Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tvunget betalingsmiddel på DPS

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg la merke til at det på kontoutskriften min stod at jeg hadde betalt på DPS. Det er ikke informasjon som jeg ønsker at min bank, eller noen annen finans institusjon skal sitte på. Altså nårtid og hvor ofte jeg går på DPS. Jeg ba derfor om å få betale kontant i stedet for. Men på DPS sa de at det var ikke mulig fordi det ble så mye "trøbbel" for dem med det, de har altså akseptert kontanter tidligere. Spørsmålet mitt blir om de egentlig har lov til å nekte å ta imot kontanter? Jeg trodde det var påbudt å akseptere kontanter som betalingsmiddel i Norge?

Anonymous poster hash: 804bd...ddf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet så er kontanter tvunget betalingsmiddel i Norge. Så har du kontanter så kan de ikke nekte å ta imot. De kan dog nekte å ta imot mer enn 25 mynter av samme type. Da må du heller kommer med sedler.

Så ta med deg penger, si at du skal betale med dem. Tar de ikke imot så er det jo bare til å gå, uten å betale... ;) Men blir sikkert ikke så enkelt desverre...

Kilde:

Lovdata

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke lyst til å begynne å krangle med dem. Men lurer på om dem har et slags unntak fra loven? Ellers så er det jo nesten et brudd på taushetsretten til pasienter, når det står DPS på kontoutskriften. Jeg kan jo ikke gå i skranken på DPS å spør; er den eller den pasient her? Men ved å spesifisere hvilken avdeling av sykehuset det er man betaler til, det skal banken informeres om? Jeg syns det er rart...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, de kan ikke nekte å ta i mot kontanter.

At det spesifiseres på kontoutskriften hvor du har betalt er normalt. Banken har taushetsplikt.

Hvis du går uten å betale får du nok regning. Da får banken vite at du har betalt til det og det kontonummeret. Så lenge det er en annen bank vet neppe de bankansatte at du har betalt til sykehuset. Bare husk å ikke skriv DPS i navn på mottaker. Skriv noe annet, f.eks. Bompibjørnene.

Lenke til kommentar

Nei, de kan ikke nekte å ta i mot kontanter.

At det spesifiseres på kontoutskriften hvor du har betalt er normalt. Banken har taushetsplikt.

Hvis du går uten å betale får du nok regning. Da får banken vite at du har betalt til det og det kontonummeret. Så lenge det er en annen bank vet neppe de bankansatte at du har betalt til sykehuset. Bare husk å ikke skriv DPS i navn på mottaker. Skriv noe annet, f.eks. Bompibjørnene.

Jeg får vel skrive en mail til sykehuset og prøve å gjøre dem oppmerksom på sentralbankloven. Det hjelper ikke meg at banken har taushetsplikt, når det er banken jeg ønsker ikke skal vite at jeg går på DPS. Jeg tenker det samme gjelder med å betale med faktura, med en gang man legger inn kontonummeret så kommer det frem hvem som eier kontonummeret, så det er ingen løsning. Jeg syns det er merkelig at jeg er den eneste som reagerer på dette. Jeg mener, er det ikke på DPS alle de paranoide går? Eller kanskje de holder seg unna, og nå vet vi hvorfor? :p

Lenke til kommentar

Da jeg leste overskriften, tenkte jeg dette er en skikkelig kranglefant, men det var jo en høyst relevant problemstilling. Bra at du tar tak i det. En bekjent av meg som jobbet i bank tilegnet seg beklagelig nok slik informasjon av private årsaker en gang, så dette er langt fra noen irrelevant problemstilling!

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...