Jod-R Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Kom over en anmeldelse av dette objektivet og dæven jeg fikk lyst på det etterpå. Virker som at Samyang har laget et skikkelig bra objektiv her. Ble helt overrasket over hvor mye mer som ble med på bildet sammenlignet med Samyang 14mm eller en Nikon 16mm fisheye. Virket heller ikke at alt ble så buet ved bruk av det og når defishing ble gjort så ble heller ikke så mye av bildet tapt. Er det noen som har fått tak i det eller har planer om å skaffe det? Jeg vet at en gang i fremtiden så vil det objektivet finne veien til min fotobag. http://www.slrlounge.com/rokinon-12mm-f2-8-full-frame-fisheye-lens-review-urbex-extreme-adventure-photography-lens/ Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Mange har ventet på at Samyang skulle komme med en fullframe-utgave av sin cropsensor fisheye 8mm f/3.5! Jeg har sistnevnte, og foretrekker den veldig fremfor Nikon sin 10.5mm! Årsaken er hovedsakelig at Samyang har valgt 'stereographic' mapping av bildet. Det blir litt mindre 'fisheye-utseende', hjørnene 'kommer nærmere', senter 'blir litt lengre vekk' og man får rett og slett med mer i bildet! En fotball som ligger helt ute i et hjørne på bildet vil fremdeles se helt rund ut; dét er ikke tilfellet på de fleste andre fisheye's, der ballen blir seende ut som en amerikansk fotball. Jeg har hatt både Nikkor 10.5mm på DX og Nikkor 16mm på FX, men foretrekker helt klart Samyang 8mm på DX både pga skarphet, og mapping. Hvis den nye 12mm er like god som 8mm er det bare å glede seg 2 Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Ja, jeg har også snust på den! Jeg har også en Samyang 7.5mm liggende til m43 som er veldig artig. Det eneste som kanskje får meg til å avvente er størrelsen i forhold til A7 II. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 (endret) Mange har ventet på at Samyang skulle komme med en fullframe-utgave av sin cropsensor fisheye 8mm f/3.5! Samyang har kommet med en FF utgave av den med "II" i navnet. Sjekk ut bilde nr 5 og 6 på rekka litt nede i denne testen. Den store forskjellen til førsteutgaven er at man kan ta av solblenderen og få et sirkulært bilde slik som med Sigma sin 8mm f/3,5 DG (for FF). Jeg har førsteutgaven og kunne godt tenke meg å oppgradere til den med avtagbar solblender når* jeg oppgraderer til FF kamera en gang i framtida. Til nordlysfoto kan man nesten ikke få vide nok og lyssterke nok objektiver. Det blir en smakssak om man velger 8mm f/3,5 eller 12mm f/2,8. Samyang har også en 12mm f/2,0 til Samsung NX, Fuji X, Sony E, EOS M og mFT med avtagbar solblender, men jeg har ikke sett testbilder med den på fullformat (Sony FE) ennå. Den kunne også vært et alternativ hvis det hadde vært aktuelt å bytte til Sony FE og den fungerer greit på FF. *Nå kan jeg endelig si når og ikke hvis Pentax lanserer et FF kamera Endret 21. februar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Mange har ventet på at Samyang skulle komme med en fullframe-utgave av sin cropsensor fisheye 8mm f/3.5! Samyang har kommet med en FF utgave av den med "II" i navnet. Når jeg (og formodentlig de fleste andre) snakker om en "full-frame utgave" av et crop-sensor objektiv, mener jeg ikke et objektiv med samme brennvidde, men et objektiv med brennvidde som vil gi samme bildeutsnitt på full-frame som på crop. I dette tilfellet en 12mm. Akkurat på denne 8mm fisheye'en (som faktisk har en full-frame utgave med samme brennvidde med avtagbar solblender) ser jeg at det kunne være en sammenblanding ute og går, men den gir jo faktisk ikke full-frame dekning, men som du sier et sirkulært bilde. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Da var det bare en liten misforståelse. Samyang har definitivt spennende valgmuligheter i fisheye-området for flere sensorstørrelser enten man liker det sirkulært eller ikke. Personlig liker jeg tanken på å "presse" bildesirkelen opp til større formater for større frihet til å velge innramming og utsnitt i etterbehandlingen. Derfor er jeg også spent på om 12mm f/2,0 kan bruke et større sensorareal enn APS-C hvis det sitter på et Sony FE kamera. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Ja det er utrolig hvor bra kvalitet som leveres av tredjeparts-produsenter nå! Samyang og Sigma har seilt opp med kvalitetsoptikk som ikke bare er like god som Nikon/Canon, men i flere tilfeller overgår, og til mye lavere pris Det er tilsvarende slapt at Nikon fremdeles kun har gamle skruefokus-fisheye til både DX og FX! Her trengs det både bedre optikk og mekanikk! EDIT: Og som du sier, så burde alle crop-format fisheye'er ha avtagbar solblender! Muligheten til å bruke den som sirkulær-fisheye på full-frame og evt. kunne croppe til 1:1, er jo et ekstra salgsargument som produsentene burde se! Endret 22. februar 2015 av ozone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå