thyes Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 ABB flagget jo rundt seg at han var ekstremt kristen, og en "crusader" som skulle redde Norge fra islamisering. Han lagde propagandavideo og brukte Tempelridderne sine logoer etc., og kalte seg "Commander" eller hva det nå var i sin fiktive Knights Templar orden. Høres passelig religiøst motivert ut i mine ører, hvertfall. "Ja, men ABB er en psykopat". Det er al-Baghdadi og samtlige av hans undersåtter også. Uansett. jeg kjenner flere muslimer, og samtlige av disse er trivelige og oppegående folk. IS representerer ikke omlag 2 milliarder andre, kun en brøkdel fanatikere med null evne til å tenke selv. Lenke til kommentar
Harryen Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) ABB flagget jo rundt seg at han var ekstremt kristen, og en "crusader" som skulle redde Norge fra islamisering. Han lagde propagandavideo og brukte Tempelridderne sine logoer etc., og kalte seg "Commander" eller hva det nå var i sin fiktive Knights Templar orden. Høres passelig religiøst motivert ut i mine ører, hvertfall. "Ja, men ABB er en psykopat". Det er al-Baghdadi og samtlige av hans undersåtter også. Uansett. jeg kjenner flere muslimer, og samtlige av disse er trivelige og oppegående folk. IS representerer ikke omlag 2 milliarder andre, kun en brøkdel fanatikere med null evne til å tenke selv. Du kan jo starte med å lese litt om Breivik når du sier dette. Bare fra wikipedia står det at han beskrev seg som "ikke svært religiøs" men heller en "kulturell kristen". Religion er en kilde til mental styrke, sa han. Slik som jeg anser det, så så han på kristendommen som en motvekt til islam, som han så sterkt fryktet. Søkte litt på dette og fant dette klippet også: Har hørt lignende før. Vet at du sikkert desperat leter etter terror som blir gjort i andre religioners navn. Må lete litt men det finnes. Sprenging av abortklinikker kan man for eksempel si er et resultat av kristendommens lære. Så joda, det finnes terror som blir ført av andre religioner også, der man kan legitimere handlingene ut ifra det som står der, men man er nødt til å lete litt for å finne noe annet enn islamsk terror. Men i mellomtiden så...... Det som er synd er at du og mange andre vil bagatellisere problemet og fremstiller det som en knøttliten brøkdel som ekstremister. Dessverre, støtten til slike grupper, for ikke å nevne verdier som hører middelalderen til, er ikke så forsvinnende liten som du ønsker at det skal være. Fra Pew research Center så finner man svært mye depressiv statistikk. For eksempel mener 74% av muslimer i Egypt at Sharia skal være offisiell lov, 86% i Niger, 71% i Jordan. Støtten til Sharia er jevnt over svært høy. Til og med Tyrkia er støtten 12%. Flertallet av muslimer i midtøsten og Sør Asia og Sørøst Asia mener at steining for utroskap er akseptabel straff for utroskap. Dødsstraff for å forlate islam er også svært høy. Dette ER meninger som er med på å gi rom til grupper som ISIS. Tror vi ikke klarer å vinne kampen mot jihadismen, så lenge vi aksepterer den ekstremt intolerante og hatefulle formen for islam, som dessverre har blitt mainstream. Vi har akseptert slikt så lenge de ikke støtter vold, men det er et blidspor etter min mening. Det positive er at situasjon var bedre for 70 år siden. og den kan bli bedre. http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/ Tror det fortsatt er lang tid til vi klarer å bekjempe grupper som ISIS: Det som trengs er ikke militær styrke, men kulturell. Vi må forstå at det er en kamp om ideer. Den kampen vil nok foregå i lang tid framover, takket være folk som deg som bortforklarer og bagatelliserer problemet. Med folk som deg så blir det vanskeligere for muslimer selv å ta et tak i sin egen religion, og et reelt oppgjør med tanker, tekster og ideer som har gitt rom til grupper som ISIS. Heldigvis ser det ut til at det forsiktig går framover, der muslimer selv innser problemet, selv om du og mange andre holder igjen. Endret 5. februar 2015 av Harryen 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) Jeg finner av og til gore som f.eks. Bestgore.com (advarsel) og har sett ille videoer der også, men denne slo virkelig alt. Lurer på om stakkaren forsatt levde når han var kullsvart, virket jo som om han rørte seg framover før han plutselig datt bakover? Jeg vil tro at han er død like etter at han faller på kne, når han slipper gitteret. At kroppen "reiser" seg sakte etter at han først har ligget sammensunket på knærne har sannsynligvis med hvordan varme påvirker kroppen å gjøre. Man ser gjerne en typisk kroppsstilling hos brannofre, der armene stikker litt ut på sidene og overarmene ca. rett fram. Armene hans er slik når han er på vei opp. En lignende effekt vil påvirke beina, noe som muligens forklarer hvordan "han" kan rette seg opp. Når han faller bakover regner jeg også med at det har noe med hvordan varmen påvirker kroppen, og ikke at han er levende på det tidspunktet. Endret 5. februar 2015 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Det han mener, er nok at IS ikke representerer main-stream islam, hvilket de jo heller ikke gjør. Det er bare du, som alltid, krampaktig forsøker å ikke skille på noe som helst og frenetisk tviholder på guilt by association "Main-stream islam" faktisk. Ja det er ganske komisk hvordan man kan velge bort den sannheten som ikke passer. Det skjer tusenvis av terroraksjoner i islams navn hvert år, men det skal altså forsvares med at det da er feil islam. Er det noen som er krampeaktig her er det dere som absolutt skal forsvare denne syke kollektive galskapen. De fleste oppegående mennesker greier å skille mellom vanlige muslimer og islam vs ekstremister. Derfor er det også hundre-ganger så mange motdemonstranter i gatene, mot ditt og Pegida sitt enfoldige syn. Oppmøtet på demonstrasjoner er ikke nødvendigvis representativt. Når folk ser hvor hardt de som kommer med negative uttalelser om islam i offentligheten blir tatt av medier, politikere, interessegrupper, m.m., så er det kanskje ikke så rart at også de som er enige med Pegida foretrekker å holde seg hjemme. Meningsmålinger viser vel at Pegida har forholdsvis solid fotfeste i befolkningen? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Å henge dette på den store religionknaggen blir litt feil. Det blir litt som å angripe kristne fordi nazistane var kristne. Du kan ikke sammenligne vold i islams navn med vold utført av kristne i nazismens navn. Nazistenes ugjerninger var ikke basert på bibelen, men Daesh følger en svært streng tolkning av koranen og hadith. Det går altså fint an å henge Daesh' ugjerninger på religionsknaggen samtidig som man ikke gjør det samme med nazister og kristendom. Lenke til kommentar
thyes Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 ABB flagget jo rundt seg at han var ekstremt kristen, og en "crusader" som skulle redde Norge fra islamisering. Han lagde propagandavideo og brukte Tempelridderne sine logoer etc., og kalte seg "Commander" eller hva det nå var i sin fiktive Knights Templar orden. Høres passelig religiøst motivert ut i mine ører, hvertfall. "Ja, men ABB er en psykopat". Det er al-Baghdadi og samtlige av hans undersåtter også. Uansett. jeg kjenner flere muslimer, og samtlige av disse er trivelige og oppegående folk. IS representerer ikke omlag 2 milliarder andre, kun en brøkdel fanatikere med null evne til å tenke selv. Du kan jo starte med å lese litt om Breivik når du sier dette. Bare fra wikipedia står det at han beskrev seg som "ikke svært religiøs" men heller en "kulturell kristen". Religion er en kilde til mental styrke, sa han. Slik som jeg anser det, så så han på kristendommen som en motvekt til islam, som han så sterkt fryktet. Søkte litt på dette og fant dette klippet også: Har hørt lignende før. Vet at du sikkert desperat leter etter terror som blir gjort i andre religioners navn. Må lete litt men det finnes. Sprenging av abortklinikker kan man for eksempel si er et resultat av kristendommens lære. Så joda, det finnes terror som blir ført av andre religioner også, der man kan legitimere handlingene ut ifra det som står der, men man er nødt til å lete litt for å finne noe annet enn islamsk terror. Men i mellomtiden så...... Det som er synd er at du og mange andre vil bagatellisere problemet og fremstiller det som en knøttliten brøkdel som ekstremister. Dessverre, støtten til slike grupper, for ikke å nevne verdier som hører middelalderen til, er ikke så forsvinnende liten som du ønsker at det skal være. Fra Pew research Center så finner man svært mye depressiv statistikk. For eksempel mener 74% av muslimer i Egypt at Sharia skal være offisiell