Gå til innhold

Skal 16 åringer få stemmerett?

Anbefalte innlegg

Det største problemet med stemmerett for 16 åringar er at dei fleste i denne gruppa er lite politisk opplyste. Og av dei 16-8 åringane som engasjerer seg politisk så er nesten alle ytterst til venstre eller ytterst til høgre.

Det burde være ein slags form for krav om at ein må utvise ei minimumsforståelse for partipolitikken for å få lov til å stemme, uavhengig av alderen.

Å bruke stemmeretten berre for å bidra i demokratiet er eigentleg heilt idiotisk så lenge ein ikkje kan begrunne kvifor ein stemmer på det utvalgte partiet.

Dette gjelder vel for godt voksne mennesker også, ikke bare ungdommer.

Stemmer, det er mange voksne som stemmer idiotisk også.

Når eg seier at ungdom ofte stemmer på partier i ytterkantane så meiner eg ikkje at dette i seg sjølv er eit problem. Men min erfaring er at mange ungdommer som stemmer f.eks. Rødt seinare vil modifisere seg når dei blir meir modne.

Ungdom stemmer typisk basert på berre 1 eller 2 saker som opptar dei utan å sjå konsenvenser eller følger dette får på andre områder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg synes egentlig ikke det høres så attraktivt ut å legge min stemmerett i henda på han som lager testen, og han som retter den.

Ja jeg skjønner skepsisen, da kan man fort få en ordning der man blir diskvalifisert fra å stemme dersom man har feil holdninger.

Lenke til kommentar

La dem stemme, sier en gammel mann. Blir det mer gehør for radikale standpunkter? Kanskje. Det har vi ikke vondt av. Jeg husker vi hadde politiske møter på gymnaset, selv om ingen av oss var gamle nok til å stemme. (Den gangen var det fortsatt 20-årsgrense.) De debattene var gjerne polariserte, med Unge Høyre på den ene siden og stalinister på den andre. (Det var før FrP, dette. Skjønt vi hadde noen få av Anders Langes "hundegutter" blant oss.)

Blir det mer populisme, eller stemmer til "paradis-partier" som antydet tidligere? Nei, jeg tror ikke det. Politisk interessert ungdom idag som i min tid er opptatt av rettferdighet, miljø, liberalisme og sånne saker. De som ikke er det vil heller ikke stemme. Det er snakk om X% av to årskull. Det forrykker neppe den politiske balansen her i landet, og det kan hende at det vinner noen "talenter" for politisk arbeid før de finner andre interesser.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Stemmer man ikke rødt når man er ung har man ikke hjerte, stemmer man ikke konservativt når man er voksen har man ingen hjerne"... var det en semi-klok mann som sa.

Det er vel noe i det, at det kommer nok til å bli voldsomt med nye SV stemmer (og sikkert endel FRP, sure på pakistanerghengen på skolen etc), mens sentrumspartiene vil nok lide for dette da det ikke er populistiske eller radikale nok til å fenge en kid.

Tror det å ha blitt 18 år og myndig er greit før man får ta fatt på en så viktig samfunnsoppgave

• Liker 1
Lenke til kommentar

ser dog ikke noe poeng i å endre på de lovene som allerede eksisterer når de fungerer godt :)

Det sa min tipp-oldefar også da noen ekstremister begynte å fable om stemmerett for kvinner.

Utviklingen viste at han hadde rett: to verdenskriger, narkotikaproblemet, psykiske lidelser osv. Alt dette kan føres tilbake til 1913.

Hehe, så kommer det litt an på saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Før var vel stemmerettalder 21 år og de hadde sikkert gode argumenter for at det skulle være slik. Hvorfor er ikke disse argumentene gangbare også idag?

Jeg er egentlig likegyldig til hvorvidt man senker til 15, men det virker litt krampaktig og "trendy" bare for å gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Før var vel stemmerettalder 21 år og de hadde sikkert gode argumenter for at det skulle være slik. Hvorfor er ikke disse argumentene gangbare også idag?

Jeg er egentlig likegyldig til hvorvidt man senker til 15, men det virker litt krampaktig og "trendy" bare for å gjøre det.

Finnes det i det hele tatt argumenter for at stemmerettgrensen skal være ved et spesifikt år?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønt vi hadde noen få av Anders Langes "hundegutter" blant oss.

Nytt ord: Hundegutter :)

Avklar gjerne betydningen

Ordet knytter seg opp mot Anders Lange selv. Forklaring fra Store norske leksikon [link]:

Under den tyske okkupasjonen 1940–45 var Anders Lange engasjert i illegalt arbeid og ble arrestert av tyskerne flere ganger. Men etter krigen var også tiden over for de organisasjonene på høyresiden som han hadde engasjert seg i. Det var ingen stemning for deres standpunkter. Lange måtte derfor skaffe seg et nytt levebrød. Som erfaren jeger hadde han et godt lag med hunder, og han ble sekretær i Norsk Kennelklubb 1945–47. Deretter startet han egen kennel i Svartskog i Oppegård, senere på gården Trollstein i Heggedal i Asker. 1948 startet han Hundeavisen, en avis “om hunden for hundefolket”. Frem til 1953 var den en avis om hundehold, men skrevet med Langes temperament og personlige stil, stort sett fri for politikk.

Fra begynnelsen av 1960-årene, etter noen års opphold, ble avisen preget av redaktørens sterke politiske meninger. Avisen ble omdøpt til Anders Langes Avis, og Lange stod frem som en engasjert antikommunist, med klar front mot partivesen og politikere. Avisen var full av sterke utfall mot skatter og avgifter, for et fritt næringsliv og privat eiendomsrett. Den støttet også apartheid-regimet i Sør-Afrika. Tonen var til tider ganske grov, men samtidig humoristisk. Slik var også hans stil som folketaler. Hans politiske virke var imidlertid sterkt preget av mangel på organisasjon; han var i mange henseende et enmannsparti, selv om han omgav seg med en flokk unge gutter, “hundeguttene”, høyresidens svar på 1960-årenes ungdomsopprør.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finnes det i det hele tatt argumenter for at stemmerettgrensen skal være ved et spesifikt år?

Jeg har tilgode å se noe annet enn ett forespeilet nødvendighet av "modenhet", som man da oversetter til ett eller annet årstall.

Problemet er at modenhet selv er som oftest udefinert (ingen vet hva modenhet betyr, eller man påstår at de vet men ikke er istand til å forklare dette), videre påstås det, uten noe som helst grunnlag, at modenhet inntreffer sånn omtrent på den fødselsdag nummer X.

Igrunnen ligner det ganske mye på situasjonen med den seksuelle lavalder, bortsett fra at men der faktisk har en viss forståelse for hva kjønnsmoden betyr.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg har tilgode å se noe annet enn ett forespeilet nødvendighet av "modenhet", som man da oversetter til ett eller annet årstall.

Problemet er at modenhet selv er som oftest udefinert (ingen vet hva modenhet betyr, eller man påstår at de vet men ikke er istand til å forklare dette), videre påstås det, uten noe som helst grunnlag, at modenhet inntreffer sånn omtrent på den fødselsdag nummer X.

Igrunnen ligner det ganske mye på situasjonen med den seksuelle lavalder, bortsett fra at men der faktisk har en viss forståelse for hva kjønnsmoden betyr.

En definisjon på modenhet kan vel være å ikke være i opposisjon til absolutt alt, men faktisk å klare og se verdien i enkelte ting selv om den ikke nødvendigvis måtte stryke deg personlig medhårs.

Og skjønne verdien av å betale skatt inn til felleskapet man er en del av for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit at de kan ha stemmerettighet i lokalvalg, men nasjonalpolitikken tviler jeg på at de fleste voksne har full oversikt over. Å åpne for at enda yngre mennesker kan manipuleres av politiske reklamekampanjer er jeg ikke for.

Hva tenker folk om å begrense stemmeretten hovedsakelig til de som betaler skatt?

Hva med å begrense stemmeretten til de som har inntekt eller formue under 100x landsgjennomsnittet? De som har en overflod av penger trenger ikke stemmerett for å styre samfunnet rundt seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...