker jo ikke garantien det, og da kan det bli kostbart. På den bilen jeg fikk vann inn i bilen på (tette drensrør til soltak), så var det en skikkelig "møkkajobb" å få tørket teppene. Det var mye jobb og tidkrevende, jeg måtte løsne teppene fra terskelbeskytterene på alle fire dørene, så fjerne de underste delene av dashbordet for å kunne få teppene ut fra dashbordet, så fjerne forsetene og baksetet for å frigjøre teppene helt, så kunne jeg løfte opp teppene og få "hengt" de opp slik at jeg kunne få varme under dem. Jeg kjøpte meg også vindavvisere slik at vinduene kunne stå litt åpne og at fuktigheten kom ut (uten at det regnet/snødde inn i bilen), dette er også fint for å få sirkulert lufta skikkelig inne i bilen. Brukte så en varmovn med vifte som jeg flyttet etterhvert som teppene tørket. Slik stod bilen nesten i en hel uke uten at jeg brukte den i det hele tatt, men nå var teppene i min bil meget fuktige/våte, og tilslutt så tørket alt sammen og ingen dogg eller is på innsiden av vinduene. Et verksted hadde sikkert gjort dette mye enklere ved enten å ta ut alle teppene og tørke dem, og evt. bruke en lufttørker e.l., men det hadde jeg ingen mulighet til slik jeg bodde den gangen. Vet ikke om jeg hadde fått det til i dag heller, med tanke på hvor mange ting som midtkonsollen inneholder. Teppene på den bilen jeg hadde den gangen var helt under midtkonsollen, så den måtte bort om jeg skulle fått teppet foran helt ut. Er teppene dine fuktige, så kan jeg nesten garantere deg at de ikke tørker opp ved kun 15-20min kjøring. Det er tykke tepper som skal tørkes, og bilen din avgir ikke så mye varme etter den korte kjøreturen at det hjelper noe som helst, OM det er teppene som er problemet da.....? Det kan også være så enkelt at noen har sølt noe på gulvet uten å si i fra til deg, og får du ikke ikke tørket teppene skikkelig, så holder teppene i bilen godt på fuktigheten. For en kan bli lurt av å kjenne på tepper som bare har fått litt varme etter en kjøretur, da kan de kjennes tørre ut. Om det er fuktige tepper som forårsaker denne kondensen/isisngen på vinduene i bilen, så må du jo også finne feil kilden til at de er fuktige, ellers så kommer jo bare problemet tilbake igjen..... Endret 7. februar 2015 av fotonisse Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 Bruker du matter i bilen, og evt. hvilken type? Selv fikk jeg med på gummimatter og stoffmatter når jeg kjøpte bilen min, stoffmattene har jeg fremdeles ikke tatt ut av plastikken (de er ubrukt), for de "samler" jo på vann og fuktighet. Og for vinteren sin del, så bruker jeg Rensi matter oppå de originale gummimattene på vinteren. De har opphøyede kanter rundt hele kanten, slik at evt. søl av vann, snø ikke renner fra mattene og ned på teppene. Har barn, og de tenker ikke akkurat så mye på hva de har med seg inn i bilen som sitter fast på/under støvler av snø og vann. Er teppene i bilen din fuktige? Kjenn på teppene under mattene, opp under dashbordet, under setene, gulvet i baksetet og også under teppene. Spesiellt foran mot torpedoveggen, for der er det flere muligheter om kondensen fra aircon. anl. ditt ikke fungerer som det skal, og vannet renner ned under teppene. Hva med lasterommet, er det fuktighet der? Sjekk nede ved reservehjulet, i "brønnene" langs sidene i lasterommet. Det kan også komme inn vann ved baklysene, og det renner så ned på gulvet og gjør teppene våte der. Hva ble gjort på den servicen bilen din har hatt, skiftet de pollenfilter da? Om ikke, så kan det være "tett" og det fungerer da som nesten du har resirkuleringen på hele tiden. Virker knappen for resirkulering som den skal? Det hører en jo forskjell på om en slår den av/på, og den fungerer som den skal. På en av bilene vi har på jobben, så har resirkuleringen satt seg fast i lukket stilling, selv om bryteren indikerer at den blir slått av/på, så den er det mye kondens/is på vinduene i. Håper ikke du er så uheldig at det er mye vann/fuktighet under teppene dine, for det kan være mye jobb å tørke dem. Men nå har jo du garanti på bilen din, såfremt det er en feil på bilen. Men om det er selvforskyldt, så dekker jo ikke garantien det, og da kan det bli kostbart. På den bilen jeg fikk vann inn i bilen på (tette drensrør til soltak), så var det en skikkelig "møkkajobb" å få tørket teppene. Det var mye jobb og tidkrevende, jeg måtte løsne teppene fra terskelbeskytterene på alle fire dørene, så fjerne de underste delene av dashbordet for å kunne få teppene ut fra dashbordet, så fjerne forsetene og baksetet for å frigjøre teppene helt, så kunne jeg løfte opp teppene og få "hengt" de opp slik at jeg kunne få varme under dem. Jeg kjøpte meg også vindavvisere slik at vinduene kunne stå litt åpne og at fuktigheten kom ut (uten at det regnet/snødde inn i bilen), dette er også fint for å få sirkulert lufta skikkelig inne i bilen. Brukte så en varmovn med vifte som jeg flyttet etterhvert som teppene tørket. Slik stod bilen nesten i en hel uke uten at jeg brukte den i det hele tatt, men nå var teppene i min bil meget fuktige/våte, og tilslutt så tørket alt sammen og ingen dogg eller is på innsiden av vinduene. Et verksted hadde sikkert gjort dette mye enklere ved enten å ta ut alle teppene og tørke dem, og evt. bruke en lufttørker e.l., men det hadde jeg ingen mulighet til slik jeg bodde den gangen. Vet ikke om jeg hadde fått det til i dag heller, med tanke på hvor mange ting som midtkonsollen inneholder. Teppene på den bilen jeg hadde den gangen var helt under midtkonsollen, så den måtte bort om jeg skulle fått teppet foran helt ut. Er teppene dine fuktige, så kan jeg nesten garantere deg at de ikke tørker opp ved kun 15-20min kjøring. Det er tykke tepper som skal tørkes, og bilen din avgir ikke så mye varme etter den korte kjøreturen at det hjelper noe som helst, OM det er teppene som er problemet da.....? Det kan også være så enkelt at noen har sølt noe på gulvet uten å si i fra til deg, og får du ikke ikke tørket teppene skikkelig, så holder teppene i bilen godt på fuktigheten. For en kan bli lurt av å kjenne på tepper som bare har fått litt varme etter en kjøretur, da kan de kjennes tørre ut. Om det er fuktige tepper som forårsaker denne kondensen/isisngen på vinduene i bilen, så må du jo også finne feil kilden til at de er fuktige, ellers så kommer jo bare problemet tilbake igjen..... Tepper er tørt Jeg sjekker etterpå når jeg er ute å kjører om jeg hører forskjell på om resirkuleringen er på og av. Jeg har aldri hørt forskjell på den før, men skal teste det ut. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Sjekk dørene. Leste at det vært lekkasjer i dører på nyere vag-biler. Usikker på om det gjelder akkurat årsmodellen du har, men verdt å sjekke. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 (endret) Sjekk dørene. Leste at det vært lekkasjer i dører på nyere vag-biler. Usikker på om det gjelder akkurat årsmodellen du har, men verdt å sjekke. Takk for tips! Hva slags lekasje er det snakk om? Endret 10. februar 2015 av Robinhood93 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Har du snakket med verkstedet? Husk du har garanti Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Sjekk dørene. Leste at det vært lekkasjer i dører på nyere vag-biler. Usikker på om det gjelder akkurat årsmodellen du har, men verdt å sjekke. Takk for tips! Hva slags lekasje er det snakk om? Det husker jeg ikke. Bare leste det i ett eller annet forum. Har ikke golf selv, så bet meg ikke merke hva det var. Men tipper du finner ganske lett med litt googling Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Hvorfor søke nå wv verkstedene burde vite det. Hvorfor vente Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Du kjører med AC på? Hvis det er varmegrader i bilen når du parkerer, og det ikke er brukt AC til å tørke inn-luften vil det dugge og fryse når det blir kaldt igjen. Spesielt nå om dagen når det er mildt og fuktig på dagtid og kaldt om natten mange steder. Still klimaanlegget manuelt med ekstra hakk på viften og AC på, så vil jeg tippe problemet forsvinner. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 Du kjører med AC på? Hvis det er varmegrader i bilen når du parkerer, og det ikke er brukt AC til å tørke inn-luften vil det dugge og fryse når det blir kaldt igjen. Spesielt nå om dagen når det er mildt og fuktig på dagtid og kaldt om natten mange steder. Still klimaanlegget manuelt med ekstra hakk på viften og AC på, så vil jeg tippe problemet forsvinner. AC står alltid på Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Har ikke stort å si egentlig da ingen AC kan virke under 4-5 grader pga frostfare. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Bilen skal nå på verksted. Håper de finner ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå