sinnaelgen Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Nå står det i siste nummer av illustrert vitenskap en artikkel om noen planer som ikke burde eksistere etter naturlovene. ( jeg var på biblioteket ) Da må det enten bety at man ikke har kartlagt alle naturlovene eller så har forskerne tatt feil på en anenn måte ? så da stiller jeg spørsmål om hvor sikker alle ( delvis påståtte ) teoriene rundt universet er Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hvilke naturlover bryter enkelte planeter? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Elgen har vel leste noe han ikke skjønt igjen, lite poeng å diskutere utifra en misforstått gjenfortelling, vi må se orginalartikkelen som det skal komme noe meningsfylt ut av dette. AtW 6 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hvis det sto at planetene bryter med naturlovene er det bare tull som står der. Derimot har man oppdaget en del planeter som ikke passer særlig bra med eksisterende modeller for dannelse av solsystemer. Dannelse av et solsystemer et typisk komplekst system, og for komplekse systemer er det typisk at det er vanskelig å beregne sluttilstanden selv om man kan alle reglene som styrer systemet. 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Elgen har vel leste noe han ikke skjønt igjen, lite poeng å diskutere utifra en misforstått gjenfortelling, vi må se orginalartikkelen som det skal komme noe meningsfylt ut av dette. AtW Det er tydelig at det ikke går an å gjenfortelle en kort notis fra et blad som tar det seriøst å fortelle fra vitenskapen til vanlige folk hvis man er interessert i å lese hva som stod der så kan jeg ikke annet en anbefale at man faktisk skaffer seg det bladet og leser artikkelen for den er ikke tilgjengelig på nettet. Det er i siste utgave dette sto Det er jo tydelig at man heller ikke kan stille lit vanskelige spørsmål her lenger uten at noen blir hårsår og skal på død og liv forsvare vitenskapen for al den er verd Det jeg var ute etter var sammenhengen , ikke å sette vitenskapen til side Overskriften sier at planetene ikke burde eksistere Da har forskerne altså funne noen planeter de ikke har kalkulert med. Hva annet kan da finnes der ute som man ikke regner med ? Endret 4. februar 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hva annet kan da finnes der ute som man ikke regner med ?Enormt mye! Men som jeg skrev i det forrige svaret mitt trenger det ikke å bety at vi ikke har forsått naturlovene, bare at det er for vanskelig for oss å beregne alle konsekvensene av de naturlovene vi kjenner. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hva med å på en eller annen måte skaffe notisen, så man kan se originalteksten, og ikke din fortolkning? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Hva annet kan da finnes der ute som man ikke regner med ?Enormt mye! Men som jeg skrev i det forrige svaret mitt trenger det ikke å bety at vi ikke har forsått naturlovene, bare at det er for vanskelig for oss å beregne alle konsekvensene av de naturlovene vi kjenner. tja, det handler jo om hva man skal og ikke skal ta med i beregningene. Hvis man så ikke tar med en parameter ( fordi den tilsynelatende ikke har noen betydning ) og så viser det seg at den likevel har betydning , har man da egentlig forstått naturloven og deres fulle potensiale ? Dette ( artikkelen i illustrert vinteregenskap) beviser jo at det slet ikke er bra å utelukke noe , selv om det betyr lite der og da det er jo heller ikke sikkert at alle detaljene rund disse loven er helt avdekket For meg så virker det som man ikke skal regne med ukjente faktorer i det hel tatt , som fra tid til annet kan virke frustrerende Hvis en person har observert noe merkelig som bryter med det man vet om vitenskapen så er det veldig mye motstand mot å undersøke det nærmere Da er det er personen det er noe galt med i følge vitenskapen Det er frustrerende Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Blir litt som å si at vi ikke har forstått naturlovene når væremeldingen ikke treffer riktig... 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Hva med å på en eller annen måte skaffe notisen, så man kan se originalteksten, og ikke din fortolkning? Har du et bibliotek i nærheten som du kan undersøke der ? og hva vet du om loven for å kopier den artikkelen ? jeg sitter 30 km unna bibliotek akkurat nå Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Blir litt som å si at vi ikke har forstått naturlovene når væremeldingen ikke treffer riktig... ja , man vet jo ikke helt hvordan være oppfører seg som god kan tolkes dit hen at man ikke forstår været fult ut Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Det er nå din jobb å understøtte det du sier, ikke min... Endret 4. februar 2015 av aklla 2 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 ja , man vet jo ikke helt hvordan være oppfører seg som god kan tolkes dit hen at man ikke forstår været fult ut At vi ikke kan predikere været fullt ut tyder på at vi ikke forstår været fullt ut. Det tyder derimot ikke på at vi ikke forstår naturlovene fullt ut. Derfor, hvis vi vil finne ut om vi forstår naturlovene fullt ut, så tester vi naturlovene. Vi tester ikke været. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 ja , man vet jo ikke helt hvordan være oppfører seg som god kan tolkes dit hen at man ikke forstår været fult ut At vi ikke kan predikere været fullt ut tyder på at vi ikke forstår været fullt ut. Det tyder derimot ikke på at vi ikke forstår naturlovene fullt ut. Derfor, hvis vi vil finne ut om vi forstår naturlovene fullt ut, så tester vi naturlovene. Vi tester ikke været. påstår du virkelig at man vet med 100% sikkerhet om ale naturlovene og hvordan de oppfører seg ? jeg tror at du bør tenke deg om flere ganger før du kommer med slike påstander Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) påstår du virkelig at man vet med 100% sikkerhet om ale naturlovene og hvordan de oppfører seg ? jeg tror at du bør tenke deg om flere ganger før du kommer med slike påstander Det er jo ikke akkurat mange naturlover å holde styr på. Vi vet *om* de. Vi kan beskrive de. Vi kan teste de. Men vi kan ikke forklare alt. http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_science Vi "vet" også at de gjelder overalt i det observerbare universet, men kanskje ikke i sorte hull etc. Vi er også usikre på om de gjelder under og tett etter big bang. (sånn roughly) Endret 6. februar 2015 av Dysfunctional Fjernet sitater Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) påstår du virkelig at man vet med 100% sikkerhet om ale naturlovene og hvordan de oppfører seg ? jeg tror at du bør tenke deg om flere ganger før du kommer med slike påstander Nei, det har jeg ikke påstått. Endret 6. februar 2015 av Dysfunctional Fjernet sitater Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Det er jo ikke akkurat mange naturlover å holde styr på. Vi vet *om* de. Vi kan beskrive de. Vi kan teste de. Men vi kan ikke forklare alt. http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_science Vi "vet" også at de gjelder overalt i det observerbare universet, men kanskje ikke i sorte hull etc. Vi er også usikre på om de gjelder under og tett etter big bang. (sånn roughly) vi kjenner en del naturlover , og forholder oss til dem men det er jo bare dem man vet om De virker best her på jorda Hvordan de virker ute i rommet blir et annet spørmål så har man alt det ukjente og det bør man også ta hensyn til der det går an. naturloven for sorte hull ( hvis man kan kalle det for naturlov ) oppfører jo seg helt annerledes Der har man jo ikke så mye informasjon Det virker som enkelt av lovene liksom er opplest og vedtatt med uten tanke på ukjente faktorer som kan ender på alt ( det skal ikke være muligheter for avvik) Endret 6. februar 2015 av Dysfunctional Fjernet sitater Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Nei, det har jeg ikke påstått. Da har jeg fått det avklart Endret 6. februar 2015 av Dysfunctional Fjernet sitater Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) vi kjenner en del naturlover , og forholder oss til dem men det er jo bare dem man vet om De virker best her på jorda Hvordan de virker ute i rommet blir et annet spørmål så har man alt det ukjente og det bør man også ta hensyn til der det går an. naturloven for sorte hull ( hvis man kan kalle det for naturlov ) oppfører jo seg helt annerledes Der har man jo ikke så mye informasjon Det virker som enkelt av lovene liksom er opplest og vedtatt med uten tanke på ukjente faktorer som kan ender på alt ( det skal ikke være muligheter for avvik) Altså, nå er jeg veldig lite interessert i å begi meg ut på en ny Elg-safari, men jeg vil bare påpeke at en naturlov gjelder overalt. Det er ikke slik at jorden er et lite fristed hvor lovene gjelder i fred og ro. Vi er en del av universet hvor alle lovene gjelder. Ting er stort sett relativt "normalt" utover hele universet bortset fra i sorte hull hvor gravitasjonen er så kraftig at vi nærmer oss asymptotene for det aller meste. Siden det ikke går an å observere eller måle noe i de hullene så er vi stort sett dømt til å gjette og anta. Alle andre steder er de som forsker på dette rimelig sikker på at lovene oppfører seg identisk som på jorden. Endret 6. februar 2015 av Dysfunctional Fjernet sitater 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Spørs nok om de ikke blir litt mer usikre nå etter at elgen har lest den artikkelen..... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå