Xticy Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 jeg skal anskaffe meg peltier kjøling og lurer på følgene: 1 kan peltier kjøles med luft? 2 hva trenger jeg(strømforsyning osv)? 3 pris? 4 jeg tittet på en 172w og med en xp3000 som skal klokkes med peltier, hvilken temp får jeg? Håper noen kan svare en ivrig overklokkker som enda ikke kan så altfor mye Vil legge til at jeg har en slk 900 kjøle blokk med en papst 92x92 vifte Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 1 Ja, men ikke forvent utrolige resultater. Skal det være vits så må du skaffe deg en veldig kraftig vifte, les: en vifte du bør være døv for å kunne leve med. (Bra ribbe har du allerede) 2 En veldig krafitg strømforsyning til hele systemet kan gå, men en egen til Peltierelementet er å foretrekke. 4 Umulig å si. Kan ikke anbefale deg å gjennomføre dette. Vannkjøling er et mye bedre alternativ. Og det er vanlig luft-kjøling også når jeg tenker meg om. Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 jeg skal anskaffe meg peltier kjøling og lurer på følgene: 1 kan peltier kjøles med luft? 2 hva trenger jeg(strømforsyning osv)? 3 pris? 4 jeg tittet på en 172w og med en xp3000 som skal klokkes med peltier, hvilken temp får jeg? Håper noen kan svare en ivrig overklokkker som enda ikke kan så altfor mye Vil legge til at jeg har en slk 900 kjøle blokk med en papst 92x92 vifte Ok ... Du trenger en krafig - veldig kraftig - vifte. Delta 80x80 er å anbefale, om du har hørselsværn Strømforsyning = bruk en egen til peltierelementet .. Jeg anbefaler http://www.meanwell.com/product/s-320/spec.htm Den finner du hos bl.a. Netconnection ... Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Du skjønner: Under ideelle forhold yter en TEC (thermo electrical cooler), eller Peltier om du vil, ca. 65grader mindre på den ene siden, enn på den andre. Med andre ord: Jo kraftigere kjøling du har på den varme siden, jo kaldere blir det på den kalde. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Under ideelle forhold yter en TEC (thermo electrical cooler), eller Peltier om du vil, ca. 65grader mindre på den ene siden, enn på den andre. Hmm, peltier i prometia hvorfor er det ingen som har det da? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 C0bra: fordi det er relativt liten (praktisk) forskjell på -10 og -30C i en PC... Temp spiller lissom ingen rolle når du er så langt nede.. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Hmm, peltier i prometia hvorfor er det ingen som har det da? Av den enkle grunn at Prommyen ikke klarer og fjerne varmen fra en Peltier i tillegg til CPU. Men på et skjermkort med f-eks 80 watt peltier hadde det nok gått. Men jeg tviler sterkt på at du hadde fått så mye lavere temperaturer... Den såkallte peltier-effekten blir dårligere og dårligere jo kaldere det blir. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 C0bra: fordi det er relativt liten (praktisk) forskjell på -10 og -30C i en PC...Temp spiller lissom ingen rolle når du er så langt nede.. Nei vel, hvorfor bruker da extreme overklokkere nitrogen for å få lavere temp enn prometia klarer, for å klokke mer? og forskjellen mellom -10c load og -30c load kan bety 100mhz, det er jo ganske mye for extrem overklokkere.. så temp har nok noe å si når du er så langt nede også Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 poenget med peltier er at du kan få lave temper med ikke så veldig ekstrem kjøling.. peltier med prommy er ikke vits.. prommy-greia blir nok kaldere en den kalde siden på et peltier.. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 poenget med peltier er at du kan få lave temper med ikke så veldig ekstrem kjøling.. Vet det.. men var bare en tanke.. hadde du tjent 5c eller.no så er det jo greit.. trodde ikke det var noe hensikt, men bare foreslo det.. Lenke til kommentar
formann Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 C0bra: fordi det er relativt liten (praktisk) forskjell på -10 og -30C i en PC...Temp spiller lissom ingen rolle når du er så langt nede.. Det er så absolutt en forskjell på -10 og -30c .. grunnen til at vi ikke ser pelt på kompressorbaserte systemer er som Artic sier.. effekten avtar ettersom det blir kaldere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå