Rudde Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Hei. Jeg forsøker å lage en fullautomatisert timelister i excel. Grunnleggende skal det se ut som følgende. Dato Dag Start Slutt Lunsj Timer 50% 100% 01.01.2015 Mandag 00:00 00:00 0,5 Eneste jeg som bruker skal måtte endre på er dato'er dag hentes fra datoen med UKEDAG og den regner ut hvor mange timer jeg jobber med ((SLUTT-START)*24)-LUNSJ Nå til den vriene delen Overtid, vi får 50% tillegg etter 20:00 i hverdager, etter 18:00 på lørdager og hele dagen på søndager. Dette har jeg fått til i min tidligere revisjon av dette excel arket med noe alla. =HVIS(OG(UKEDAG(A25;2)<>7; UKEDAG(A25;2)<>6); HVIS((D25-"20:00")>0;(D25-"20:00")*24;0); HVIS(UKEDAG(A25;2)=6;HVIS((D25-"18:00")>0;(D25-"18:00")*24;0);F25)) Ja! På Norsk! Men jeg vil også legge til rette for jobbing over 9 timer som gir 50% tillegg (hvis jeg allerede får kvelds tillegg vil jeg kun få 50% totalt ikke 100%) og arbeid over 12 timer som gir 100% tillegg, (igjen ikke 150% hvis det også er etter 20:00, 18:00 eller på en søndag) Vi får også noen sære tillegg ved arbeid over 37,5 timer per uke, men vi kan se om vi får til det første her først. Vil at skjema skal se bra ut så kan ikke ha mange irrelevante dataceller overalt på excel arket. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 For enkelhets skyld kan du jo ha disse irrelevante datacellene (hvorfor bruke dem hvis dem ikke er relevante?) på ark2, eller bare rett og slett skjule dem. Jeg vil ikke si at det er spesielt ryddig å ha en funksjon som er flere linjer lang i én celle bare fordi man kan det. Det hadde hjulpet om du hadde lastet opp regnearket ditt. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Vedlagt finner du regnearket jeg bruker idag.Ser ingen ulempe med lange formler hvis det er mulig? De skal jo ikke endres på etter de er skapt uansett? Mal for timeliste.xlsx Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Ser ingen ulempe med lange formler hvis det er mulig? De skal jo ikke endres på etter de er skapt uansett?heh. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Ser ingen ulempe med lange formler hvis det er mulig? De skal jo ikke endres på etter de er skapt uansett?heh. Forklar gjerne. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Det er noe alle sier helt til noen må maintaine det. Sånt BLIR endret på. Sorry. Dessuten løser du feil problem med feil verktøy. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Det skal brukes av meg personlig så ser ingen grunn til at jeg skal måtte endre på det og hvis jeg må det så er det min egen skyld. Hva er feil med problemet? Excel er fullstendig i stand til å gjøre dette, ikke mest optimalt men jeg vet excel er i stand til det. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Man kan også simulere en turing-maskin i Excel, men det er fortsatt et sub-optimalt verktøy Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Det skal brukes av meg personlig så ser ingen grunn til at jeg skal måtte endre på det og hvis jeg må det så er det min egen skyld. Det er gøy å skyte seg i foten så lenge man gjør det SELV, sier du her. Men det er vel grenser for hvor stort og komplekst dette blir, så det går nok bra :o) 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Det skal brukes av meg personlig så ser ingen grunn til at jeg skal måtte endre på det og hvis jeg må det så er det min egen skyld. Det er gøy å skyte seg i foten så lenge man gjør det SELV, sier du her. Men det er vel grenser for hvor stort og komplekst dette blir, så det går nok bra :o) Det er ikke det jeg sier her, jeg sier at jeg vet den ikke skal endres og ser derfor ingen "vedlikeholds" ulemper. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 du får tygge litt på det ;-) 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Det er ikke det jeg sier her, jeg sier at jeg vet den ikke skal endres og ser derfor ingen "vedlikeholds" ulemper.Helt til forutsetningene forandrer seg. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Det er ikke det jeg sier her, jeg sier at jeg vet den ikke skal endres og ser derfor ingen "vedlikeholds" ulemper.Helt til forutsetningene forandrer seg. Det er ikke tilfellet. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Ok. Ikke hør på software-folk, liksom. De vet jo ikke hva det handler om. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Ok. Ikke hør på software-folk, liksom. De vet jo ikke hva det handler om. Jeg har programvare utdannelse så skjønner ikke hvordan dette engang er fjernt relevant. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Jeg ville bedt om pengene igjen. 6 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Jeg ville bedt om pengene igjen. Du skjønner tydelig vis ikke problemstillingen. Lenke til kommentar
