Bruus Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Hei. Jeg har oppkjøring om tre uker og har en del spørsmål angående det som skal skje før, under og etter oppkjøring. På trafikkstasjonen 1. Hva skal jeg gjøre når vi (kjørelærer og jeg) er kommet til trafikkstasjonen? Skal jeg betale på forhånd eller betaler jeg etter kjøringen? 2. Hva skjer hvis jeg bommer på sikkerhetsspørsmålene før kjøreturen eller ikke svarer helt riktig? Vil det gi et dårlig inntrykk på sensor? 3. Er sensor uniformert? Hvis ja, hvorfor? Under oppkjøring 4. Vil det være negativt om jeg spør sensor en ekstra gang om hvor jeg skal etter at h*n har sagt hvor jeg skal kjøre? 5. Vil det trekke ned om jeg bommer på en avkjørsel, eller er det bare å finne en egnet plass å snu og kjøre tilbake? 6. Må jeg ligge akkurat på fartsgrensen eller kan jeg kjøre 1-3 km/t over fartsgrensen, f. eks. på motorvei? 7. Er speilbruk noe som vektlegges? Tilbake på trafikkstasjonen 8. Vil jeg få anledning til å kommentere eventuelle feil før sensor kommer med sin dom? 9. Dersom jeg består. Hvordan vil jeg få ut midlertidig kjørebevis? Fikser sensor det, eller må jeg inn med den grønne lappen m. bestått/ikke bestått til skranken inne på trafikkstasjonen? 10. Kjører jeg med kjørelærer tilbake til kjøreskolen, eller er jeg forlatt til meg selv (be mamma eller pappa komme å hente meg)? Hva er vanlig praksis? Vil sette stor pris på om noen tar seg tid til svare Lenke til kommentar
tugorevo Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) 1. Du må betale for oppkjøringen på forhånd, så dette gjør du først. 2. Du må ha litt forståelse for hva de spør om, men sensor hjelper deg litt på veg hvis du står fast. 3. Ikke som jeg kan huske. 4. Det er bedre å spørre en gang for mye. 5. Jeg kjørte feil på min oppkjøring. Da måtte jeg bare finne et egnet sted å snu, null problem. 6. Jeg la nåla 3-5km/t over fartsgrensen stort sett hele tiden da jeg hadde oppkjøring, det likte ikke sensor. 7. Du skal ha oversikt over hva som befinner seg rundt bilen til enhver tid, da må du sjekke speilenene når det er nødvendig. Du skal også legge merke til om det kommer en sykebil bak deg. 8. Når du er ferdig med kjøringen så er det normalt at sensor spør deg hvordan du synenes det gikk. Da kan det være lurt å påpeke ting du mener du gjorde feil. 9. Du må gå inn på trafikkstasjonen. Du får med deg midlertidig førerbevis, og så må du ta bilde til førerkortet og betale litt til. 10. Det kommer an på om kjørelæreren har flere elever som skal ha kjøretime rett etter at du har hatt oppkjøring. Da jeg tok billappen så ble jeg kjørt hjem, men ikke da jeg tok mc-lappen. Ingen fasit her. Endret 3. februar 2015 av fsva 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) 1. Du betaler for selve førerprøven på trafikkstasjonen før du kjører. Når du betaler for leie av kjørelærerens bil, må du avtale med ham/henne. 2. Det vil vel trekke ned vurderingen, men er ikke avgjørende for resultatet. 3. Ja, antakelig for å være synlig i tilfelle dere kommer ut for en trafikkulykke. 4. Nei, angivelig ikke. 5. Nei, angivelig ikke. Sensor vil fortelle om du skal snu eller bare kjøre en annen vei. 6. Det vil være negativt om du kjører over fartsgrensen. 7. Ja. 8. Ja. 9. Du må inn og henvende deg i skranken. Hvis du vil kjøre i utlandet, må du be om et annet midlertidig førerbevis. 10. Kjørelæreren min kjørte meg hjem, men hva som er vanlig, vet jeg ikke. Det må avtales med ham/henne. Hvis ikke du bor langt unna området kjørelæreren din driver i eller han/hun ikke er en drittsekk, vil det nok løse seg. Kjørelærere vet at det er dårlig markedsføring å gjøre kunder misfornøyde. Endret 3. februar 2015 av Zarac 1 Lenke til kommentar
Bruus Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Takker for svar! Jeg trodde det var krise om jeg kjørte feil, men nå høres det ikke så gale likevel. Angående spørsmål 9. Kan jeg kjøre umiddelbart etter å ha fått midlertidig kjørebevis? Hvor lang tid tar det før det "virkelige" førerkoret kommer i posten? Lenke til kommentar
tugorevo Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Det er lov å gjøre småfeil på oppkjøringen, sensor ser på helheten. Ja, du kan kjøre med en gang. Du får et midlertidig førerkort (A4 ark med info) når du betaler for utstedelse av det ordentlige førerkortet. Det får du i posten i løpet av en uke. Endret 3. februar 2015 av fsva Lenke til kommentar
Bruus Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 Ett spørsmål til. La oss si at jeg skal ut på en vei hvor de som kommer fra min venstre side har vikeplikt for meg, dvs. høyreregel. Vil det telle negativt hvis jeg ikke kjører ut med en gang, men heller venter til jeg ser at bilen har begynt å roe ned? Eller skal jeg kjøre ut med en gang? Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Sånn jeg lærte det, skulle du i hovedsak vente til de har roet ned litt. Det jeg alltid gjorde, var å legge fronten litt forsiktig ut for å vise at jeg skulle kjøre ut. Finner mange tosker i trafikken som bare tuter og kjører, så viktig at du ihvertfall ikke gjør noe som kan føre til ulykker Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Ett spørsmål til. La oss si at jeg skal ut på en vei hvor de som kommer fra min venstre side har vikeplikt for meg, dvs. høyreregel. Vil det telle negativt hvis jeg ikke kjører ut med en gang, men heller venter til jeg ser at bilen har begynt å roe ned? Eller skal jeg kjøre ut med en gang? Gjør som Konkulf sier. Det viser trafikkforståelse at du avventer andre bilers oppførsel før du durer ut. Selv om du har retten på din side så vil nok sensor oppleve deg som noe uansvarlig om du bare buser og "kjører på retten din". Holder du en grei (altså lav) hastighet ut mot krysset slik at en som kommer fra venstre får tid til å oppfatte deg gjør du det som forventes av deg. Det verste du kan gjøre i en situasjon hvor andre biler har vikeplikt for deg (selv om jeg tviler sterkt på at du vil stryke på det alene) er at du er altfor passiv og ikke kommer deg ut. Da kan jeg se for meg at sensor anser deg som noe utrygg. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 2. Du må ha litt forståelse for hva de spør om, men sensor hjelper deg litt på veg hvis du står fast. 3. Ikke som jeg kan huske. "Hjelper deg på vei," ja. Morsomt ordspill. Den uniformeringen jeg husker, var en mørk/svart dress under en refleksvest. Ett spørsmål til. La oss si at jeg skal ut på en vei hvor de som kommer fra min venstre side har vikeplikt for meg, dvs. høyreregel. Vil det telle negativt hvis jeg ikke kjører ut med en gang, men heller venter til jeg ser at bilen har begynt å roe ned? Eller skal jeg kjøre ut med en gang? Du kjører slik du ville gjort i en kjøretime, eller slik kjørelæreren din sier at du skal kjøre. Hvis du er usikker på noe, bør du spørre ham/henne snarest. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Nå er det lenge siden jeg tok førerkort for klasse B, men tok for noen måneder siden klasse BE, og svarer ut i fra hvordan det var. 1. Hva skal jeg gjøre når vi (kjørelærer og jeg) er kommet til trafikkstasjonen? Skal jeg betale på forhånd eller betaler jeg etter kjøringen? - Du betaler på forhånd. Når du betaler får du en kvittering som du må ta med deg ut og vise til sensor. 