Gå til innhold

Kjøpe meg inn i tomt.

Pappahjerte

Anbefalte innlegg

Dama mi kjøpte seg tomt for noen mnd siden. Vi har planer å bygge hus etter hvert, og eg har litt lyst å kjøpe meg inn i tomten hennes. Da hun overtok tomten så krevde banken at hun skulle få takst på tomten for å få lånet i orden. Taksten var mye høyere enn det hun kjøpte den for.

Hvis eg skal kjøpe meg inn i tomten nå, bør vi da gå ut ifra takst? Da vil hun i såfall tjene flere hundre tusen bare på ett par mnd. Vet ikke hva som er vanlig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det normalt at man bare skal betale halvparten av det hun betalte? Hva om tomten er verd f.eks 500 000 men hun bare har betalt 1/5 til f.eks foreldrene sine. Skal hun gi halvparten av denne gavepakken videre til typen sin? Dessverre er det ikke uvanlig med samlivsbrudd her i landet. Hvordan skal man fordele verdiene på tomten etter et bittert samlivsbrudd?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det må jo spesifiseres i en kontrakt.

Jeg synes at i et forhold, spesielt som er kommet så langt der de skal bygge hus i lag, at det er normalt å dele.

At hun skal tjene flere hundre tusen fra kjæresten sin synes jeg blir feil. Blir nesten som at hun skal betale han for å skifte dekk på bilen hennes.

Lenke til kommentar

Men her er jo situasjonen at en av dem må tjene: Han ved å få tomten billigere, eller hun ved at han betaler markedspris.

Personlig ser jeg på det som naturlig at man til en viss grad deler på denne enkle gevinsten, ved at man verken bruker samme pris som hun gav eller en teoretisk markedspris. Om ikke annet så fordi hun slipper å selge, med de omkostninger og den prisrisiko som jo ligger i det .

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men hun har jo tjent allerede, ved å kjøpe en tomt langt under markedspris.

Si at det er en tomt til 1 mill. Hun kjøpte den for 100 000.

Han kjøper seg inn for 50 000. Da har de spart 450 000 hver, kontra å kjøpe tilsvarende tomt til markedspris.

Han kjøper seg inn for 500 000. Hun kan da betale ned lånet, og enda ha 400 000 å leke med.

Jeg mener det øverste er mest rettferdig. Da har begge fått samme gevinst.

Lenke til kommentar

Han kjøper seg inn for 50 000. Da har de spart 450 000 hver (...)

Og når forholdet ryker, så har han fått 450.000 i gave fra henne, eller alternativt fra hennes foreldre/familie, om det var de som solgte tomten til underpris. Syns du det blir spesielt rettferdig?

Det mest rettferdige er kanskje å avtale (og den avtalen må være vanntett!) at de siste 450.000 av hans andel av tomta, som han ikke har betalt for, skal trekkes fra hans andel av tomt+boligens verdi ved skilsmisse/samlivsbrudd. Da har begge like god økonomi (bortsett fra at de neppe har nøyaktig lik årslønn, studielån/billån/forbrukslån) mens forholdet varer, mens hun får med seg ut av forholdet den "gevinsten" hun har gått inn med.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han kjøper seg inn for 50 000. Da har de spart 450 000 hver (...)

Og når forholdet ryker, så har han fått 450.000 i gave fra henne, eller alternativt fra hennes foreldre/familie, om det var de som solgte tomten til underpris. Syns du det blir spesielt rettferdig?

Det mest rettferdige er kanskje å avtale (og den avtalen må være vanntett!) at de siste 450.000 av hans andel av tomta, som han ikke har betalt for, skal trekkes fra hans andel av tomt+boligens verdi ved skilsmisse/samlivsbrudd. Da har begge like god økonomi (bortsett fra at de neppe har nøyaktig lik årslønn) mens forholdet varer, mens hun får med seg ut av forholdet den "gevinsten" hun har gått inn med.

Enig med at det må avtales på en eller annen måte ja!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det rette blir å betale halvparten av hennes del, men at man også skriver en avtale på at ved et eventuelt brudd så skal ikke ikke innkjøper ha tilbake mer enn innskuddet, eventuelt halvparten av verdiøkningen hvis parten har aktivt tatt del i verdi økningen dvs husbygning etc. Ingen av partene er tjent med å komme skjevt ut fra start, det blir også vanskelig for parten som sitter igjen å skulle betale ut 500k av 1mill hvis orginal kjøper bare betalte 100k for samme eiendoms flekk. Eier man ting sammen må man ta oppturene og nedturene sammen på likt grunnlag.

personlig hadde jeg tilbydd halvparten av kjøpesummen eller ingenting, hadde aldri vært aktuelt å gi 3-4 ganger hva den andre parten kjøpte det for bare fordi den parten fikk en bedre pris.

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er hvem som skal nyte godt av verdiøkningen i perioden frem til du kjøper deg inn, alternativt hvem som skal nyte godt av gavedelen av gavesalget hvis hun kjøpte den til underpris. I utgangspunktet mener jeg det er urimelig at du skal nyte godt av den fordelen bare fordi dere er sammen akkurat nå, særlig hvis dere ikke har vært sammen veldig lenge. På sikt vil det kunne skape konflikt i forhold til et brudd.

Jeg foreslår derfor at du kjøper deg inn til halvparten av hennes kostpris (det hun betalte for den), men at dere avtaler at hun ved et eventuelt brudd kan kjøpe deg ut for en pris tilsvarende det du betaler nå pluss verdiøkningen fra du kjøper deg inn og til bruddet. På den måten får hun nyte godt av den verdistigningen/gaven som tilhører henne samtidig som hun ikke får realisert den verdistigningen ved et salg til deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her er det normalt å dele kjøpesummen på to. Noe annet ville ikke være realt siden dere ikke har begynt å opparbeide noe som helst enda. Dette forutsetter at dere fortsetter å dele husbyggingskostnadene også videre fra nå av.

Om hun ikke vil må jo hun stå for alle kostnadene til bygging fremover alene. Når huset står ferdig må du betale henne "leie". Videre er det greit å bli enig om hvem som skal gjøre arbeidet med byggingen og opparbeiding av tomta. Det vil jo ikke være naturlig at du sitter å ser kjerringa sår plen osv.

Rent økonomisk har du nok også mest å vinne på å være med å investere hele veien. Når forholdet en vakker dag ryker skal alt deles på to, og husbygging vil man tjene penger på.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar. Har blitt en del klokere på hvordan eg skal ta dette opp med henne. Jeg eier for øvrig en egen leilighet som vi bor i. Vi har vært sammen i flere år, og det er ikke foreldrene hun har kjøpt tomt av. Hun kjøpte tomten for å invistere i noe. Vi har store planer om å bygge på tomten om ca 2 år. Hun mener det er like greit at eg venter med å kjøpe meg inn frem til vi skal begynne å bygge.

Vi bestilte takst på tomten rett før hun overtok tomten. Dette var det banken som krevde. Taksten var vesentlig høyere enn kjøpesummen.

Lenke til kommentar

Vær obs på dokumentavgiften... Mener å huske at det tilfaller dokumentavgift på tomt dersom det står et bygg der. Så da må du muligens betale dok.avgift på tomteverdien når du kjøper deg inn... Anbefaler å sjekke ut det, kjedelig å måtte betale 2,5% ekstra til staten fordi du gjorde ting i feil rekkefølge.

Er ikke 100% sikker på denne, har bare en følelse av at jeg har lest det et sted

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ofte store avvik mellom takst og markedspris. Høy takst er fint om man skal ha lån, refinansiere osv. Lav takst ved overdragelse mellom familie og arveoppgjør.

Solgte nylig ei hytte i kurrant hytteområde som gikk 40% under takst. Tror nok takstmann og megler prøver å hause opp prisene for å unngå total kollaps i deres eget marked.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at hun fikk tomten langt under takst? Hva slags takst er det snakk om, megler eller annet? Hvis man kan si at noe er vanlig i slike situasjoner vil jeg si det er å bruke markedspris/meglertakst. Alle jeg kjenner som har gått sammen/fra hverandre og skal gjennomføre et oppgjør bruker en eller to meglere og får en verdivurdering, som man da bruker som utgangspunkt for å kjøpe seg inn/ut.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at hun fikk tomten langt under takst? Hva slags takst er det snakk om, megler eller annet? Hvis man kan si at noe er vanlig i slike situasjoner vil jeg si det er å bruke markedspris/meglertakst. Alle jeg kjenner som har gått sammen/fra hverandre og skal gjennomføre et oppgjør bruker en eller to meglere og får en verdivurdering, som man da bruker som utgangspunkt for å kjøpe seg inn/ut.

Tomten hadde lagt for salg en stund, så prisen var nok litt utdatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...