lov, 86% i Niger, 71% i Jordan. Støtten til Sharia er jevnt over svært høy. Til og med Tyrkia er støtten 12%. Flertallet av muslimer i midtøsten og Sør Asia og Sørøst Asia mener at steining for utroskap er akseptabel straff for utroskap. Dødsstraff for å forlate islam er også svært høy. Dette ER meninger som er med på å gi rom til grupper som ISIS. Tror vi ikke klarer å vinne kampen mot jihadismen, så lenge vi aksepterer den ekstremt intolerante og hatefulle formen for islam, som dessverre har blitt mainstream. Vi har akseptert slikt så lenge de ikke støtter vold, men det er et blidspor etter min mening. Det positive er at situasjon var bedre for 70 år siden. og den kan bli bedre. http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/ Tror det fortsatt er lang tid til vi klarer å bekjempe grupper som ISIS: Det som trengs er ikke militær styrke, men kulturell. Vi må forstå at det er en kamp om ideer. Den kampen vil nok foregå i lang tid framover, takket være folk som deg som bortforklarer og bagatelliserer problemet. Med folk som deg så blir det vanskeligere for muslimer selv å ta et tak i sin egen religion, og et reelt oppgjør med tanker, tekster og ideer som har gitt rom til grupper som ISIS. Heldigvis ser det ut til at det forsiktig går framover, der muslimer selv innser problemet, selv om du og mange andre holder igjen. Godt skrevet innlegg. Mulig jeg ordla meg feil, men jeg prøver ikke desperat å finne terror innen andre religioner enn islam. Jeg er fullt klar over at radikale muslimer står for størsteparten av terroren som begås, det står jo svart på hvitt i nyhetene, altfor ofte. Men, jeg tror likevel at Abdul eller Muhammed nedi gata er fredelige folk. Så da tok jeg tydeligvis feil ang. Breivik, takk for at du klarerte det. Det jeg prøver å si er at religion på en generell basis har vært grunnlag for krig og uroligheter siden tidenes morgen. Jeg er ingen helgen, og personlig håper jeg at bakkestyrker settes inn mot IS snart. 1 Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Is har ikke noen med islam å gjøre: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/syria/de-brydde-seg-lite-om-religion/a/23388394/ Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Is har ikke noen med islam å gjøre: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/syria/de-brydde-seg-lite-om-religion/a/23388394/ Tror nok Jihad-John har fått bladd litt i Koranen også, og ikke bare i samfunnsfag bøker og politiske manifester... Men det er naturligvis en kombinasjon av begge disse to ting ettersom Islam nettopp er en syk kombinasjon av religion og politikk. Hadde vel da vært rart om ikke begge deler var viktig for ideologien til terroristene. Endret 6. februar 2015 av Thoto79 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Is har ikke noen med islam å gjøre: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/syria/de-brydde-seg-lite-om-religion/a/23388394/ Nei de har jo såklart ikke det. At de kjemper for et verdensomspennende islamsk kalifat har jo heller ikke noe med islam å gjøre. De grenser folk tyr til for å uskyldiggjøre islam som ideologi er forbausende. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Artikkel om det å brenne folk: https://firstlook.org/theintercept/2015/02/04/burning-victims-death-still-common-practice/ Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Vel dette kan bli stygt http://www.liveleak.com/view?i=990_1423884587#TlcL5cH9DBfRYCCX.99 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Vel dette kan bli stygt http://www.liveleak.com/view?i=990_1423884587#TlcL5cH9DBfRYCCX.99 De religiøse fascistene graver sin egen grav ved å bedrive slike perversiteter. Den dag de brenner en person av "feil" nasjonalitet som en Israeler eller en Amerikaner tror jeg det for alvor er slutt. Eneste grunnen til at de får fortsette er at det først og fremst er de stakkars kurderne som får gjennomgå som ikke har en egen nasjonalstat med ett sterkt militære i ryggen, men som opererer mer som en heltmodig geriljagruppe. Hvor er Saudi-Arabia som liksom er våre allierte i denne konflikten og som har ressursene til å gå inn å knuse IS om de hadde ønsket det? De spiller ett dobbeltspill akkurat som alle de andre arabiske landene rundt, med unntak av kurderne og nå også da Jordan som virker som har fått nok av galskapen som herjer. Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 På tide med god gammeldags bakkekrig igjen! Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Det virker som de fleste glemmer at brenning, som dødsstraff er ganske utbredt og har vært praktisert siden tidenes morgen. Jeg blir like skremt av mennesker som må se det på video før de reagerer, som jeg blir av de som utfører det. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg blir like skremt av mennesker som må se det på video før de reagerer, som jeg blir av de som utfører det. Hæ? Med det utsagnet der klarte du ihvertfall å skremme meg :/ Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 (endret) Jeg blir like skremt av mennesker som må se det på video før de reagerer, som jeg blir av de som utfører det. Hæ? Med det utsagnet der klarte du ihvertfall å skremme meg :/ Det er media-slavenes reaksjon. "Går faen ikke an"! "Noen må gjøre noe"! "Send alle hjem! Dem skulle vært skutt alle sammen", forkynner de mens de slår seg på brystet og tror andre imponeres over deres engasjement. Store i kjeften og raske til beins. Det er hva de er. Disse som som kan løse problemene på egenhånd - hadde det vært opp til dem. Og så gjør de ingenting inntil neste oppslag i media. Stiger havvannet på Maldivene? DET må vi gjøre noe med. Bare ikke bry meg med det! Er ikke mitt ansvar. Vi utvikler oss til å bli slik. Det skremmer meg mer enn noe annet. Endret 20. februar 2015 av Thonord Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Er jo helt naturlig at folk ikke gidder å gjøre stort, da det faktisk koster noe av dem. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 De religiøse fascistene graver sin egen grav ved å bedrive slike perversiteter. Den dag de brenner en person av "feil" nasjonalitet som en Israeler eller en Amerikaner tror jeg det for alvor er slutt. Eneste grunnen til at de får fortsette er at det først og fremst er de stakkars kurderne som får gjennomgå som ikke har en egen nasjonalstat med ett sterkt militære i ryggen, men som opererer mer som en heltmodig geriljagruppe. Hva skal USA eller Israel gjøre da? Flere amerikanere er blitt henrettet foran kamera av IS uten at spådommene dine har gått i oppfyllelse. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 De religiøse fascistene graver sin egen grav ved å bedrive slike perversiteter. Den dag de brenner en person av "feil" nasjonalitet som en Israeler eller en Amerikaner tror jeg det for alvor er slutt. Eneste grunnen til at de får fortsette er at det først og fremst er de stakkars kurderne som får gjennomgå som ikke har en egen nasjonalstat med ett sterkt militære i ryggen, men som opererer mer som en heltmodig geriljagruppe. Hva skal USA eller Israel gjøre da? Flere amerikanere er blitt henrettet foran kamera av IS uten at spådommene dine har gått i oppfyllelse. Ja og de var ikke seine med å begynne teppe-bombingen etter den halshoggingen: http://www.nrk.no/verden/_-1.600-drepne-av-usa-leia-angrep-i-syria-1.12224651 Men om de skulle dra den videre og begynne å brenne amerikanere levende tror jeg nok at vi får se en litt mer omfattende hevnaksjon enn det vi ser idag. Og Israel som har endel kortere troppeforflytting (ikke mange år siden de stod med en kjempehær ved Nilen i Egypt), vil nok gå all in om noe liknende skulle skje, hadde vel vært det beste for alle. Ikke minst for sivilbefolkningen i hele regionen på sikt. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 IS dreper journalister. Slik har de monopolisert fortellingen om seg selv. Disse videoene de legger ut er propaganda fra ende til annen -- sofistikert og ekstremt forseggjort. De utnytter at frykt og avsky vekker vår nysgjerrighet, og ved å avle frykt hos sine mottakere, unngår de rasjonell fortolkning, slik at de kan fremstå som større og farligere enn de egentlig er. Ingen terrorgrupperinger har hatt i nærheten av så stort fokus på sofistikert markedsføring som IS. I motsetning til å fokusere på fysiske våpen og naturvitenskap, bruker de nå også psykologiske våpen og samfunnsvitenskap. Folk får se på hva de vil. Men ikke glem når dere ser videoen at IS er et skrøpelig, ustabilt selverklært "kalifat" som ikke er i nærheten av å være en trussel mot Vesten, men de vil veldig gjerne at vi skal tro det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå