Gå til innhold

Hvordan bli lærling etter vgs ?

ExtremeGo

Anbefalte innlegg

Hei :) ! Jeg fullførte vgs (idrettsfag ) i 2011 , jeg har i mellomtiden jobbet og vært i førstegangstjenesten. Jeg føler at jeg passer og trives bedre som lærling og lurer på om det fortsatt er håp ? :)

Jeg er en mann på 22 år , jeg er interessert i moderne teknologi, elektriske apparater, biler. Så jeg tenker på elektriker innen tele/data .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :) ! Jeg fullførte vgs (idrettsfag ) i 2011 , jeg har i mellomtiden jobbet og vært i førstegangstjenesten. Jeg føler at jeg passer og trives bedre som lærling og lurer på om det fortsatt er håp ? :)

Jeg er en mann på 22 år , jeg er interessert i moderne teknologi, elektriske apparater, biler. Så jeg tenker på elektriker innen tele/data .

Det er muligheter for det, men det blir nok vanskelig å finne noen som vill ta deg inn. Tror ikke bedriften vill få pengestøtte for deg heller da du allerede har fullført ett løp.

Lenke til kommentar

Har ikke så god kjennskap til praksis, i elektro bransjen. Vet at det finnes en mulighet i bl.a. tømrer faget, etter avtale (og annsettelse) med en opplæringsbedrift og ei offentlig nemd. Tror den heter Opplæringsnemda. Da går en på V.S. noen kvelder (etter arbeidstid) og en hel lørdag/ pr uke, for å få teori og til slutt vitnemål.

Men i dag må de fleste lærlinger først bestå Videregående med rett linjefag, for å komme i betraktning, for en arbeidsgiver. Tror det er vanskelig (spesielt innen el.) uten å ta V.S. nytt og da velge elektro som fagrettning.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Er fint mulig å starte som lærling uten relevant utdannelse, men ikke alle bedrifter som er villige til å ta inn lærlinger som må ha 4,5-års læretid. Gikk selv 3 år med idrett, jobbet så i et par år og begynte til slutt på byggfag hvor jeg tok det første året og begynte selv i lære (rørlegger).

Med alderen din, så vil du også bli ansatt som voksenlærling med en ok startlønn i forhold til lærlinger som kommer rett ut fra VGS.

Ang. skolegang på kveldstid, så blir dette minimalt om jeg ikke tar feil, siden du har tatt alle de "vanlige" fagene som norsk osv. Eneste du trenger er elektrikerteorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...