Shushi Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) Hei! Jeg leier hybel av Studentsamskipnaden nå for 4000kr. Neste år skal jeg studere i utlandet, og i og med at hybelen er møblert tenkte jeg å leie den ut til en høyere pris neste år. Hovedtingen er at jeg fikk høre fra en resepsjonist i SiT at jeg ikke kunne leie ut hybelen for mer enn 4000, selv om det står _ingenting_ om det under "betingelser" i fremleieskjemaet deres, eller på hjemmesiden. Jeg har lest husleiekontrakten min også, og der står det heller ingenting annet enn: "§ 13. FREMLEIE Leietaker kan søke om fremleie av boligen dersom leietaker i forbindelse med utveksling eller militærtjeneste i en periode ikke skal bo i eller i nærheten av Trondheim. Utvekslingsopphold må være godkjent av utdanningsinstitusjonen og være en del av studieløpet. 1. Fremleie og fremleietaker skal godkjennes av utleier.2. Fremleietaker må være student ved en utdanningsinstitusjon tilknyttet SiT.3. Fremleietaker skal være gjort kjent med innholdet i denne leiekontrakten.4. Leietakeren er også i fremleieperioden ansvarlig for at husleie og tilleggsytelser blir betalt i rett tid og for eventuelle skader på boligen, inventaret eller eiendommen.5. Husleieloven § 11-2 gir studentsamskipnader større rett til å nekte fremleie enn andre utleiere. " 1) Vil jeg bryte noen lover/min kontrakt ved å fremleie med profitt? 2) Synes dere det er moralskt ansvarlig? Jeg føler at siden jeg tar en risiko, og inkluderer møbler i tilegg, så er det rimelig at jeg tar ekstra. Men samtidig føler jeg at det er uærlig med tanke på at resepsjonisten sa spesifikt at jeg ikke skulle gjøre det. Uærlighet i forretningsforhold, og livet ellers, er ikke noe å spare på mener jeg.. 3) Er det noe vits å registere profitten i skattekortet? Eller er den for liten? Tenkte å leie ut hybel + møbler for 4500kr i måneden (merk at jeg godt kunne ha leid ut til langt over 5000kr hvis jeg var en kynisk bolighai). Endret 5. februar 2015 av Shushi Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Du leier ut for 4000 mnd og leier ut møblene dine for 500 kr mnd. Det synes i alle fall jeg om jeg var en potensiell leier er helt fair. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 1) Nei, men studentsamskipnaden kan i praksis nekte deg å fremleie mot profitt, se husleieloven § 11-2 tredje og fjerde ledd: Det kan avtales at opptak av husstandsmedlem som nevnt i § 7-1 annet punktum og framleie av del av bolig som nevnt i § 7-3 bare kan skje med utleierens godkjenning. Godkjenning kan i så fall bare nektes dersom husrommet klart blir overbefolket, eller dersom det er nødvendig på grunn av forhold ved vedkommende person, eller knyttet til boligens utforming eller formål. Framleie etter § 7-4 ved midlertidig fravær kan nektes dersom utleieren tilbyr seg å disponere boligen under leierens fravær, og leieren gis rett til å ta boligen i bruk igjen etter fraværet. 2) Du tilbyr en tilleggstjeneste (møblering), og den er det rimelig at du tar betalt for. Det er ikke "profitt" 3) Inntekt ved fremleie av leid bolig er skattepliktig fra første krone. Unntaket for utleie av egen bolig i skatteloven § 7-2 gjelder bare eid bolig. Din skattepliktige inntekt vil være summen av bruttoinntekt minus lovlige fradrag. Leien du betaler til SiT er fradragsberettiget. Når det gjelder fradrag for slitasje på møbler (driftsmidler), se Lignings-ABC "Innbo og løsøre" pkt. 2.2.2: Ved kortvarig skattepliktig utleie av fullt møblert bolig hvor eieren selv bruker innboet privat før og etter utleieperioden, f.eks. utleie av egen bolig ved midlertidig fravær, kan fradraget i praksis skjønnsmessig settes til 15 % av brutto leieinntekt. Denne regelen bør ikke brukes når utleieperioden overstiger 3 år. Den samme satsen kan også brukes i andre tilfeller når den må antas å passe. (I praksis vil det si at du kan ta leien fra SiT og dele på 0,85 for å finne bruttoleie for å gå i null, skattemessig sett. Det vil si at du tar 4000 kr i leie for å dekke SiTs leie, og 705 kr for møbler, til sammen 4705 kr. Da har du etter ovennevnte regel ikke noe overskudd, og dermed ingen skattepliktig inntekt. Men du må fortsatt sende inn skjema for utleie av eiendom.) 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå