Gå til innhold

Hjelp til å bygge ny spill PC (Pris -ikke vesentlig)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk god inspirasjon fra sticky tråden "Den perfekte PC-pakke". Jeg lagde et svar i tråden der, men kommer til å redigere det hit, da jeg synes det passet bedre å lage sin egen tråd

Nå har jeg sittet i hele dag å sett på komponenter og kommet frem til følgende.

http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/47673

Jeg er ganske fersk på dette, men siden alle snakker om at det er så enkelt å bygge pc, burde jeg vel kanskje få det til. Hadde vert gøy med et prosjekt etter at poden er i seng på sene vinterkvelder :-)

Når det gjelder skjerm, burde jeg valgt en med G-Sync? Jeg har aldri testet dette, er det verdt det? Jeg ønsker meg en 27" skjerm, men på grunn av at jeg liker 1080p best ønsker jeg ikke gå over på en med 1440p, slik som ROG skjermen fra Asus for eksempel. Noen anbefalinger?

Jeg er ute etter en pc som jeg kan ha i noen år før jeg trenger tenke oppgradering, eller eventuelt senere angre på at jeg ikke kjøpte noe "mer kostbart". Siden jeg ikke har god greie på dette må jeg bare spør litt dumt.

Nå sitter jeg på en mange år gammel sliten i7 860 overklokka til 3.9ghz, et gammelt hd7970 kort, ssd og 8gb ram. Dette yter godt i de fleste spill, men jeg er ute etter "det lille ekstra", og da spesielt i f.eks Arma III. Til vanlig spiller jeg Heroes of the storm, css, bf4 og de fleste mmo'er og nye spill som dukker opp. Ser veldig frem til The Witcher 3 og GTA V

Jeg bruker pc til spill og litt hobby-videoredigering (forøvrig bare etter vellykket fiske eller jakt sesong) :-) Jeg har flere skjermer, da jeg liker å se for eksempel stream og lignende mens jeg spiller

Jeg har ikke noe spesielt budsjett jeg må følge, så jeg kan strekke meg på prisen. Burde jeg valgt noe mer fancy RAM, eller kanskje to GTX980 kort?

På forhånd tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke slenge på rundt en 2 tusen da og går X99 + 5820k. Får en del mer muskler da med 50 % flere kjerner

Ville også gått opp til HDD på 3 eller 4 tb. Har kun 3 selv og det blir fort lite med 100-linje ser jeg.

For eksempel denne isteden? http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/hovedkort-og-prosessor/asus-rampagevextremei75820k/213323.8755/

Er ytelsen merkbar i spilling? Jeg har ikke god greie på dette, men ser at denne prosessoren er 3.3ghz mens den 4790k er 4ghz. Har det noe å si?

Jeg har en 1TB per i dag plus noe til, og de er såvidt brukt noe av, så jeg avventer med mer lagringsplass :-)

Lenke til kommentar

Hvorfor sier du at du foretrekker 1080p? På en 27" bør du over på en høyere oppløsning, og 1440p er jo freshere.

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg foretrekker det, det kom litt feil frem. Men når jeg tenkte kanskje at 1080p er enklere å holde en høyre fps, og at kanskje 1440p har mindre skrift i windows osv?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke Rampage for den prosessoren. Du skal sikkert ikke ha vannkjøling eller overklokke engang? Ta et mye billigere hovedkort som helt sikkert er bra nok for deg.

Jeg kommer til å overklokke så langt det går, så lenge det er en "sunn" overklokk

Lenke til kommentar

Fikk klokka min gode 5820K til 4.5Ghz 1.220V, temp var nok 75c under spill, og 85c under fah (tror jeg, brukte den ikke lenge)

Nå sitter jeg på et asus x99 s og kjører 4.75Ghz 1.320(330)V

Temp er ca 60c under spill, og 70c under fah.

Sådu trenger ikke rampage kortet, holder med en billigere kort slik jeg har^^ dog har lyst på r5e selv :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! :-)

Uten egentlig å ha særlig peiling, så ser det ut som at de fleste søketreff jeg får i google er den 4790k bedre til spilling enn 5820k. Noen meninger rundt dette?

Jeg gikk opp til 2tb isteden for 1tb disk, bare for luksusen sin skyld.. kommer aldri til å klare å fylle det. I min nåværende pc har jeg en 256gb ssd som jeg tenker å installere i den nye, den vil bli brukt i forbindelse med GoPro.

Hva sier dere til denne skjermen? https://www.komplett.no/acer-27-led-predator-g-sync-xb270ha/816992

Lenke til kommentar

Fikk klokka min gode 5820K til 4.5Ghz 1.220V, temp var nok 75c under spill, og 85c under fah (tror jeg, brukte den ikke lenge)

Sådu trenger ikke rampage kortet, holder med en billigere kort slik jeg har^^ dog har lyst på r5e selv :)

Hva slags kjøler bruker du? :)

Har du mulighet til å legge med noen bilder kanskje? ;) Eller evt sende de på pm hvis det OT? :)

Endret av Guleman
Lenke til kommentar

Har du mulighet til å legge med noen bilder kanskje? ;) Eller evt sende de på pm hvis det OT? :)

Er på skolen nå, men kan sende et bilde jeg på pm :)

Lenke til kommentar

Hvis du skal overklokke så langt det går blir det fort tamt med H100 som kjøling, noe du fort vil erfare.

hva vil være et bedre alternativ enn H100? jeg har den, men hvis det finnes en bedre og mer lydløs kjøler så bytter jeg lett den ut

Er på skolen nå, men kan sende et bilde jeg på pm :)

jeg er også intr. i å vite hva slags kjøler du har:)

Lenke til kommentar

Her:

Er fars sitt 780Ti jeg låner^^

Ikke beste bildet :p

Er i et Define R5 kabinett, har plass til viftene på innsiden, men VRM ble litt kaldere slik også.

en D5 pumpe fra Ek som er i kombinasjon med en 140mm res.

Bitspower fittings, ek XTX 360mm radiator (11 FPI, 60mm tykk) og på toppen er det 3x Sp120 vifter fra Corsair, de duger greit.

post-319721-0-46992500-1423132517_thumb.jpg

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Da var alt kjøpt inn. Gleder meg til å sette i gang med byggingen, selv om jeg er veldig spent på om jeg klarer det.

Det endte opp med det jeg hadde på listen, men byttet ut til en 2tb hdd istedenfor 1tb. La til to ekstra 140mm vifter til R5 kabinettet (Vet forøvrig ikke om de ekstra viftene er nødvendig?)

Ellers bestilte jeg med litt ekstrautstyr som kjølepasta, et par sata kabler, en del ekstra skruer og et sett med forskjellige skrujern. HÅPER jeg har alt jeg trenger nå!

Øvrig utstyr endte jeg opp med HyperX Cloud II Gaming Headsett. Det er vel strengt tatt ikke lansert enda, men jeg satser på at det holder mål. Mitt gamle g35 holder på å falle fra hverandre.

Corsair K70 og cm storm sentinel gaming mus.

Jeg nedgraderte planene mine fra 27" til 24" og bestemte meg for den nye Benq skjermen XL2420G.

Jeg har ingen erfaring med Hz over 60, ei heller ingen erfaring med G-Sync, så det kan bli spennende. Regner med at GTX980 kortet kan få vise muskler her hvertfall. Jeg har i det minste vert fornøyd Benq bruker i mange år

Er det noe dere kommer på som jeg behøver til for eksempel montering/bygging, så må dere gjerne si i fra :-)

Lenke til kommentar

Det viktigste er å sette avstandsmutter/skrue i kabinettet , dvs rett plass og mengde, når du da monterer hk så har alle skruehullene en avstandsmutter rett under

Takk for svar. Er dette ting som også vanligvis opplyses om i instruksjonsbøker?

Lenke til kommentar

Nja, det er deler som følger med i kabinettet.

Det er kanskje 30 hull hvor du skal bruke de for eks 9 rette avhengig av hovedkort.

Det skal ikke la seg montere uten, da vil ikke hovedkortet passe inn i I/O-shield fra hovedkortesken som du klikker på plass i kabinettet først.

Hvor kablene fra kabinettet skal inn på hovedkortet står i hovedkortmanualen.

Det kan lønne seg å montere cpu og kjøler og minnebrikker først, så sette inn hovedkortet i kassa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...