Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bedriftskonto under 18 enkeltmannsforetak

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått akkurat registrert et enkeltmannsforetak med tillatelse fra Fylkesmannen da jeg ikke er myndig før om 3 måneder, og jeg driver en virksomhet der jeg går cirka kr20 000 i pluss per måned. Jeg trenger derfor naturligvis bedriftskonto til disse pengene, men jeg er usikker på hvordan og banken virker ikke til å være særlig hjelpsomme.

Vergemålsloven §11 sier jo blant annet at "Fylkesmannen kan samtykke til at den mindreårige i den forbindelse også gis råderett over midler som er under fylkesmannens forvaltning etter kapittel 7. En mindreårig som har fått tillatelse til å drive næringsvirksomhet, kan på egen hånd foreta de disposisjoner som faller innenfor virksomhetens område. Dette gjelder likevel ikke disposisjoner som etter kapittel 6 krever samtykke fra fylkesmannen."

men jeg blir ikke særlig klokere på hva dette faktisk innebærer, med tanke på at jeg trenger bedriftskonto når jeg ikke er myndig. Bedriftskonto er jo en disposisjon som faller under virksomheten, og jeg har jo fått råderett over ting som faller inn under virksomheten så vidt meg bekjent. Blir ikke klokere av kapittel 7 heller.

Takk for svar

Anonymous poster hash: a3a90...a79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av vergemålsloven § 12 at du har råderett over midlene du har tjent ved egen virksomhet.

Opprettelse og endring av bankkonti knyttet til virksomheten faller under finansavtaleloven § 25:

(1) En mindreårig som har fylt 15 år, kan inngå avtale om innskuddskonto for midler han eller hun har rett til å disponere over, jf. vergemålsloven § 12. Den mindreårige kan selv disponere over en slik konto, med mindre institusjonen har fått melding fra fylkesmannen om at den mindreårige er fratatt rådigheten over midlene etter vergemålsloven § 12 tredje ledd.

(2) Midler som etter vergemålsloven eller vedtak om vergemål bare kan disponeres av vergen eller fylkesmannen, skal ikke settes inn på konto som personen under vergemål har rett til å disponere over på egen hånd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er det jo snakk om en vanlig konto som jeg har nå som jo er svært begrenset, uten mulighet for bla.a. utenlabdsk overførsel, ikke kan opprette ekstra kontoer på egenhånd i nettbanken osv, altså en "barnekonto". Dette vil jo gjøre alt mye mer tungvint og jeg ville trodd at siden jeg har fått tillatelse at jeg også fritt kan disponere over en "voksen"konto?

Lenke til kommentar

Rettigheter i nettbanken reguleres av avtalen mellom deg og banken din. Finansavtaleloven gir deg bare rett til å "inngå avtale om innskuddskonto", den gir deg ikke rett til å inngå en slik avtale elektronisk (i nettbanken), og den regulerer heller ikke hva du har rett til å gjøre med kontoen.

Mine banker benytter ikke begrensninger på utenlandsoverføringer for mindreårige (kan pengene overføres kan de overføres til utlandet), så det kan jeg ikke si noe om ut over at banken ikke har noen plikt til å tilby deg en "voksen-rammeavtale" selv om du har tillatelse til å drive virksomhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var innom DnB og fikk åpnet og signert under på avtale på bedriftskonto, kunne til og med få kredittkort dersom det var ønskelig men lot det være. Skjønner egentlig ikke hvorfor, når DnB som regel er veldig streng med under 18 og har blant annet ikke utenlandskoverførsel, bankID osvosv til de under 18...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...