Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Golf 2012 - Sliter med is på innsiden av bilen


Tarzan93

Anbefalte innlegg

hei.

 

Jeg har en golf 2012 modell. Sliter veldig med is på innsiden av rutene. Hva gjør jeg med dette? Møller er kjent med problemet, men de mente de ikke kunne gjøre noe. Veldig kjedelig å skrape på innsiden. Det skal ikke være sånn.

 

Hva gjør jeg med dette? Hva kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Is på innsiden er tegn på fukt i bilen og det finnes flere årsaker til hvorfor slikt kan oppstå.

I en såpass ny bli og på denne årstiden blir det naturlig å spørre om du/dere drar med dere mye snø inn i bilen?

 

- Sjekk f.eks mattene for fukt. Forsøk i tilfelle å minimer snømengden ved å riste løs snø før bilbruk.

- Kabinfilteret kan være tett.

 

- Airconditionanlegget kan ha lekkasje / være tom for gass.

 

- Dersom mattene over lengre tid i motsatt fall skulle være knusktørre, så kan kan det være lekkasje utenfra.

 

De to siste momentene vurderes imidlertid som høyst usannsynlig siden bilen er såpass ny. De kan likevel være verdt å ha i bakhodet dersom de to første punktene skulle vise seg å være i orden.

Endret av eller
Lenke til kommentar

Dette kommer jo av kondens/fuktighet, og så fryser dette når kuldegradene kommer.

 

Årsakene til dette kan være flere, ikke slått av resirkulering, våte tepper/matter, luftekanaler er blokkert etc.

 

Har selv hatt vått teppe i en bil, fordi dreneringen til soltaket var blokkert, og dermed rant vannet ned på gulvteppet. Etter å ha fått åpnet dreneringen fra soltaket og ha tørket opp gulvteppet, så forsvant alle kondensproblemene for min del.

 

Tette dreneringskanaler ved pollenfilteret kan også skape slike problemere på enkelte biler, hvordan Golfen er der vet jeg ikke.

 

Har også lest at noen Golfer har problem med kondensvannet fra air-condition anl., og at det så kan renne ned på gulvet (usikker på hvilke årsmodeller det var snakk om). Merkelig om Møller ikke vet om det, og sier at de ikke kan gjøre noe med det (hvis det gjelder din (års)modell).

Dette har jeg lest noe om på nettet tidligere, skal se om jeg kan finne det igjen.

 

Om du har med deg passasjerer så kan jo også de ha hatt med seg våte støvler (snø) som så har rent ned på teppene og gjort dem fuktige.

 

 

 

EDIT: Jeg leste om dette i Motor (NAF) første gangen, men det bladet har jeg ikke lenger.

 

Jeg fant en artikel om dette nå, men det dreier seg vel ikke om din modell ser det ut til, men du kan jo spørre Møller om dette kan være noe som gjelder på din bil også.....,

 

http://www.autoevolution.com/news/air-conditioning-leak-discovered-by-auto-bild-on-vw-golf-7-66570.html

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Leste et tips som jeg ikke har fått testet enda, men det skal visst hjelpe å kjøpe kattesand som man fyller i en sokk. Gjerne "premium" kattesand, da den trekker til seg fukt veldig bra. Ha sokken med kattesand liggende i bilen, kan godt ligge under bilsete, så vil den naturlig over tid trekke til seg fukt i bilen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilken motor har bilen? Blir den varm, eller er det bare småkjøring med kald bil? Har den auto-klima, eller manuelt? Funker omluft-funksjonen (resirkulasjon) som den skal? Er kupeluftfilteret byttet etter serviceplan?

Lenke til kommentar

Hei. takk for svar :)

 

Det har blitt litt snø inne i bilen. Ikke mye, men litt. For 2 uker siden tok jeg å tørka gummimattene med et håndkle. Neste dag var det fortsatt is på innsiden av ruta.

 

Er diesel 1.6 . Vil si bilen blir varm når jeg kjører. All is forsvinner ikke før jeg rekker å komme på jobb. Tar 17 min å kjøre til jobb.

 

Veit ikke om kupefilteret er byttet, skal sjekke det ut. Bilen har bare vært til 1 service. Det var i fjord høst.

Lenke til kommentar

Mulig dumt spørsmål, men har du slått på det vi i gamle dager kalte "tunnel-knappen"?

Har du "ny" luft inn, eller kjører du resirkulasjon av gammel luft?

 

Om du kjører re-sirk, er det ikke rart du har dugg som igjen blir til is.

 

Kjør vifta på max de siste 10 min av bilturen.

Vifta står alltid på max. Bruker ikke gammel luft :)

Lenke til kommentar

Du har god nok mat her nå til å forske litt. Jeg hadde mistenkt fukt i teppe/under matter, seter etv først. Deretter hadde jeg tatt for meg klimaanlegg/AC/luftfilter etc.

Til sist hadde jeg sjekka dører/vinduer for lekkasjer..

TAkk for svar. Skal sjekke :)

Lenke til kommentar

 

Du har god nok mat her nå til å forske litt. Jeg hadde mistenkt fukt i teppe/under matter, seter etv først. Deretter hadde jeg tatt for meg klimaanlegg/AC/luftfilter etc.

Til sist hadde jeg sjekka dører/vinduer for lekkasjer..

TAkk for svar. Skal sjekke :)

 

Er 2012mod, enten bruker feil, eller noe er galt. En tur på verkstedet ditt kan hjelpe deg. :green:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

 

 

Du har god nok mat her nå til å forske litt. Jeg hadde mistenkt fukt i teppe/under matter, seter etv først. Deretter hadde jeg tatt for meg klimaanlegg/AC/luftfilter etc.

Til sist hadde jeg sjekka dører/vinduer for lekkasjer..

TAkk for svar. Skal sjekke :)

 

Er 2012mod, enten bruker feil, eller noe er galt. En tur på verkstedet ditt kan hjelpe deg. :green:

 

Sendte epost til møller i går. De svarte at dette skjedde med mange biler. De mener det er pga snø i bilen, men selv når det ikke er snø i bilen, så er det masse is der.

Lenke til kommentar

Du tror bilen blir varm på 17 minutter kjøring, der du attpåtil kjører maks viftefart?

Tror ikke helt du er klar over hvor kaldt en dieselmotor går, blir svært lite overskuddsvarme.

Bruk alltid AUTO. Hvis det ikke funker er det som regel noe galt et sted. Sjelden man trenger å styre luften egentlig.

En ting som skal funke er å kjøre kaldt luft i kupeen de siste minuttene før du parkerer.

Prøv også med gløtt på vinduet om natta, cirka 1 centimeter. Da får du luftet ut og du får samme luften inni bilen som utenfor.

Når du kjører full varme vil også denne luften trekke til seg veldig mye fukt som deretter kondenserer og fryser. Kjører du mye inn og ut av garasjer?

Parkkjellere er VELDIG fuktige på vinteren, så slike ting kan absolutt forverre det.

Lenke til kommentar

For å prøve å tørke ut av bilen innvendig kan du parkere i oppvarmet garasje, og la dører og bakluke stå åpne. Viktig at du varmer opp med en tør varmekilde, f.eks gass og disel brennere lager mye fuktighet og da hjelper det ikke så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...