Knoffern Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hei. Jeg har en Volvo 850 fra 1997 (v70 karosseri), 4wd, 193hk, bensin. Jeg har bestemt meg for å skaffe chiptuning men er veldig ny når det gjelder dette temaet og er usikker på hvordan jeg skal gå fram så har en del spørsmål til dere bileksperter. Hvilken chiptune burde jeg velge? Å hva kan skje om jeg velger feil chiptune? Vil bruk av chiptune kunne spores ettersom der er en relativt gammel bil? Takker så mangt for svar! Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Den kan sikkert remappes. Optituning kan få pressa ut 241hk og 367nm Endret 4. februar 2015 av Fjernsyn Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hvordan blir det med chipping nå med den nye og utvidete eu-kontrollen der "åpenbar chiptuning" er ett av sjekkpunktene? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Spiller ingen rolle på så gammel bil forsåvidt, det er vel for å luke ut de som er under 10år å derfor evt skal betale mere avgifter.... BSR er flinke på volvotuning. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Godt poeng, tenkte ikke på alder. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Bare lever bilen inn til Schanche i Drøbak så har du 500 gamper i løpet av formiddagen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Spiller ingen rolle på så gammel bil forsåvidt, det er vel for å luke ut de som er under 10år å derfor evt skal betale mere avgifter.... BSR er flinke på volvotuning. Alder på bil har ingenting å si i forhold til lovlighet rundt trimming, du trenger bare ikke betale HK-avgift når du får godkjent trimming på en ti år eller eldre bil hos Statens Vegvesen. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Remapping er ikke åpenbar chiptuning... Lenke til kommentar
daruu Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Spiller ingen rolle på så gammel bil forsåvidt, det er vel for å luke ut de som er under 10år å derfor evt skal betale mere avgifter.... BSR er flinke på volvotuning. Alder på bil har ingenting å si i forhold til lovlighet rundt trimming, du trenger bare ikke betale HK-avgift når du får godkjent trimming på en ti år eller eldre bil hos Statens Vegvesen. Nei i utgangspunktet ikke, men hvor mye styr gidder de å lage rundt en bil de ikke kan dra inn ekstra avgiftskroner på uansett? Det er vel eller ikke ulovlig å forandre programvaren på sin egen bil, å da stiller vel eventuelt svv med rulle da for å måle effekt om de er i tvil? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Remapping er ikke åpenbar chiptuning... Hva er åpenbar chiptuning da? Spør ikke for kverulere, men fordi jeg rett og slett vet lite om det. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Chip som er montert mellom motor og motorstyring som er synlig. Større inngrep som større turbo, intercooler, effektanlegg og åpent luftfilter får anmekning som åpenbar effektøkning. Btw. Rullene til svv er ikke godkjennt til måling av effekt. Skal målingen bil godkjennt må motoren testes i labratorium.. Endret 4. februar 2015 av Fjernsyn Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Spiller ingen rolle på så gammel bil forsåvidt, det er vel for å luke ut de som er under 10år å derfor evt skal betale mere avgifter.... BSR er flinke på volvotuning. Alder på bil har ingenting å si i forhold til lovlighet rundt trimming, du trenger bare ikke betale HK-avgift når du får godkjent trimming på en ti år eller eldre bil hos Statens Vegvesen. Nei i utgangspunktet ikke, men hvor mye styr gidder de å lage rundt en bil de ikke kan dra inn ekstra avgiftskroner på uansett? Det er vel eller ikke ulovlig å forandre programvaren på sin egen bil, å da stiller vel eventuelt svv med rulle da for å måle effekt om de er i tvil? Statens Vegvesen bryr seg ikke i det heletatt om det er penger i bildet eller ikke. Det at det har vært fokus på HK-avgift er KUN fordi det var en måte å få bukt med ikkegodkjent trimming. Ang PKK så er det ikke motoreffekten som vil bli kontrollert, men endring av motor med hensikt å øke motoreffekten. Altså vil i teorien en større turbo og større dyser men med lavt turbotrykk være noe å anmerke. Omprogrammering for øking av motoreffekt med originale deler vil være nesten umulig å påvise så lenge avgasskravene tilfredsstilles. Det vil heller ikke være fryktelig mange PK-kontrollører som vil være interessert i å anmerke mer enn han eller hun er absolutt nødt til å anmerke. Når jeg utfører en PK er det med den filosofi at om jeg KAN godkjenne så godkjenner jeg. I tvilstilfeller blir tvilen notert som tilleggsinformasjon, men ikke som feil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå