blomster124 Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hei! Jeg skal skrive en oppgave i sosiologi&sosialantropologi om "Hvordan er synet på homofili i Norge?" Til denne oppgaven skal jeg også intervjue personer (ikke homofile), og bruke svarene i oppgaven min. Dette er spørsmålene jeg allerede har: - Kjenner du noen som er homofil? - Hva mener du om homofilt partnerskap? - Tror du man født homofil, eller er det noe man utvikler etter hvert? /arv eller miljø? - Hva synes du om at homofile får ha barn sammen? Noen som har tips om hva annet jeg kan spørre om? Gjerne kom med spørsmål der de har mulighet til å svare kritisk, så jeg også får noen kritiske svar, så jeg kan drøfte fra flere side. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Hvorfor ikke begynne med et nettsøk på norsk eller engelsk. Eksempel Eksakt søk: "homofilt partnerskap" Fritt søk: homofilt partnerskap Får du ikke nok treff kan du prøve englesk. Vil du ha danske eller svenske treff bruker du for eksempel google.se eller google.dk alternativt slik om det skrives likt på norsk, dansk og svensk: homofilt partnerskap site:.se Da vil du også finne at homosexuella er det svenske ordet å bruke. Dersom du lærer deg avansert bruk av Google http://googleguide.com/ vil du finne ting som ikke dine klassekamerater finner. Lykke til med oppgaven. Hvordan er synet på homofili i Norge? Generelt liberalt vil jeg si. For noen år siden var det visst kriminelt å være homoseksuell. Særlig i krisetider har noen behov for å rette søkelyset bort fra det virkelige problemet og da finner man en eller annen minoritet det er greit å bruke som syndebukk. Endret 4. februar 2015 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 - Kjenner du noen som er homofil? Ja - Hva mener du om homofilt partnerskap? Homofil eller heterofil har ingen betydning for partnerskap. - Tror du man født homofil, eller er det noe man utvikler etter hvert? /arv eller miljø? En er født homofil. - Hva synes du om at homofile får ha barn sammen? Om kriteriene som for heterofile er oppfylt med et trygt hjem så er jeg for at homofile kan adoptere barn. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Du burde også drøfte skillet mellom implisitte og eksplisitte holdninger, og hvorvidt intervjuet ditt måler implisitte holdninger. Det kan sikkert gi god uttelling når det gjelder drøfting. Kan du finne noe på nettet om hva homofile selv forteller at de har opplevd? Hvis det viser seg at mange har opplevd negative holdninger -- hva kan dette skyldes? Dette er altså ikke forslag til spørsmål i selve intervjuet, men forslag til ting du kan reflektere over i oppgaven. Lenke til kommentar
blomster124 Skrevet 5. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2015 Takk! noen som har forslag på spørsmål? (dere skal ikke svare på spørsmålene) Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 I hvilke situasjoner snakker du positivt om homofile, og i hvilke situasjoner snakker du negativt om homofile? Fortell om en gang du følte deg presset til å uttrykke en annet syn enn ditt egentlige på homofile. Finnes det situasjoner hvor du tenker negative tanker om homofile? Fortell! Hvordan tror du ditt liv ville blitt endret dersom du sto fram som homofil? Du skal få en sønn. Du kan velge om sønnen skal være homofil eller heterofil. Du kan også la dette bestemmes av tilfeldigheter eller faktorer vi ikke rår over. Hva velger du og hvorfor velger du som du velger? Lenke til kommentar
blomster124 Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 takk! flere? Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Min personlige erfaring med å intervjue er at det beste er å tenke nøye over hva en vil oppnå med intervjuet, for så å improvisere innenfor den begrensningen målet setter. Jeg har selv blitt intervjuet av folk som ikke greier verken å lytte eller følge med på hva jeg sier, fordi de har vært for opptatt med å forberede neste spørsmål. Du har ikke fortalt om hva slags intervju du skal ha. En vanlig oppdeling er strukturerte, semi-strukturerte og ikke-strukturerte intervjuer. Det høres ut som du trenger noe som ligger nært et ikke-strukturert intervju, men du har gitt så lite informasjon at det er vanskelig å avgjøre. Du har ikke skrevet om du skal notere under intervjuet, gjøre et opptak, bruke video, bruke gruppeintervju, tidsramme, hva problemstillingen egentlig er, om du bruker noe teori osv. Mitt beste tips er uansett å få til en god samtale hvor du viser informanten den respekten han/hun fortjener ved å følge med på hva de sier og stille oppfølgingsspørsmål. Intervjuguider gjør ofte mer skade enn nytte, tror jeg. Det du trenger, er en klar oppfatning av hva du vil oppnå med intervjuet. Hovedutfordringen er ofte å overbevise folk om at du er verdt å åpne seg for og snakke ærlig til. Å sitte og fikle med en intervjuguide kan ødelegge et intervju like effektivt som å bli tatt i å lese boka The Game under bordet når en er på date. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Hei! Jeg skal skrive en oppgave i sosiologi&sosialantropologi om "Hvordan er synet på homofili i Norge?" Til denne oppgaven skal jeg også intervjue personer (ikke homofile), og bruke svarene i oppgaven min. Dette er spørsmålene jeg allerede har: - Kjenner du noen som er homofil? - Hva mener du om homofilt partnerskap? - Tror du man født homofil, eller er det noe man utvikler etter hvert? /arv eller miljø? - Hva synes du om at homofile får ha barn sammen? Noen som har tips om hva annet jeg kan spørre om? Gjerne kom med spørsmål der de har mulighet til å svare kritisk, så jeg også får noen kritiske svar, så jeg kan drøfte fra flere side. Du bør supplere spørsmål tre med betydningen av hvorvidt man er født sånn eller blitt sånn. Det virker på meg som en del synes homofili er greiere hvis de er født sånn, for da "kan de i hvert fall ikke noe for det". - Hvis det skulle vise seg at alle homofile er blitt sånn, ville det endret ditt syn på homofili? Burde vi i så fall prøve å gjøre noe med det, slik at færre blir homofile? Hvis du skal skrive en oppgave om dette tror jeg det vil trekke den voldsomt opp hvis du skriver litt om synet på homofili gjennom tidene. Det er lett for oss å tenke at vi i dag har "kommet lengst" og at vi befinner oss på et trinn i en utvikling som startet med null aksept og vil ende med full aksept, men sånn er det altså ikke. Synet på homofile har variert kraftig verden over. Lenke til kommentar
blomster124 Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Takk! flere? Lenke til kommentar
IHaveADream Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Hei! Jeg skal skrive en oppgave i sosiologi&sosialantropologi om "Hvordan er synet på homofili i Norge?" Til denne oppgaven skal jeg også intervjue personer (ikke homofile), og bruke svarene i oppgaven min. Dette er spørsmålene jeg allerede har: - Kjenner du noen som er homofil? - Hva mener du om homofilt partnerskap? - Tror du man født homofil, eller er det noe man utvikler etter hvert? /arv eller miljø? - Hva synes du om at homofile får ha barn sammen? Noen som har tips om hva annet jeg kan spørre om? Gjerne kom med spørsmål der de har mulighet til å svare kritisk, så jeg også får noen kritiske svar, så jeg kan drøfte fra flere side. Hei, Under følger noen forslag fra meg. Dette kan du både stille som spørsmål til intervjuobjektene, og du kan også selv reflektere over dette/diskutere dette - ettersom det er en oppgave du skal skrive i SOSA, som er et analyserende og diskuterende fag. 1) Du kan f. eks gjøre en sak ut av å sammenligne svar som eldre mennesker gir med svar som dine yngre intervjuobjekter gir. Er det store forskjeller i svarene, i synet, kan du jo prøve å gi forklaringer på hvorfor det er slikt. 2) Ingen tvil om homofili aksepteres i større grad i dag - i alle fall i samfunn som er like vårt samfunn - enn det har vært tidligere. Hvorfor er det blitt større aksept de siste tiårene? En annen side av samme spørsmål: hvorfor er det ikke total aksept selv i et moderne samfunn som Norge? Hvorfor er det fremdeles mange tilfeller av hatkriminalitet mot homofile i dagnes Norge? 3) Hva kan man gjøre fremover for å bedre holdninger mot homofili? 4) Er det noen forskjell på å være kvinnelig homofil sammenlignet med mannlig homofil? Er det større/mindre aspekt for den ene gruppen sammenlignet med den andre? 5) Dersom du kommer borti noen som klart har negative holdninger til homofili; spør hvorfor det er slik. Har de blitt oppdratt slik? Eller hvor kommer det ellers fra? 6) De som er homofile i dagens samfunn: hva er deres største frykt/bekymringer? Hva sliter de mest med? Er de redd for familien, for samfunnet, for å bli tatt alvorlig, osv? Lykke til med oppgaven! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå