skalkjøpebil Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hei, jeg lurer på om det er noen spesielle regler om bytting av feks framseter i en bil.. kan jeg bytte framseter til uorgniale seter uten at det får noen konsekvenser? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Du kan bytte til hva slags seter du vil. Må være forsvarlig festet, også uten skarpe kanter eller lignende. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Er det virkelig så enkelt? Eg har eigentleg vanskeleg for å tru at ein ikkje må ha bilen inn til kontroll hos biltilsynet etter slike endringar? I det minste må det vell være krav til korleis ein skal feste setet, og tilpassningar i forhold til bilbeltet? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Må ikke inn å godkjenne det nei. Det er jo klart at det må være festet skikkelig, dvs det mest vanlige er å sveise om festene å bruke org festehull som er i bilen fra før. Bilbeltet må vel fungere som det gjør med orginalsetet går jeg utifra. 4 punktseler er ikke lov, så vel bruke org. Skal være enig i at det er litt rart det ikke er strengere på seter, spessielt mtp hvor mye annet som er kjempestrengt. For din egen del så MÅ det gjøres skikkelig, en stol som løsner i en evt kollisjon er ikkenoe særlig... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Det blir vel ditt ansvar om noe skjer, du har jo lov å gjøre alt på din egen bil så vidt jeg vet. Kanskje de skal være CE-merket, det vet jeg ikke, blir bare synsing fra min side. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Vet jo ikke noe om hvilken type bil du har, eller hvilket sikkerhetsutstyr bilen har fra den var ny. Men om bilen er utstyrt med sideairbager (i seteryggen), så er jo det en del av sikkerhetskonstruksjonen for bilen. Blir de fjernet, så er jo ikke bilen like trygg for de som sitter i den ved en påkjørsel fra siden, om du kjører av vegen og treffer en stor stein e.l. med siden av bilen, etc. Jeg vet ikke noe om det er tilfelle for din bil, men det er i hvert fall noe jeg ville tenkt på om den har sideairbager i utgangspunktet..... Om det er ulovlig å evt. "nedgradere sikkerhetsutstyret" i en bil vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Jeg vet ihvertfall at du ikke kan demontere sikkerhetssystemer som ABS eller antispinn om det er fabrikkorginalt. Dette gjelder vel også seter, men her er det vel bare air-bagger som blir relevant. Varme i setene eller elektronisk justering er jo ikke en sikkerhetsfunksjon. Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Tror det eneste som gjelder er CE merking, spesielt hvis det er elektronikk eller airbag i setet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå