Lycantrophe Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hvis du kunne hadde du gjort noe annet. 3 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Hvis du kunne hadde du gjort noe annet. Nei? Du har forresten ikke bidratt noe til tråden min hvor ingen av svarene dine er relevante. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Du har også til gode å stille et konkret spørsmål? Språket er visual basic forresten. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hvis du kunne hadde du gjort noe annet. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Du har også til gode å stille et konkret spørsmål? Språket er visual basic forresten. Okey. Hvordan får jeg skrevet inn funksjoner og slik i excel arket? Her er den forresten løst med de stygge mellomcellene dine Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hvordan du gjør det er opp til deg, men jeg hadde startet med å fjerne Excel. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Hvordan du gjør det er opp til deg, men jeg hadde startet med å fjerne Excel. Dette er ikke en oppgave jeg skal ha løst på kompromiss av alt. Utfordringen her er å løse det i excel, jeg kunne lagd det i C++, men jeg planlegger ikke å dra rundt på et shell jeg fører timelister i. Utfordringen er å gjøre dette, eller mest mulig i excel, det er utfordringen min det er det jeg prøver å gjøre og hva jeg forsøkte å fortelle i førstepost. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 jeg kunne lagd det i C++ lol som om du kan det Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 jeg kunne lagd det i C++ lol som om du kan det Og hvem er liksom du? Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Og hvem er liksom du? Noen som ikke prøver å løse dette problemet i Excel. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Og hvem er liksom du? Noen som ikke prøver å løse dette problemet i Excel. Da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du svarer i tråden heller. 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Hei Rudde! Først må jeg nesten bare påpeke at du faktisk ikke stiller noen spørsmål i din originale post. Du forteller oss hva du vil oppnå, vel og bra det, men det er sikkert ikke så mange her som har tid eller interesse av å lage en formel i excel for deg. Så; er det noe du lurer på? Du har jo fått til noen regler, så du kan sikkert bare kjører på med flere nøstinger... Som leder oss til noe annet som er nevnt. Problem med vedlikehold. For å bedre litt på vedlikeholdsproblemet som er trukket frem kunne du fjernet noen av de 'magiske tallene' fra funksjonen din, og heller referert til celler. Eksempelvis klokkesletter for når overtid begynner, og hvilke satser denne overtiden har. Med så komplekse regler som du har så ville jeg nok heller brukt python eller laget meg en liten web app. Fordi det er lettere å uttrykke regler i et ordentlig språk. Hvis du virkelig vil bruke Excel, og jeg kan godt forstå at du føler det er greit - så ville jeg laget en funksjon for å kalkulere overtid. Du finner en grei innføring her: https://support.office.microsoft.com/en-us/article/Create-Custom-Functions-in-Excel-2007-2f06c10b-3622-40d6-a1b2-b6748ae8231f?CorrelationId=891c5f4c-a837-4d1a-a905-f7464164682c&ui=en-US&rs=en-US&ad=US Med en funksjon er det hvertfall litt lettere å gjøre endringer senere, eller forklare hvordan du kom frem til tallene - dersom noen skulle spørre. Lykke til! Ah, beklager, spørsmålet skulle vel egentlig vært "hvordan programmere i excel?" jeg kan litt sånn grunnleggene av hva excel har. Denne forlemen under tar høyde for tillegg på kveld i hverdager, helger og søndager samt arbeid over 9 timer og tar hensyn til å ikke gjøre det til dobble 50% timer. =HVIS(F25>9; (HVIS(OG(UKEDAG(A25;2)<>7; UKEDAG(A25;2)<>6); HVIS((D25-"20:00")>0;(D25-"20:00")*24;0); HVIS(UKEDAG(A25;2)=6;HVIS((D25-"18:00")>0;(D25-"18:00")*24;0);F25)))+(F25-9-(HVIS(OG(UKEDAG(A25;2)<>7; UKEDAG(A25;2)<>6); HVIS((D25-"20:00")>0;(D25-"20:00")*24;0); HVIS(UKEDAG(A25;2)=6;HVIS((D25-"18:00")>0;(D25-"18:00")*24;0);F25)))); HVIS(OG(UKEDAG(A25;2)<>7; UKEDAG(A25;2)<>6); HVIS((D25-"20:00")>0;(D25-"20:00")*24;0); HVIS(UKEDAG(A25;2)=6;HVIS((D25-"18:00")>0;(D25-"18:00")*24;0);F25))) men som du kan se ... Jada, vi ser at koden er svært oversiktelig siden du ikke har valgt å formatere den med ulik farge ... Og siden den ALDRI skal endres er det også helt unødvendig å strukturere den. Hvilket bringer opp følgende spørsmål - hvorfor driver du og poster her hvis ingenting skal endres? Spesielt merkelig hvis ingen andre skal lese denne koden enn deg? Snåle greier gitt ... :o) Jeg tror ingen orker å lese kryptografien her, det er derfor du får så mange "eteriske" svar. Hvis du kan C++ vil det ikke være vanskelig for deg å skrive dette ved hjelp av VBA istedenfor i det krøkkete formelspråket i Excel. Det er jo til og med norske nøkkelord, det er virkelig til å bli gal av, trodde faktisk det var slutt på den galskapen i det forrige århundre. Men Microsofts veier er uransakelige ... 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Jeg hadde tenkt og komme med et konstruktivt forslag, men jeg er enig med resten, det må da være enklere å gjøre dette på en annen måte? Hvis det er til noen trøst så kan man bruke engelske nøkkelord om man har engelsk Excel. Lenke til kommentar
Enthroner Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Skjønner ikke helt hvorfor du får så mye pes for å løse en kalkyle med excel, det er tråss alt det programmet er laget for.. Når det kommer til det du sier er spørsmålet ditt; hvordan få til dette på en pen måte i excel - så gav jeg deg svaret i mitt forrige innlegg. Du bør lage din egen funksjon med Visual Basic (som Lycantrophe påpeker). Bare klikk lenken i mitt forrige innlegg og følg instruksjonen der. Da kan du sette opp din egen =BeregnOvertid(A10) funksjon. Eksemplet viser deg syntax for tingene du trenger for å få det til. If/Hvis sjekker og matematiske operatorer, samt hvordan kalle inn i excels funksjoner. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå