Gå til innhold

Har gutter en bedre forutsetning for å bli bedre i spill en jenter?


Anbefalte innlegg

Det er en kjent sak at innen for flere sporter er menn overlegne kvinner, f.eks styrkeløft, fotball, spydkast osv osv.

Dette fordi menn stort sett er genetisk konstruert for å bli vesentlig sterkere ej jenter.

Derfor er det også logisk med separerte turneringer slik vi i stor grad har i dag.

 

Men hva med gaming? Man skulle tro forutsetningene var lite.

Men likevel har vi også delte turneringer, og jeg ser i denne artikkelen og kommentarene at folk mener at dette faktisk er pga det er variasjon forutsetningene: http://www.gamer.no/artikler/kun-en-homofil-bifil-eller-transperson-far-vaere-med-pa-laget/167370

 

 

Så hva mener du?

Og finnes det egentlig noen forskning på området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen tror jeg ligger i antall spillere og dedikasjon, heller enn i dyktighet. Da blir forutsetningene også forskjellige. Dette ser man klart og tydelig i for eksempel CS:GO der de største turneringene har kvalifiseringer for over 7-800 lag, mens i kvinneturneringene er antallet bare en tidel av dette.

 

For øvrig, når jeg snakker om CS:GO så har jo kvinner lov til å delta i disse mannsturneringene, men gjør det ikke. Hvorfor?

 

Nå har forresten ESL (en stor CS-turnering) annonsert en turnering med 30 000$ i premiepenger for kvinner under årets ESL One Katowice. Det blir spennende å se hvor mange påmeldte det blir nå som det faktisk er snakk om en del penger.

Endret av Hofer
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Gutter har nok litt bedre forutsetninger til å bli gode i en del spill enn kvinner. Studier har funnet at gjennomsnittlig, så har menn en raskere reaksjonsevne enn kvinner. Dette er sannsynligvis relatert til at menn og kvinner hadde forskjellige roller i samfunnet. Menn var stort sett jegere og krigere, noe som krevde raskere reaksjoner til lyd og bevegelse. Menn som tilpasset seg best og reagerte tidligere enn andre hadde større sjanse for å overleve. Kvinner drev ofte med roligere ting og passet på barn, så reaksjonsevne var ikke til like stor grad noe som gjorde dem bedre tilpasset omgivelsene sine.

Om spillet krever rask reaksjonsevne, BF4, CS osv. så har nok en gjennomsnittlig mann en bedre forutsetning å gjøre det bra enn en gjennomsnittlig kvinne.

http://www.ceejpublishing.com/Articles/0024.htm

http://www.colorado.edu/eeb/courses/1230jbasey/abstracts%202005/21.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ikke at jeg har noen tall å vise til, men skal man bruke de klassiske eksemplene på forskjellene på ytelsene mellom kjønnene så vil jeg tro det kommer en del an på spillet det er snakk om. Tradisjonelle skytespill har nok kanskje menn generelt sett bedre forutsetninger (reaksjonsevne kommer godt med når man er ute og jakter), men jeg vil tro kvinner kanskje har et overtak på andre spilltyper f.eks. RTS (real-time strategy, f.eks. Age of Empires/Starcraft etc.) da de anses å være bedre på multitasking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Menn har bedre rom-forståelse enn kvinner. Det er basert på forskning.

 

"According to certain studies, men on average have one standard deviation higher spatial intelligence quotient than women.[2] This domain is one of the few where clear sex differences in cognition appear"

 

Men samtidig: "Researchers at the University of Toronto state they have shown that differences between men and women on some tasks that require spatial skills are largely eliminated after both groups play a video game for only a few hours"

 

Lærte om dette på skolen husker jeg.

 

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Spatial_visualization_ability

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...