birdesigns Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Håper på tips fra noen som har peil, for bredbåndsleverandøren min har det tydeligvis ikke. Sliter med en Inteno DG301 og trådløs tilkobling med div. Apple-enheter. Vi har fire iPader, en Macbook Air og en iPhone, og siden i høst har det vært sjansespill å få noen av disse på nett hjemme - det er én, noen, ingen. Alle nevnte enheter funker strålende på andre nettverk, og alle Win-maskiner i huset (maks to på trådløst, og to via kabel) kobler til feilfritt. Nå i kveld har Macbooken ikke kontakt med ruteren i det hele tatt, feilmeldinger er "ugyldig passord" og "ikke tilknyttet ip-adresse". NGT påstår at de ikke har hørt om noen som har problemer med denne ruteren og macer, men et kjapt googlesøk avslører vel en annen virkelighet. Mine x antall telefoner og mail til support har medført løsningsforsøk som endring av nettverksnavn, justering av kryptering på linja, utsending av ny ruter (samme type), og generell skuldertrekning med mindre jeg vil betale for å få tilsendt enda en ny ruter. Så mye for et 10+ år langt kundeforhold..! Jeg har greit peil på pc men null peil på nettverk. Med mindre det er noe latterlig enkelt som kan prøves ut for å fikse dette - mitt ferdighetsnivå ligger der at jeg klarer å logge på webgrensesnittet for ruteren, og jeg har skiftet kanal slik at jeg ligger lengst mulig unna det sterkeste nabosignalet (jf en wifiscanner-app jeg har testet) - så er jeg mest interessert i tips om hvor jeg henvender meg for å få kyndig hjelp. Jeg kjenner at motivasjonen for å sette meg grundig inn i hvordan dette funker er rimelig lav. Ser f.eks. at det nevnes bridgemodus, forsterking av signal, alternativ ruter etc., når jeg googler, og det er altså gresk for meg. Vil det f.eks. være et poeng å kjøpe en ekstra ruter fra Apple som kobles til Intenoen? Er det i så fall da bare å plugge i en kabel og så funker det? Ruteren står i "fritt lende", og vi har åpne løsninger i huset så det er ikke noe annet enn gulvet mellom etasjene som hindrer signaler. Slik har ruterne alltid stått hjemme hos oss, og det er altså kun siden i høst at det har vært et problem med signalet/tilkobling - og kun med Apple-enheter. Lenke til kommentar
muthalova Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Håper på tips fra noen som har peil, for bredbåndsleverandøren min har det tydeligvis ikke. Sliter med en Inteno DG301 og trådløs tilkobling med div. Apple-enheter. Vi har fire iPader, en Macbook Air og en iPhone, og siden i høst har det vært sjansespill å få noen av disse på nett hjemme - det er én, noen, ingen. Alle nevnte enheter funker strålende på andre nettverk, og alle Win-maskiner i huset (maks to på trådløst, og to via kabel) kobler til feilfritt. Nå i kveld har Macbooken ikke kontakt med ruteren i det hele tatt, feilmeldinger er "ugyldig passord" og "ikke tilknyttet ip-adresse". NGT påstår at de ikke har hørt om noen som har problemer med denne ruteren og macer, men et kjapt googlesøk avslører vel en annen virkelighet. Mine x antall telefoner og mail til support har medført løsningsforsøk som endring av nettverksnavn, justering av kryptering på linja, utsending av ny ruter (samme type), og generell skuldertrekning med mindre jeg vil betale for å få tilsendt enda en ny ruter. Så mye for et 10+ år langt kundeforhold..! Jeg har greit peil på pc men null peil på nettverk. Med mindre det er noe latterlig enkelt som kan prøves ut for å fikse dette - mitt ferdighetsnivå ligger der at jeg klarer å logge på webgrensesnittet for ruteren, og jeg har skiftet kanal slik at jeg ligger lengst mulig unna det sterkeste nabosignalet (jf en wifiscanner-app jeg har testet) - så er jeg mest interessert i tips om hvor jeg henvender meg for å få kyndig hjelp. Jeg kjenner at motivasjonen for å sette meg grundig inn i hvordan dette funker er rimelig lav. Ser f.eks. at det nevnes bridgemodus, forsterking av signal, alternativ ruter etc., når jeg googler, og det er altså gresk for meg. Vil det f.eks. være et poeng å kjøpe en ekstra ruter fra Apple som kobles til Intenoen? Er det i så fall da bare å plugge i en kabel og så funker det? Ruteren står i "fritt lende", og vi har åpne løsninger i huset så det er ikke noe annet enn gulvet mellom etasjene som hindrer signaler. Slik har ruterne alltid stått hjemme hos oss, og det er altså kun siden i høst at det har vært et problem med signalet/tilkobling - og kun med Apple-enheter. Hadde vært greit å vist noe mer om hvilke enheter du bruker... Andre trådløse dingser/aksesspunkt/routere/airport/liknende ting... Lenke til kommentar
birdesigns Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 Takk for respons! Har en "Gramofon", som ut fra lyssignalet på toppen sliter nesten like mye som Apple-enhetene våre (den lyser fast når den har linje, blinker når linja er ustabil/mangler). Ellers ingen aksesspunkt eller rutere i tillegg til den Intenosaken. Trådløse: 4 iPader, 2 iPhoner, 2 Androidtlf, 1 MacBook Air, 3 Win-laptoper. Av disse er stort sett én-to av iPadene i bruk samtidig, én iPhone og Macen surfer regelmessig, og én Win-laptop. De andre enhetene er alle satt opp mot wifi-nettet men stort sett passive/slått av. Mener å huske at ruteren er satt opp til å takle 16 eller 18 enheter (standardinnstilling som jeg ikke har endret). Kablet: 1 Win-laptop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå