Gå til innhold

Trøbbel med detektering av lyd på reciever

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg en ny reciever i romjula, en Sony STR-DN1050.

Lyden er upåklagelig når jeg spiller av film på blu-ray. Alt (så vidt jeg vet) er koblet riktig og romkalibreringen gikk pent for seg.

Problemet mitt oppstår når jeg skal se på TV. Jeg har Canal Digital (vanlig "black box" dekoder, ikke T-We) som jeg kjører HDMI ut fra og inn på cab/sat hdmi-inngangen på recieveren. Jeg får bilde, men på de kanalene som sender Dolby Surround/Digital - typisk NRK1 HD, NRK2, NRK3 og TV3, er det 50/50 om recieveren finner lyddekodingen eller defaulter til "Linear PCM", hvis den defaulter så får jeg ikke lyd på disse kanalene. Hvis jeg velger en annen hdmi input på fjernkontrollen, og så tilbake til cab/sat, prøver den på nytt og av og til funker dette - og resten av tiden ikke. Det å gjøre dette mange ganger er svært irriterende.

Som sagt er det ingen feil ved avspilling fra blu-ray.

Det jeg har gjort hittil:

• Fått byttet reciever, ny (samme modell) har samme problem (etter at sony mente det måtte være feil på den første)
  • Byttet til ny HDMI-kabel mellom Dekoder og Reciever.
  • Oppdatert SW/FW.
  • Har laget ny case hos Sony, men ærlig talt, tviler på at de kommer med oppdatering til recievern.

Er det noen som vet om denne problematikken og eventuelt har en lur løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sjekke oppsettet på receivern om du kan låse HDMI identifikasjon eller hva det heter og sjekke at du ikke har satt opp pass-through slik at kabelboksen faktisk ser på hva TV'en din støtter av lyd istedenfor receivern. Når du bytter mellom hdmi inngangene mister kabelboksen kontakten med TV'en og du får en ny handshake mellom receiver og kabelboksen hvorpå kabelboksen oppdager at receivern kan motta DD og bestemmer seg for å sende det istedenfor PCM.

Løst basert på egne erfaringer, ikke nødvendigvis fakta :-) Sliter med å få Yamaha receivern min til å være være "master" for støttede lydformater...

Lenke til kommentar

Jeg har gått gjennom instillingene på reciever'n og kan ikke finne noen funksjon for låsing av HDMI identifikasjon. Jeg har prøvd med pass-through både på og av, uten at det ble forskjell.

Dog, du gav meg en idè jeg burde ha prøvd tidligere.. se om det er forskjell på de forskjellige HDMI-inngangene på recievern. Prøve blu-ray inngangen f.eks.

Kabel-dekoderen i seg selv har veldig lite innstillinger - jeg kan velge mellom oppløsninger (720p/1080i/1080p50Hz/1080p60Hz) og lyd - stereo eller dolby digital.

Videre valg for Dynamisk Linje Kompresjon - Av / Linje / På - har gått gjennom alle tre med påfølgende restart uten å se/høre forskjell.

Like før jeg sender reciever nr2 tilbake til Lefdal og bytter til Pioneer eller Onkyo. :hrm:

Lenke til kommentar

Prøv å finn i bådw dekoder og forsterker noe som heter hdmi cec, og skru dette av. Enkelte produsenter kaller det for andre ting, så les i manualen hvor de snakker fint om kommunikasjon mellom komponenter.

Hdmi cec gjør at komponentene snakker sammen for å spille bedre på lag. Min erfaring er at det bare ødelegger, så jeg skrur det alltid av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...