2. Hva skjer hvis jeg bommer på sikkerhetsspørsmålene før kjøreturen eller ikke svarer helt riktig? Vil det gi et dårlig inntrykk på sensor? - Ja, det vil gi et dårlig inntrykk, men det er i seg selv ikke nok til å stryke. 3. Er sensor uniformert? Hvis ja, hvorfor? - Nei (eller var det kanskje en refleksvest...?) 4. Vil det være negativt om jeg spør sensor en ekstra gang om hvor jeg skal etter at h*n har sagt hvor jeg skal kjøre? - Det skal ikke påvirke resultatet av førerprøven. 5. Vil det trekke ned om jeg bommer på en avkjørsel, eller er det bare å finne en egnet plass å snu og kjøre tilbake? - I seg selv vil ikke det å kjøre feil påvirke resultatet. 6. Må jeg ligge akkurat på fartsgrensen eller kan jeg kjøre 1-3 km/t over fartsgrensen, f. eks. på motorvei? - Du bør ikke kjøre over fartsgrensen, men om du ligger litt over vil det ikke føre til stryk. Legg imidlertid merke til at de er veldig streng på dette ved lavere fartsgrenser, og generell fartstilpasning er en viktig del av førerprøven. 7. Er speilbruk noe som vektlegges? - Ja. 8. Vil jeg få anledning til å kommentere eventuelle feil før sensor kommer med sin dom? - Ja. Dette kan du gjøre under selve kjøringen, men det er også vanlig at sensor spør hvordan du syns det gikk etter endt prøve. Jeg ville imidlertid ikke hatt for store forhåpninger når det kommer til å påvirke resultatet. 9. Dersom jeg består. Hvordan vil jeg få ut midlertidig kjørebevis? Fikser sensor det, eller må jeg inn med den grønne lappen m. bestått/ikke bestått til skranken inne på trafikkstasjonen? - Ja, du må ta med deg lappen inn på trafikkstasjonen. Her må du også ta bilde og betale for utsendelse av førerkort. 10. Kjører jeg med kjørelærer tilbake til kjøreskolen, eller er jeg forlatt til meg selv (be mamma eller pappa komme å hente meg)? Hva er vanlig praksis? - Du blir forlatt (det ble i hvert fall jeg, begge gangene) Endret 13. februar 2015 av Sentenza Lenke til kommentar
Anonymz Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Hei, jeg hadde oppkjøring i dag og fikk ikke-bestått. Jeg var glad for det jeg hadde levert med tanke på at jeg ikke kom i noen farlige situasjoner og jeg følte selv at jeg tilpasset farten til forholdene, ingen lovbrudd og kjørte rolig og avslappet. Sensoren derimot hadde en annen oppfatning. Jeg var selv klar over feilen jeg hadde gjort som var at jeg bomgiret en gang. Denne bomgiringen var når jeg skulle gire fra 3-4 så satte jeg den i 2. Dette rettet jeg raskt opp og i tillegg var det ingen biler bak som jo gjør at det ikke var noen risiko. Jeg har aldri vært så nervøs når jeg har kjørt bil noen gang og dette er årsaken til at jeg gjorde denne enkle feilen. Han brukte som argument at da prøven var ferdig at dette var for stor risiko, at jeg varierte for mye i hastighet og girvalg(det gjorde jeg fordi det var mange svinger der jeg aldri var over fartsgrensen, men hvor jeg heller var maks 13 km/t under fartsgrensen i 70 sone) ,i tillegg til dette sa han at jeg at noen biler begynte å stresse for å komme forbi meg og at jeg måtte bry meg mer om disse bilene. Trodde drt var slik at man ikke skulle bry seg om at de bilene bak ønsker å komme seg forbi. Grunnen til at jeg en gang lå 13 km/t under fartsgrensen i 70 sone var fordi at det var en svingete vei på vei mot Hyggen der jeg følte meg mer komfortabel med å ligge med litt lavere hastighet i slike forhold. Sensoren jeg hadde sa ikke en eneste god ting om meg, men tok hele tiden opp bomgiringen og at jeg ikke var miljøvennlig nok i kjøringen. Han ga meg ikke forklaringer på dette, ikke engang eksempler. Skal jeg være ærlig mener jeg at han ikke har godt nok grunnlag for å stryke meg. Vurderingene hans av en elev er for høye mener jeg, der han ikke tar hensyn til de sinnsyke nervene jeg hadde og at han legger hele grunnlaget får vurderingen av meg på en enkelthendelse. Ingen klarer å kjøre perfekt i 1 time. Det er ikke mulig og når den feilen jeg gjør ikke fører til noe farlighet og der jeg retter den opp kjapt skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke får bestått! Kan noen hjelpe meg, skjønner noen dette her? Lenke til kommentar
Mr.Eto Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Hei, jeg hadde oppkjøring i dag og fikk ikke-bestått. Jeg var glad for det jeg hadde levert med tanke på at jeg ikke kom i noen farlige situasjoner og jeg følte selv at jeg tilpasset farten til forholdene, ingen lovbrudd og kjørte rolig og avslappet. Sensoren derimot hadde en annen oppfatning. Jeg var selv klar over feilen jeg hadde gjort som var at jeg bomgiret en gang. Denne bomgiringen var når jeg skulle gire fra 3-4 så satte jeg den i 2. Dette rettet jeg raskt opp og i tillegg var det ingen biler bak som jo gjør at det ikke var noen risiko. Jeg har aldri vært så nervøs når jeg har kjørt bil noen gang og dette er årsaken til at jeg gjorde denne enkle feilen. Han brukte som argument at da prøven var ferdig at dette var for stor risiko, at jeg varierte for mye i hastighet og girvalg(det gjorde jeg fordi det var mange svinger der jeg aldri var over fartsgrensen, men hvor jeg heller var maks 13 km/t under fartsgrensen i 70 sone) ,i tillegg til dette sa han at jeg at noen biler begynte å stresse for å komme forbi meg og at jeg måtte bry meg mer om disse bilene. Trodde drt var slik at man ikke skulle bry seg om at de bilene bak ønsker å komme seg forbi. Grunnen til at jeg en gang lå 13 km/t under fartsgrensen i 70 sone var fordi at det var en svingete vei på vei mot Hyggen der jeg følte meg mer komfortabel med å ligge med litt lavere hastighet i slike forhold. Sensoren jeg hadde sa ikke en eneste god ting om meg, men tok hele tiden opp bomgiringen og at jeg ikke var miljøvennlig nok i kjøringen. Han ga meg ikke forklaringer på dette, ikke engang eksempler. Skal jeg være ærlig mener jeg at han ikke har godt nok grunnlag for å stryke meg. Vurderingene hans av en elev er for høye mener jeg, der han ikke tar hensyn til de sinnsyke nervene jeg hadde og at han legger hele grunnlaget får vurderingen av meg på en enkelthendelse. Ingen klarer å kjøre perfekt i 1 time. Det er ikke mulig og når den feilen jeg gjør ikke fører til noe farlighet og der jeg retter den opp kjapt skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke får bestått! Kan noen hjelpe meg, skjønner noen dette her? Slutt å vær så trangsynt. Alle som stryker klager på sensor og sier de ikke har gjort noe galt. Det at du kjører i 57 km/t på en 70 sone der andre ligger i 70-80 skaper farlige situasjoner. Og det at du ikke skal tenke på om de bak vil forbi er helt feil. Du skal hele tiden vise hensyn til andre trafikanter, og i tillegg skal du kjøre miljøvennlig. Sensor kan ikke være greiere i vurderingen selv om du var et skikkelig nervevrak den timen. Det er fullt mulig å kjøre perfekt i 1 time. Du trenger uansett ikke kjøre 100% feilfritt og perfekt for å bestå førerprøven, men du må kjøre på en tilnærmet perfekt måte, ikke gjør grove feil, ha fin flyt i kjøringa, vis hensyn osv. Du skal rett å slett kjøre sånn at sensor føler seg trygg. Det å bomme på giret en gang har ingen ting å si. Hvis du tror det er grunnen til at han strøk deg så tror jeg du tenker helt feil. De som stryker på oppkjøringa er rett og slett ikke klare for å få førerkort og de trenger mer øving, derfor bør du øvelseskjøre en gooood del. Statens Vegvesen anbefaler nå at du skal ha øvelseskjørt i 170 timer før du går opp til førerprøve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå