Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

De BESTE nettleser programmene...


Anbefalte innlegg

IE er brukt av 95% av PC-brukere, hovedsaklig fordi den er bundlet med Windows.

Her er dog min rangering av nettlesere, etter testing/utprøving....

 

4. Internet Explorer

IE har ikke blitt (skikkelig) oppgradert på flere år, og er milevis bak konkurrentene.

Desverre er dette den klart største nettleseren, siden få mennesker gidder å se etter et alternativ til IE.

Favoritter er vanskelig å organisere, og tungvint å bruke.

Lav sikkerhet, liten brukervennlighet og treg lasting av sider gjør den til den dårligste av de 4 største nettleserene.

En av få fordeler er at 0.5% av websider er skrevet med tanke for IE, og dermed ikke kan leses i andre nettlesere, men dette kan også sees på som en ulempe.

E-post er ikke integrert, og tungvint å bruke gjennom Outlook Express.

Heller ingen popup-blocker.

 

3. Opera

Blir bedre og bedre for hver versjon, og har mange geniale features, som f.eks "mouse gestures".

Enkelte bugs og spissfundigheter gjør det litt vanskelig å bruke til daglig dog.

Har litt å lære om favoritter fra Mozilla/Netscape, og de forbedrer seg stadig.

Har fått en bra mail-del, dog med litt små-bugs.

Den mest lovende av nettleserene, og muligens også den raskeste.

Sannsynligvis nr. 1 innen et år eller to.

 

2. Mozilla

Rask, høy sikkerhet, og få bugs.

Bra e-mail funksjon, og den eneste med innebygget IRC-funksjon, selv om den er litt for simpel i bruk.

IRC-integrering er plagsomt for vanlige IRC-brukere som klikker linker fra sider som Packetnews el. Ircspy.com

Veldig bra organisering av "Bookmarks", og muligheten til å få favorittene gruppert og tilgjengjelige i drop-down menyer fra en toolbar, gjør dette enklest å bruke, sammen med Netscape, som i grunn er 98% det samme som Mozilla.

 

1. NETSCAPE

Netscape er en litt tyngre og avansert leser enn Mozilla, men er mye det samme.

Den tar 1 sekund mer i oppstarten, men er en bedre nettleser enn de andre i testen.

Grunnene er mange, og det positive som gjelder for Mozilla, går også for Netscape.

Netscape har en effektiv blockup stopper, som bare tillater popups som du aktivt har klikket på.

Meget bra integrert mail, som starter raskt, og er enkel i bruk.

Også integrert med AIM, som er en litt mindre aggresiv versjon av MSN, men som er mest brukt av Amerikanere.

Netscape var lenge kjent for å være treg, men de dager er talt.

 

Best i test. :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Mozilla et par år nå og er veldig fornøyd. I mine øyne passerer både den og Opera Netscape fordi det er mer fremdrift i utviklingen av disse. Over tid er dette også viktig.

 

Mozilla har veldig bra innebygde funksjoner for å stoppe reklame og popups og hvis du laster ned preference toolbar får du med en "kill flash" knapp.

Mozilla har også en av de bedre IMAP mail klientene jeg har brukt.

 

Bruk Mozilla. Den er gratis.

Lenke til kommentar
Bruker den nyeste versjonen av Opera og er veldig fornøyd. Det eneste jeg har noe å si på er minneforbruket som ofte kan være veldig høyt.. Normalt ligger det på 30-50 MB men kan faktisk være helt oppe i 60-70 MB :grine:

Litt av eit paradoks, Opera skulle liksom vere den lite minnekrevjande nettlesaren. Den utan tvil den beste for 4-5 år sidan når eg surfa med ein gammal 486 maskin. Men no... Eg slit ogso med høg minnebruk, må nok prøve Mozilla.

Lenke til kommentar

Ta heller Mozilla fremfor Netscape. Netscape er alt for konservativ :)

Installer Mozilla og stikk innom www.mozdev.org og finn ekstra ting å putte på. Jeg bruker autoscroll sånn at jeg kan bruke scrolleknappen som i IE og så bruker jeg optimoz meg gestures. Nå trenger jeg ikke lenger lete etter knapper med musa, jeg bare gestikulerer med den :)

Trenger heller ikke skrive inn URL'er jeg ofte besøker: en W med musa og HW.no kommer opp, en Z g Slashdot kommer opp..

 

En annen ting IE-folk går glipp av er tabbed ('vindu i vindu') browsing:

Jeg åpner f.eks vg.no og klikker med midtre museknapp på artiklene jeg vil lese. Linkene åpnes i egne 'tabs' i bakgrunnen mens jeg enda ser på forsiden. Når jeg har scrolla gjennom forsiden og klikka på de jeg vil lese, lukker jeg den første tabben og vips leser jeg den første artikkelen jeg valgte.

 

Knotete forklart, må nok bare oppleves ;)

Lenke til kommentar

All den tid Netscape er død og uten fremtid så er den vanskelig å anbefale...

 

IE framstår i dag som et primitivt program med en foreldet og sterkt buggete kjerne som med respekt å melde slett ikke fortjener å bli brukt. Dette endres vel ikke akkurat av å legge på skall som Avantbrowser og MyIE, litt mer brukervennlig men stadig like variabel standardstøtte.

 

Min soleklare stemme går til Mozilla Firebird. I kombinasjon med Tabbrowser Extension, Flash Click to View og Web Developer (en extension som gjør webdesign mye lettere...) samt noen triks i forhold til reklame så ender man opp med en surfeopplevelse ingen andre nettlesere er i nærheten av. Heller ikke Opera.

 

(edit: glemte en extension: MozEdit)

 

Trives man med Firebird-konseptet, så er naturligvis også veien kort når det gjelder å droppe Outbreak (unnskyld... Outlook) og installere Mozilla Thunderbird, som i versjon 0.3 allerede fremstår som et stabilt og utmerket program med et supert spam-filter. I likhet med Firebird lages det også extensions for Thunderbird.

Lenke til kommentar
IE er brukt av 95% av PC-brukere, hovedsaklig fordi den er bundlet med Windows.

 

Statistikken lyver. Hvor mange av de PC-brukerene har Opera med "Identifiser som MSIE 6.0" valgt? Om jeg ikke tar helt feil (godt mulig) så kommer Opera med denne settingen som default?

 

Opera-brukere stå sammen! Velg "Identifiser som Opera" i DAG!

Lenke til kommentar

Synes IE er glatt best jeg :roll:

Favoritter: Tungvindt å bruke? wtf? Hvor mye letter kan det bli? To klikk er alt som trengs for å følge en kobling. Høyreklikk på side for å legge til i favorittene. Alle favorittene lagres i en mappe du kan redigere så mye du vil fra min datamaskin eller IE's innebygde opprydnings-funksjon. Du kan også få favorittene i en "ramme" på venstre side - samme som med opera og muligens mozilla (som jeg såvidt har vært borti)

 

Hos meg er IE også den raskeste både på oppstart og nedlasting og visning av sider. Tester jeg har gjort viser faktisk at upload-hastigheten min er halvert (!) i Opera, og det setter sine spor når siden skal lastes.

 

Opera er ikke gratis.... Nuff said

 

IE er en nettleser... Den leser nettsider.. Ergo den har ikke 14368 andre funksjoner som øker minnebruken og treger ned hele systemet. Hvis du vil ha popup-stopper får du en utmerket ****** av en stopper hvis du installerer google toolbar - i tillegg får du enkel tilgang på google search.

 

Svak sikkerhet i IE u say? Jeg har brukt IE og ingen brannmur/antivirus i årevis og har ikke merket noe til svak sikkerhet...

 

EDIT: Og jeg glemte å nevne at i Opera har de ikke "glatt rulling" eller hvadetnåheter. Mao. når du scroller hakker den seg nedover som en annen tulling, mens i IE glir den nedover helt sånn smoooth

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...