Gå til innhold

– Kun én homofil, bifil eller transperson får være med på laget

Anbefalte innlegg

Nettopp fordi det er lett å tråkke folk på tærne fikk arrangørene på pukkelen for å ha formulert seg som de gjorde, og ikke minst er det nettopp derfor man bør være litt forsiktige med å oppfordre enhver turnering til å stille seg til doms over noens kjønnsidentitet, uansett gode intensjoner.

Da ender man i beste fall opp med en PR-krise slik som Garena - som minimerte effekten med å legge seg flate - men veien ville ikke vært lang derfra til et fullstendig offentlig PR-selvmord. Og da har vi ikke diskutert følelsene til de transpersonene som eventuelt blir kasteballer i en sånn sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, noen har sikkert hatt den mistanken. Men som deres egen retting av reglene viser, så er det liksom ikke så veldig aktuelt eller realistisk.

Jeg er for det første ikke enig med deg i at det ikke er realistisk. Om jeg var 20 år gammel, uten utdanning og måtte støtte meg på inntektene fra en gaming-karriere, tviler jeg på at et par dager som uttalt transperson hadde vært en for stor pris å betale for en bra pengesum.

Det er likevel ikke poenget. At du tror denne arrangøren har satt seg selv i en åpenbar PR-skandale (ved å begrense antall transpersoner og lesbiske!) uten at det har vært påført press utenfra, er den mest tåpelige teorien som har blitt presentert her.

Lenke til kommentar

?

De sier jo selv at de landet på den avgjørelsen først etter å ha konsultert noen (anonyme) personer utenfra, så hvorfor skulle jeg påstå noe annet? Kanskje du ikke leste annonseringen deres så nøye likevel.

Jeg kan selvsagt ikke nekte deg å tro at et sånt scenario er realistisk, men nøyaktig hvor lav tror du terskelen for å vinne lett vil være? Om det kreves noen på proffnivå for å sikre en lett seier (som du antar), som velger å late som at de er en transkvinne (eller her, et helt lag), så tar ikke det høyde for PR-skaden det vil påføre spillernes personlige merkevare, og ikke minst på lagene eller organisasjonen de representerer sin merkevare.

Å late som om man er transkvinner for å delta i en kvinneturnering kommer ganske høyt oppe på listen over usportslig opptreden, og gitt alle millionene som sluses rundt i esport på proffnivå, så vil disse lagene avskilte noen de oppfatter at skader merkevaren deres raskere enn du kan si IdrA.

For noen som allerede spiller på proffnivå, så ville det å snike seg inn i denne turneringen på en teknikalitet som er ment å være inkluderende og generøs bli selve definisjonen av å pisse i buksen for å holde varmen. Selv -om- de vinner, som jo heller ikke er garantert, så har de uansett torpedert sin egen karriere.

Det er for øvrig sånn at når man spiller på proffnivå, også innen esport, så får man betalt. Å leve hånd til munn på premier er ikke spesielt bærekraftig.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

I sjakkturneringer med pengepremier er det et problem at enkelte saboterer egen rating for å kunne stille i lavere klasser. Dette er også svært usportslig, likevel skjer det. Sjakk er en vesentlig større business enn esport.

For alle utenom de absolutt beste (topp 30 kanskje, jeg er litt usikker), så er det også vanlig å være avhengig av premiepenger.

Lenke til kommentar

De sier jo selv at de landet på den avgjørelsen først etter å ha konsultert noen (anonyme) personer utenfra, så hvorfor skulle jeg påstå noe annet?

Ha ha, "konsultert noen personer utenfra". Den eneste sannsynlige forklaringen er at det har vært utøvd press fra potensielle deltakere.

Lenke til kommentar

Å late som om man er transkvinner for å delta i en kvinneturnering kommer ganske høyt oppe på listen over usportslig opptreden, og gitt alle millionene som sluses rundt i esport på proffnivå, så vil disse lagene avskilte noen de oppfatter at skader merkevaren deres raskere enn du kan si IdrA.

For noen som allerede spiller på proffnivå, så ville det å snike seg inn i denne turneringen på en teknikalitet som er ment å være inkluderende og generøs bli selve definisjonen av å pisse i buksen for å holde varmen. Selv -om- de vinner, som jo heller ikke er garantert, så har de uansett torpedert sin egen karriere.

Det er for øvrig sånn at når man spiller på proffnivå, også innen esport, så får man betalt. Å leve hånd til munn på premier er ikke spesielt bærekraftig.

Det er jo såklart et poeng, selv om det er forskjeller er forskjellene neppe så store at det er en veldig stor gruppe som er gode nok til å hevde seg i en slik turnering men ikke andre, så utvalget av folk det er aktuelt å drive med slik "aktiv juks" for er nok ganske begrenset.

AtW

Lenke til kommentar

Nettopp fordi det er lett å tråkke folk på tærne fikk arrangørene på pukkelen for å ha formulert seg som de gjorde, og ikke minst er det nettopp derfor man bør være litt forsiktige med å oppfordre enhver turnering til å stille seg til doms over noens kjønnsidentitet, uansett gode intensjoner.

Og nettopp derfor virker forslaget ditt om at det sikkert følger regler for dette om det skulle skje som en dårligere løsning enn å ta stilling til hva man skal gjøre om så skjer på forhånd, eventuelt hva som kreves for å kunne stille som transkvinne.

Lenke til kommentar

Jo, men nå prøvde de jo det du foreslår, og endte opp med å tråkke på veldig mange flere tær enn om de ikke hadde insistert på å lansere problemstillingen i det hele tatt. Gitt hvor mange potensielle fallgruver emnet byr på, tror jeg det er det verre å overregulere - og underveis risikere å bevege seg inn i det farlige farvannet det er å skulle ta på seg å definere og kategorisere transpersoner - enn å møte problemet hvis det oppstår.

Lenke til kommentar

Da burde e-sport arrangører legge opp til samme grunnlag som anna sport for å tydelig skille kvinner fra menn i kvinneklasser eller kvinneturneringer. I så måte har jo alle transkvinner som før var menn full mulighet til å stille i åpen klasse. Det vil være bedre enn å tillate at alle som føler seg som kvinner kan delta.

Lenke til kommentar

Da burde e-sport arrangører legge opp til samme grunnlag som anna sport for å tydelig skille kvinner fra menn i kvinneklasser eller kvinneturneringer. I så måte har jo alle transkvinner som før var menn full mulighet til å stille i åpen klasse. Det vil være bedre enn å tillate at alle som føler seg som kvinner kan delta.

Åpen klasse er alltids åpen for alle, her er det snakk om ren kvinneturnering så naturlig vis hadde man ingen åpen klasse. Hvis vi ser på det beste eksemplet vi har på en trans-esport-deltager, Scarlett, spiller hun bare i åpen klasse og holder seg unna bare kvinne turneringer.

Problemet er at folk vil ha diskriminering, men de vil ikke ha diskriminering, og det er en vanskelig posisjon å holde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...