Enthroner Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hei Rudde! Først må jeg nesten bare påpeke at du faktisk ikke stiller noen spørsmål i din originale post. Du forteller oss hva du vil oppnå, vel og bra det, men det er sikkert ikke så mange her som har tid eller interesse av å lage en formel i excel for deg. Så; er det noe du lurer på? Du har jo fått til noen regler, så du kan sikkert bare kjører på med flere nøstinger... Som leder oss til noe annet som er nevnt. Problem med vedlikehold. For å bedre litt på vedlikeholdsproblemet som er trukket frem kunne du fjernet noen av de 'magiske tallene' fra funksjonen din, og heller referert til celler. Eksempelvis klokkesletter for når overtid begynner, og hvilke satser denne overtiden har. Med så komplekse regler som du har så ville jeg nok heller brukt python eller laget meg en liten web app. Fordi det er lettere å uttrykke regler i et ordentlig språk. Hvis du virkelig vil bruke Excel, og jeg kan godt forstå at du føler det er greit - så ville jeg laget en funksjon for å kalkulere overtid. Du finner en grei innføring her: https://support.office.microsoft.com/en-us/article/Create-Custom-Functions-in-Excel-2007-2f06c10b-3622-40d6-a1b2-b6748ae8231f?CorrelationId=891c5f4c-a837-4d1a-a905-f7464164682c&ui=en-US&rs=en-US&ad=US Med en funksjon er det hvertfall litt lettere å gjøre endringer senere, eller forklare hvordan du kom frem til tallene - dersom noen skulle spørre. Lykke til! Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Hei Rudde! Først må jeg nesten bare påpeke at du faktisk ikke stiller noen spørsmål i din originale post. Du forteller oss hva du vil oppnå, vel og bra det, men det er sikkert ikke så mange her som har tid eller interesse av å lage en formel i excel for deg. Så; er det noe du lurer på? Du har jo fått til noen regler, så du kan sikkert bare kjører på med flere nøstinger... Som leder oss til noe annet som er nevnt. Problem med vedlikehold. For å bedre litt på vedlikeholdsproblemet som er trukket frem kunne du fjernet noen av de 'magiske tallene' fra funksjonen din, og heller referert til celler. Eksempelvis klokkesletter for når overtid begynner, og hvilke satser denne overtiden har. Med så komplekse regler som du har så ville jeg nok heller brukt python eller laget meg en liten web app. Fordi det er lettere å uttrykke regler i et ordentlig språk. Hvis du virkelig vil bruke Excel, og jeg kan godt forstå at du føler det er greit - så ville jeg laget en funksjon for å kalkulere overtid. Du finner en grei innføring her: https://support.office.microsoft.com/en-us/article/Create-Custom-Functions-in-Excel-2007-2f06c10b-3622-40d6-a1b2-b6748ae8231f?CorrelationId=891c5f4c-a837-4d1a-a905-f7464164682c&ui=en-US&rs=en-US&ad=US Med en funksjon er det hvertfall litt lettere å gjøre endringer senere, eller forklare hvordan du kom frem til tallene - dersom noen skulle spørre. Lykke til! Ah, beklager, spørsmålet skulle vel egentlig vært "hvordan programmere i excel?" jeg kan litt sånn grunnleggene av hva excel har. Denne forlemen under tar høyde for tillegg på kveld i hverdager, helger og søndager samt arbeid over 9 timer og tar hensyn til å ikke gjøre det til dobble 50% timer. =HVIS(F25>9; (HVIS(OG(UKEDAG(A25;2)<>7; UKEDAG(A25;2)<>6); HVIS((D25-"20:00")>0;(D25-"20:00")*24;0); HVIS(UKEDAG(A25;2)=6;HVIS((D25-"18:00")>0;(D25-"18:00")*24;0);F25)))+(F25-9-(HVIS(OG(UKEDAG(A25;2)<>7; UKEDAG(A25;2)<>6); HVIS((D25-"20:00")>0;(D25-"20:00")*24;0); HVIS(UKEDAG(A25;2)=6;HVIS((D25-"18:00")>0;(D25-"18:00")*24;0);F25)))); HVIS(OG(UKEDAG(A25;2)<>7; UKEDAG(A25;2)<>6); HVIS((D25-"20:00")>0;(D25-"20:00")*24;0); HVIS(UKEDAG(A25;2)=6;HVIS((D25-"18:00")>0;(D25-"18:00")*24;0);F25))) men som du kan se har jeg mange duplikat chucks med kode som jeg lurer på hvordan jeg kan bli kvitt uten å plassere variabler i celler over hele excel arket, arket skal kunne kopieres, ark 2, 3 brukes til andre ting og dette skal være uskriftsklart. All unødvendig informasjon skal ikke ligge på arket. Lycantrophe: Jeg gjør det ikke fordi jeg må, jeg gjør det fordi jeg kan. Noen deler støpes mens andre er sammensatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå