Gå til innhold

AMD barton XP 2500+

Hokkan

Anbefalte innlegg

Jeg har AMD barton XP 2500+ og Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A nForce2 Ultra400/MCP-T,Dual LAN,Firewire.

I Windows står det det er en 1.10ghz prossesor som står i.. Men det er jo en 1.83ghz! :shrug:

Noen som vet hva som er feilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelpen! =)

Jeg har 2stk Memory 256MB PC-400 DDR PC3200 Original, 256MB PC-400, kan jeg klokke den til XP 3200+ da? Var det ikke det du mente? :p:

Edit: Hvis jeg skal klokke den, må(bør) jeg kjøre den hard på XP 2500+, så klokke den til XP 2800+ og kjøre den hardt der osv. ? De sa ihvertfall det på st@rtit.

Og trenger jeg masse vifter? Har en skikkelig CPU vifte, som er bergenet til klokking helt opp til XP 3400+ tror jeg det var.

Hvor mange temp er det vanligt å ligge på? Min CPU ligger på 35grader nå. Og da er den 1.1ghz og vifta på fullt.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøre den på 2500+, 2800+ osv. Bare bleng hastigheten rett opp på 3200+. Prøv først med 1,75V Vcc (CPU-spenning) Om det er stabilt prøv å senk spenningen et hakk, prøv igjen osv. Om det ikke er stabilt, øk spenningen ett hakk og prøv igjen osv. Hold øye med temperaturen hele tiden. Den kommer sikkert til å bli en del høyere etter hvert. Det blir fort ustabilt om den passerer 60'C så det er lurt å holde seg noe under dette.

Temperaturen er en følge av forholdet mellom effekt (watt) og kjøling. Og effekten er igjen en funksjon av spenning og hastighet. Høyere hastighet krever høyere spenning for å holde ting stabilt, og begge disse fører til høyere effekt. Høyere effekt krever bedre kjøling for å holde temperaturen nede.

Lenke til kommentar

Skjekk denne linken og les nybegynner guidene. ;)

Overklokking guider

Det skulle gi deg svar på det meste du kan lure på om overklokking.

VIKTIG: IKKE smell rett opp i 3200+ som Simen1 sier, ta å klokk forsiktig et skritt av gangen! Det er dyrt utstyr, og du har ikke lyst til å være uforsiktig og ødelegge noe, har du vel?!?

Hvordan du skal gå fram står i guidene! :yes:

Lenke til kommentar

Ponnyperta: Det er forsåvidt rett at man skal være litt forsiktig og ta små trinn, men nå er overklokkingsevnen til 2500+ ganske kjent, og da fungerer det greit å sikte nogenlunde inn på det man tror man kan overklokke til og prøve seg litt frem og tilbake rundt den verdien. Enten havner man litt på den ustabile og varme siden eller så havner man stabilt og ikke for varmt på første forsøk.

Om du er veldig nervøs for å gjøre noe galt kan det sikkert lønne seg å gå trinnvis som Ponnypetra sier. Husk å skriv opp en tabell over hastighetene, spenningene, temperaturene og stabiliteten for hver gang. Da kan du ekstrapolere en kurve i diagrammet for MHz vs. Spenning og temperatur som forteller omentrent hvor langt du kkan forvente å overklokke. Interresant og lærerikt om du ikke har gjort det før.

Lenke til kommentar

Sant det du sier Simen1, :yes: for folk som vet hva de driver med kan jo bare smelle CPU'en opp til det de tror den takler! Men for folk som er litt freshe i emnet kan det lønne seg og ta tida til å lese et par guider og ta klokkingen stepp by stepp. ;) Og i en tråd som denne går jeg ut i fra at det detter innom et par ferskinger i ny og ne! Vi har alle vært barn, og noen av oss har brent seg mer enn andre... :roll:

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Nå kjørrer jeg XP 2500+ som 3200+, jeg hoppet rett fra 1.1ghz til 3200+. Jeg satt den som 200x11 i biosen. Tempraturen ligger på rundt 35grader. Jeg kjører Vcc 1.75. Det har ikke vært noen problemer til nå. Så da bør jeg sette ned Vcc?

Hva mer kan jeg klokke i biosen? Rammen? Hvordan er instilligene på å klokke rammen isåfall?

Så tenkte jeg å klokke mitt Geforce 4ti 4200 skjermkort.

Jeg har ikke noe ektrsa kjøling til verken ram eller skjerm kort. Hadde vært veldig takknemlig for tips og triks. :)

Takk igjen for all hjelp til nå! =)

Lenke til kommentar

for å klokke ti4200 kortet ditt anbefaler jeg proget rivatuner

hvis cpu'en er stabil på 200*11 @ 1,75v så kan du prøve default volt som er 1,65, dersom dette ikke funker så bare sett den opp igjen til 1,75v, det har ikke så mye å si, noen må ha litt extra volt, andre trenger det ikke

når det gjelder rammen så er det litt mer arbeid å finne det beste oppsettet, men du bør aktivere noe som heter cpu interface

(det er det heter på nf7-s korta, jeg vet ikke hva det heter på ditt kort men det er helt sikkert noen som vet hva jeg mener og kan si hva jeg mener mer nyaktig)

timings er helt sikkert satt til default 2,5-3-3-8, det beste er 2-2-2-11

så det du kan gjøre for å sjekke raskest mulig er å sette det rett til 2-2-2-11 og så se om det funker, bare vær helt sikker på at det andre du har gjort først er helt stabilt, ellers så kan du sitte en stund å prøve deg fram, om du skjønner hva jeg ikke gidder å forklare nøyere

et veldig bra prog til å teste stabilitet er prime95. du bør kunne kjøre dette i minst 6 timer uten at det stopper, men helst fra 12 til 24 timer

ellers så er 3dmark 01 også ganske bra til å teste kjapt hva som funker, på min pc detter den ut i windows med en gang dersom rammen blir kjørt for hardt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...