kjæremeg Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Kan noen si en problemstilling på denne påstanden: Det er stor forskjell på dialektene i Oslo og Bergen? og skrive masse forslag til den påstanden. Vi skal ha et prosjekt i dette på skolen. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Jeg syns du kan gjøre skolearbeidet ditt selv; dette er langt over det som er rimelig å forvente av hjelp fra andre. 4 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Påstand: Det er stor forskjell på dialektene i Oslo og Bergen!Problemstilling: Er det stor forskjell på dialektene i Oslo og Bergen? 2 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Trodde man skulle prøve å unngå problemstillinger som man alt for lett kan svare "ja" eller "nei" på, jeg, men det er kanskje ikke en ting lenger? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Trodde man skulle prøve å unngå problemstillinger som man alt for lett kan svare "ja" eller "nei" på, jeg, men det er kanskje ikke en ting lenger? Greit da... "Hvordan er forskjellen mellom dialektene i Oslo og Bergen?" Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Gå på Youtube og lytt til ein frå Bergen, så ein frå Oslo. Nokre stikkord i farten: Nynorsk/bokmål Skarre-r/rulle-r Tonefall Opphav/utvikling av dialekten Forskjellige ord-endingar (e, a) Står sikkert mykje om dei respektive dialektane på Internett. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Hva er "oslodialekt" og "bergensdialekt? Det er ingen store byer hvor alle snakker samme dialekt. I Norge har så vidt jeg kjenner til (jeg antar det er slik flere steder enn dette) Bergen, Stavanger og Trondheim bokmålsnære status-sosiolekter, mens de lavere samfunnslag snakker bredere. Det er disse dialektene som skiller seg mest fra hverandre. Noe av det interessante med bergensdialekten er innflytelsen fra kontinentet. http://no.wikipedia.org/wiki/Bergensk_dialekt http://no.wikipedia.org/wiki/Oslodialekt 1 Lenke til kommentar
BorthyB Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Trodde man skulle prøve å unngå problemstillinger som man alt for lett kan svare "ja" eller "nei" på, jeg, men det er kanskje ikke en ting lenger? Greit da... "Hvordan er forskjellen mellom dialektene i Oslo og Bergen?" eller... "Hvordan kan man se forskjellen mellom dialektene i Oslo og Bergen?" Lenke til kommentar
Zash Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Trodde man skulle prøve å unngå problemstillinger som man alt for lett kan svare "ja" eller "nei" på, jeg, men det er kanskje ikke en ting lenger? Greit da... "Hvordan er forskjellen mellom dialektene i Oslo og Bergen?" eller... "Hvordan kan man se forskjellen mellom dialektene i Oslo og Bergen?" Se forskjell faktisk... Lenke til kommentar
kjæremeg Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Tusen takk folkens! Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Kan noen si en problemstilling på denne påstanden: Det er stor forskjell på dialektene i Oslo og Bergen? og skrive masse forslag til den påstanden. Vi skal ha et prosjekt i dette på skolen. Påstand. Det er ikke noe som heter oslo-dialekt. Alle utenfor oslogryta snakker grautmål. Lenke til kommentar
Badeand Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Bokmål/nynorsk har ikke noe med dialektene å gjøre. Du kan jo se på uttaleforskjeller? Skarre-r, og sj-lyden som er mye mer utbredt og etablert i Bergen. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Kan noen si en problemstilling på denne påstanden: Det er stor forskjell på dialektene i Oslo og Bergen? og skrive masse forslag til den påstanden. Vi skal ha et prosjekt i dette på skolen. Påstand. Det er ikke noe som heter oslo-dialekt. Alle utenfor oslogryta snakker grautmål. Påstand: Slike påstander skjemmer oss med oslo-dialekt og får oss til å fremstå som selvsentrerte idioter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå