Gå til innhold

Skal 16 åringer få stemmerett?


Anbefalte innlegg

 

Ja, kanskje noe med at når man er ung tenker man ofte "ja, denne gratise skolegangen og velstanden var i grunn jævlig ålreit.. jeg tar gjerne mer av det" og når man er eldre tenker man kanskje mer "hmm, jeg er jo veletablert og har midler selv.. ikke faen om noen skal ta det fra meg nå..".

Tja, etterhvert som man blir eldre og har jobbet noe år; da lærer man seg at alle disse offentlige tingene som du kaller for "gratis" faktisk ikke er gratis i det hele tatt. Tvert i mot så koster de skattebetalerne hundrevis av milliader kroner i året. Du vil også etterhvert innse at systemet favoriserer de rike, dette da det kun er de rike som har råd til å velge noe annet enn for eksempel den norske enhetsskolen.

 

 

Haha ja der lærte du nok noe nytt Larzen, tenk at du ikke visste at skattepengene går til blant annet skolegang, du trodde det var gratis du. Men jeg skal fortelle deg den store hemmeligheten, hemmeligheten er er at kostnaden er kamuflert under ordet skatt, er ikke mange som vet det.

 

Hadde vi forresten ikke benyttet oss av dagens skolesystem som er åpen for alle, rik som fattig som blir finansiert på fellesskapets bekostning, men i stede hatt et system der skolen hadde hatt en direkte kostnad mot den individuelle familie som deltar da hadde det ikke favorisert rike familier slik systemet er i dag, men blitt mer som i utopi-land som Eritrea, Etiopia og Somalia ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Haha ja der lærte du nok noe nytt Larzen, tenk at du ikke visste at skattepengene går til blant annet skolegang, du trodde det var gratis du. Men jeg skal fortelle deg den store hemmeligheten, hemmeligheten er er at kostnaden er kamuflert under ordet skatt, er ikke mange som vet det.

 

Hadde vi forresten ikke benyttet oss av dagens skolesystem som er åpen for alle, rik som fattig som blir finansiert på fellesskapets bekostning, men i stede hatt et system der skolen hadde hatt en direkte kostnad mot den individuelle familie som deltar da hadde det ikke favorisert rike familier slik systemet er i dag, men blitt mer som i utopi-land som Eritrea, Etiopia og Somalia ^^

Var svaret til meg eller Larzern? Var det et argument inne her en plass?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Joda, selvfølgelig. Trodde det var såpass tiltro til mitt intellekt at det ikke antas at jeg mener at skolegangen er helt gratis, men altså gratis (i prinsippet i hvert fall) for individet og foreldrene. Hvis vårt system favoriserer de rike, hva vil et privatisert og abonnement-basert skolesystem favorisere? Jeg tar gjerne 10 år i en gratis "enhetsskole" (hva nå enn det betyr, utdyp gjerne. Er vi et samfunn av Borgs? Resistance is futile?) som alle kan benytte seg av, enn et system der den enkelte må betale for skolegangen sin og de vanskeligst stilte havner enda dårligere ut.

Lenke til kommentar

 

Joda, selvfølgelig. Trodde det var såpass tiltro til mitt intellekt at det ikke antas at jeg mener at skolegangen er helt gratis, men altså gratis (i prinsippet i hvert fall) for individet og foreldrene. Hvis vårt system favoriserer de rike, hva vil et privatisert og abonnement-basert skolesystem favorisere? Jeg tar gjerne 10 år i en gratis "enhetsskole" (hva nå enn det betyr, utdyp gjerne. Er vi et samfunn av Borgs? Resistance is futile?) som alle kan benytte seg av, enn et system der den enkelte må betale for skolegangen sin og de vanskeligst stilte havner enda dårligere ut.

Tja, Borgs er vel perfeksjonen av kollektivismen, ... og offentlig skolegang kan vel til stor grad sidestilles med "Assimilation".

 

Kunne neppe ha kommet med et bedre eksempel selv. :)

 

The Borg are a fictional alien group that appear as recurring antagonists in the Star Trek franchise. The Borg are a vast collection of "drones", or cybernetic organisms linked in a hive mind called "the Collective", or "the Hive". The Borg annex the technology and knowledge of other alien species to the Collective via a process of "assimilation": forcibly transforming individual beings into drones by violently injecting microscopic machines, or nanoprobes, into their bodies and surgically augmenting them with cybernetic components. The Borg's ultimate goal is "achieving perfection".

https://en.wikipedia.org/wiki/Borg_(Star_Trek)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg mener at 16.åringer ikke burde få stemmerett ved valg i Norge. Grunnen til dette er fordi jeg føler de er for umodne og ikke nok engasjert i politikken. Jeg kan tenke meg at hvis 16.åringer får stemmerett vil en stor del av de misbruke den og stemme på et parti uten store politiske mål og meninger. 

Igjen med dette "umodenhets" argumentet. For all del det kan være et gyldig argument, men da må vel kriteriene for å avgjøre om noen er "moden" nok avgjøres av noe annet enn alder? Dessuten: hva legges i begrepet "moden"? 

 

Til slutt skal man ikke glemme det gamle ordtaket "No taxation without repsentation".

Lenke til kommentar

Jeg mener at 16 åringer ikke skal få stemmerett. Det er fordi mange 16 åringer ikke er  moden nok til å være med å bestemme hvordan landet her skal styres. Vist 16 åringer får stemmerett kommer de fleste til å stemme på det populære sakene som for eksempel "fjerning av 10%". De kommer ikke til å tenke så mye på andre saker som skatt, eldre omsorg osv. Så min mening er at 16 åringer ikke skal ha stemmerett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg mener at 16 åringer ikke skal få stemmerett. Det er fordi mange 16 åringer ikke er  moden nok til å være med å bestemme hvordan landet her skal styres. Vist 16 åringer får stemmerett kommer de fleste til å stemme på det populære sakene som for eksempel "fjerning av 10%". De kommer ikke til å tenke så mye på andre saker som skatt, eldre omsorg osv. Så min mening er at 16 åringer ikke skal ha stemmerett.

Hva er dette, enda en skoleklasse som har fått i oppgave å si hva de synes om stemmerett for 16-åringer?

Lenke til kommentar

Jeg mener 16 åringer ikke skal ha stemmerett. Grunnen er at ikke alle 16 åringer er "moden" nok til å stemme. Det er ikke sikkert at en 16 åring tar valget like seriøst som en 30 åring for eks. De fleste 16 åringer kommer bare til å stemme på partier som er populære blant ungdommer fordi de vil fjerne fraværregelen for eksempel. Det gjør at valget til 16 åringer ikke har så mye å si på hvordan resten av politikken skal styres, bare så lenge ungdommen får det som de vil uten å tenke på hva som skjer med jobbmulighetene deres for eksempel etter at videregående er ferdig.

En annen grunn er at når man er 18 år regnes man som myndig, det er man ikke som en 16 åring. Derfor skal ikke 16 åringer ha stemmerett. 

Lenke til kommentar

 

Jeg mener at 16.åringer ikke burde få stemmerett ved valg i Norge. Grunnen til dette er fordi jeg føler de er for umodne og ikke nok engasjert i politikken. Jeg kan tenke meg at hvis 16.åringer får stemmerett vil en stor del av de misbruke den og stemme på et parti uten store politiske mål og meninger. 

Igjen med dette "umodenhets" argumentet. For all del det kan være et gyldig argument, men da må vel kriteriene for å avgjøre om noen er "moden" nok avgjøres av noe annet enn alder? Dessuten: hva legges i begrepet "moden"? 

 

Til slutt skal man ikke glemme det gamle ordtaket "No taxation without repsentation".

 

 

kan ikke du heller gjøre noe produktivt som å regne svar å gjøre en tabell ellerno? i stede for å kritisere en 1vg klasse

Lenke til kommentar

Jeg synes 16 åringer skal ha stemmerett på lik linje med alle andre. I 16 årsalderen er ration med folk som er politisk modne og politisk umodne ganske lik den hos 40 åringer. Dessuten er de unge i Norge allerede et mindretall blandt folk som stemmer. Vi trenger at flere stemmer for at vi skal kunne kontrolere vår ​framtid. Hvorfor skal en gjeng pensjonister bestemme hvordan vår framtid skal bli? Vi trenger at flere yngre engasjerer seg politisk og stemmer for at ikke eldrebølgen skal gjøre alt verre for oss og vår framtid. 

Lenke til kommentar

Jeg mener at en 16 åring er for ung til å få stemmerett. Mange 16 åringer er for barnslige, usikre og opptatt av hva som er populært. Dette er jo ikke det valget handler om, det partiet man stemmer på skal man jo være enige/ha samme meninger som, man skal ikke stemme etter hvem vennene sine stemmer på. Jeg synes derfor at aldersgrensen på hvem som får stemme er bra slik den er i dag.

Lenke til kommentar

Jeg er for at 16-åringer skal ha stemmerett.

Ungdommer er framtida og å derfor la yngre mennesker få kontakt og info innenfor politikk er bare sunt. Om man vil bruke stemmeretten er jo opp til en selv. Så jeg tenker at om en 16-åring i dette landet tenker at framtida hans/hennes ligger innenfor politikk og samfunn syns jeg selvfølgelig at denne personen er gammel nok. Det finnes sikkert nok av 16-åringer som ikke tenker over politiske saker og de hadde heller ikke brukt stemmen sin, men for de som brenner for politikk allerede som 16-år mener jeg det er på sin plass at han/hun kan stemme.

Lenke til kommentar

Jeg er mot at 16 åringer skal ha stemmerett.

Min mening er at når man er 16 år forstår de fleste seg for lite på politikk. Dette gjør at valgene ikke går i riktig retning som de egentlig burde. Etter som man er så ung er det stor mulighet for at man følger venner eller det som er mest populært å stemme, i stedet for å finne ut hva som er best for en selv. Når man er 18 år gammel har man lært en del om politikk på skolen, og man ser politikken som er i bruk nå i dag på en annen måte enn da man var yngre. Derfor mener jeg at det er best at aldersgrensen for å stemme er 18 år.

Endret av henrikberg
Lenke til kommentar

Jeg synes at 16-åringer burde ha stemmerett. Når man gir unge mulighet til å stemme kan man også få opp prosentandelen som stemmer av Norges befolkning. Hver gang det er valg kan skolene og lærerne oppfordre og fortelle hvor viktig det er å stemme. Det er tross alt ikke alle som får den oppmuntringen hjemme. Hvis man først kommer inn i en vane kan det være at mange som ellers ikke ville stemt gjør det likevel siden de fikk oppmuntring til det de første årene på skolen. Fra min synsvinkel er ikke 16-åringer for umodne heller, ungdommer vokser opp fortere enn det de gjorde før. Vi får med oss mye av det som skjer i Norge og resten av verden, og jeg tror jeg snakker for mange når jeg sier at vi unge også vil være med på å bestemme litt.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke 16 åringer burde ha stemmerett på grunn av at de fleste ikke er modne nok og klarer å ta det riktige valget som de står for. Det er mye å sette seg inn i de ulike partiene. De aller fleste ungdommer kan ikke så mye om politikk og de forskjellige partiene. Hvis det hadde blitt lov for 16 åringer å stemme tror jeg de aller fleste ikke hadde stemt eller blir påvirket av nettverket rundt seg. Mye forandrer seg fra man er 16 til 18 år og er myndig. Jeg synes 18 år er en passende alder for å ha stemmerett. 

Lenke til kommentar

Jeg er mot at 16 åringer skal ha stemmerett.

Jeg mener mange 16 åringer er for useriøse, for opptatt av hva andre stemmer og vet for lite om politikk til å kunne stemme under et valg. Et valg handler om å stemme på partiet du selv mener er det beste til å kunne styre landet vårt, men når man ikke vet hva partiene står for, kan det fort bli til at man stemmer på partiet venner stemmer på. Alle ungdommer er så klart ikke slik, men jeg tror for mange 16 åringer vil gjøre dette til å la de få stemmerett. Når man er blitt 18 har man lært mer om politikk og man kan kunne ta sine egne valg uten å bli påvirket av andre. Derfor mener jeg aldersgrensen for stemmerett bør være 18 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

kan ikke du heller gjøre noe produktivt som å regne svar å gjøre en tabell ellerno? i stede for å kritisere en 1vg klasse

Kanskje 1vg klassen ikke bør kommentere i et offentlig forum dersom de ikke tåler kritikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...