in-pectore Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 hei å hå! Jeg driver for tiden og leter etter jobber, det har seg nemelig slik att det snart ikke er mer igjenn av læretiden min. Det vill si det er 5mnd igjenn men jeg tenkte att det kanskje var bedre å være tidlig uten. Men det ser ikke ut som att det er så mye jobb for oss som "bare" har eller skal ta fagbrev i IKT-servicefag, De jobbene det er,som er nokså forståelig helpdesk releaterte i en eller annen varriant. E disse jobbannonsene står det også noe om "utviklings muligheter" "mulighet for kurs". Hva eksakt legges i dette ? Er det noen som kan gje meg et fullgodt svar på dette ? Hvilke kurs å i hvilken grad legger bedriften vekt på å etterutdanne 1 linje-support? For let's be real. Det er vell egentlig ikke en mene verdig viktig verdi for bedriften om karen på 1 linje support får det eller det kurse, som ikke omhandler første linje support?. Å så er det en ting til eg lurer på. Det er hvordan i svarte det kun nesten er bemanning selskaper som utlyser stillinger som 1linje-support? man power, addeco osv ? Det kan da umulig være heldig for meg som er nyutdannet å ta en slik jobb ? Å eg rekner med att bemanningselskape skal ha en relativt fet andel av lønna di i tillegg ? 15-20% anslår jeg det vill ta, uten att eg kan fast sette dette med noe annet en løs antagelse av att det er noe sont det tar. Så stuser jeg og på hvordan en kan forvente att den yngre garde skal komme seg inn dersom de enten kreves att du har 5 års erfaring både her og der. ansinitet og erfaring, kurs og sertevifiseringer. Både opp og ned i mente. Som dere sikkert har fått med dere bærer sikkert innlegge av dyp frustrasjon, jeg dveler på dette hver eneste dag og begynner å bli råd vill og rådløs. Jeg ville ha satt umåtelig stor pris på tilbakemelding om tips til hva eg kan gjøre, eventuelle andre som har erfaring fra og komme seg i jobb etter læretiden, Generelt all tilbakemedling med synspunkter og ider hadde vore toppers Mvh Frustert IKT-Lærling Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Spørs på bedriften. Personlig startet jeg hos en større bedrift gjennom ett bemanningsbyrå, kort tid etter fikk jeg fast jobb i bedriften. Heldigvis hadde bedriften jeg jobbet i kombinert første og andrelinje, man jobbet altså med begge deler. Tror de fleste starter via bemanningsbyråer på brukerstøtte, ettersom det er enklest å komme inn den veien. Vanskelig å si hva de mener med "utviklingsmuligheter", men antagelig betyr det at de rekruterer fra egen førstelinje, altså, at førstelinje er en vei inn i bedriften og at man kan gå videre. Ang. kursing, så spørs dette igjen på bedriften og type førstelinje. Der jeg startet løste vi noe sånt som 80% av sakene som kom inn direkte på telefonen, dette krever kompetanse og kursing. Du bør, om mulig, finne ett sted som har kombinert første og andrelinje, men desverre virker det som om alt for mange har førstelinje nærmest blottet for kompetanse. Men, å etterutdanne førstelinje kan være veldig bra for å dytte de opp internt. Ang. lønn, de tar jo ikke % av din lønn direkte, men bedriften du er utleid til betaler mye mer enn det du får i lønn. Ca det dobbelte var det vistnok i det bemanningsbyrået jeg jobbet hos, altså, om jeg tjente 300k kostet det ca 600k for bedriften å ha meg der. Dette virker ekstremt dyrt, men husk at alt er inkludert her, forsikringer, arbeidsgiveravgift, administrasjon, sykepenger, feriepenger osv. Start på bunnen å jobb deg opp. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) IT konsulent på skole, i kommunen eller fylkeskommunen kan være en grei plass å begynne. Da vil du få litt mer varierte oppgave enn bare 1. linje support. 1. linje support kan være en vei videre til 2. linje, og deretter kanskje videre til en stilling i drift eller utviklingsavdelingen. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=55598936&searchclickthrough=true Virker som en veldig grei plass å begynne. Er 33 stillinger på Finn med nøkkelord "fagbrev" Endret 4. februar 2015 av Zash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå