Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte tjeneste som kun fungerer på PC, har bare nettbrett.

Louise8

Anbefalte innlegg

Vi er en forholdsvis ny startet industri bedrift og som alle andre blir vi ringt ned for tilbud om det ene og det andre. Det er jo helt greit.

Så for 3 uker siden ble vi ringt opp av en telefon selger som ønsker og selge oss HMS-system og leder kurs for dette var faktisk lov pålagt.

Selger fortale om hvor enkelt deres system var, det var nettbasert og de gjorde oppdateringer i forhold til lovendringer.

Klar over at dette er pålagt så takket ja takket for tilbudet og bekreftet.

Enda en ting ute av verden.

Så får jeg alt tilsendt på mail som avtalt, informasjon om bedriften, generell informasjon og logg inn info.

Dagen etter setter jeg med ned på min Ipad for og titte litt på dette.

Alt går som det skal helt til jeg skal inn for å bruke systemet jeg skal betalt over 8000kr (for 12mnd). Jeg får ikke åpnet systemet, det hopper og har seg på skjermen.

Sender en klage mail til bedriften som har solgt systemet.

Får da tilbake melding at deres system ikke fungerer på IOS eller Android produkter.

Forklarer at dette er informasjon jeg ikke har fått ved salg og ønsker da ikke lenger dette systemet da jeg ikke kan benytte meg av det.

Får til svar at jeg har ikke spurt direkte om dette, så det får enn ikke noe informasjon om. Vi kom til å trenge en jobb pc så dette måtte vi gå i anskaffelse av. Etter mye diskusjon får jeg som svar:

- "Kjøpet står og gjelder, kjøper dere pc denne uken eller neste uke? Så skal vi være behjelpelige med info og support. Alternativt kan vi sende alt per papirform i post til deg!"

Per dagsdato så har jeg verken hatt eller fått behov for en jobb pc. Bruker appel produkter og er veldig fornøyd!

Jeg er klar over at ett nettbrett ikke kan erstatte en pc 100%

Men til den bruken jeg har (er mobil hele tiden) fungerer dette helt optimalt!

Mitt poeng er at dere system er nettbaser.

Ett nettbrett er vel så nettbasert som det kan få blitt?

Er ikke dette informasjon man kan gi i forkant?

Papirform? Slagordet for bedriften er at det skal være enkelt, nettopp derfor de er nettbasert.

(Bestrider fakturaen og kjøpet med akkurat samme grunnlag som jeg skriver her.)

Mvh

Godt over middels frustrert

Endret av Louise8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du finner juridisk dekning for å heve et kjøp basert på at det ikke fungerer på ditt spesifikt prefererte produkt dersom de aldri har hevdet at det gjør det.. Windows/macOS er fortsatt standarden når det kommer til mer "seriøs" bedrifts-programvare, det er nesten blåøyd å forvente uten videre at sånt skal fungere på alle plattformer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det vell strengt tatt gjort en forhastet avgjørelse på nytt system, så har vell ingen andre enn seg selv å skylde på. At du kommer ut på internett med et nettbrett, betyr ikke at den er nettbasert. Det måtte vell også være din oppgave og spørre om at systemet støttet deres systemer.

Mobile løsninger mangler som oftest vitale ting i mange nettbaserte sytstemer, måtte det være flash, java, etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eit av hovedspørsmåla her er kvar det har svikta. Har selger ordlagt seg på ein slik måte at det er rom for å missforstå, eller har kjøper tatt forhasta konklusjonar?

Her blir det nok då eit spørsmål om lojalitetsplikta. Har selger gitt dei nødvendige opplysningane som ein har grunn til å tru at kjøper burde vite om?

Sidan dette er telefonsalg så finnes det nok ein lydlogg som kan gi klarheit i kva som selger har opplyst og kva kjøper har bedt om informasjon om.

I min begrensa erfaring med slike nettbaserte system så er norma at systemet er tilpassa for vanlige datamaskiner og at ein må betale ekstra for ein eventuell mobilversjon som er tilpassa telefon og nettbrett.

I dette tilfellet så heller eg mot at det her er kjøper som burde undersøkt om den nettbaserte løysninga også fungerer på mobile einheiter, meir enn at selger burde forstå at kjøperen ikkje hadde vanlige datamaskiner.

Men typen virksomheit som kjøper driver vil nok være av betydning. Selger du eit system til ein langdistansesjåfør eller liknande så er det nok ikkje rimelig å anta at kjøparen har eit tradisjonelt kontor med PC, internett, fax og fasttelefon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...