Gå til innhold

Hva synes du om kristendommen?

56 stemmer

1. 1. Hva synes du om kristne? (det de tror på)

• Noe forbanna tull! (Er ikke kristen selv)
      29
    • Er kristen selv
      10
    • Jeg respekterer dem, men er ikke kristen selv
      17

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innunder kristenparaplyen så finner man jo radikalt forskjellige meninger om alt i grunn. Så jeg tror nok spørsmålet er en del mer komplisert enn det du formulerer. Men hvis man nå tar utgangspunkt i Bibelen, da jeg ikke ser noe annet felles grunnlag å basere dette på, så mener jeg den er en skrift, eller samling av skrifter, som er delvis historisk korrekt og delvis fiksjon. For min del så er det fiksjonen jeg protesterer på, i de tilfellene der fiksjonen påstås å være faktuelt riktig uten at det påvises.

Lenke til kommentar

Liker ikke kristendom, men må innrømme at kristne hører til til få folk som synes det er meningsfullt å snakke om etikk og syn på livet og verden. Jeg vil heller snakke med en kristen om slike ting enn med en vanlig nordmann om de nye fantastiske skoleveskene de har kjøpt til barna sine.

Det er også slutt på den tiden da det kostet noe å være mot kristendommen. Nå er kristendommen også blitt nettpøbelens skyteskive.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde det vært opp til meg hadde kristne (og alle andre religiøse folk for den del) blitt jaget ut av landet for lengst. Jeg kan ikke fordra de.

Det var da på den ekstreme siden. Hvorfor ønsker du dette?

Fordi jeg syns de virker totalt virkelighetsfjerne og ignorante. Er forresten ikke bare kristne jeg har den meningen om, samme gjelder jøder, muslimer, katolikker osv...

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Fordi jeg syns de virker totalt virkelighetsfjerne og ignorante.

Vel, ja, og det er jo også det mange av dem er på flere måter.

Betyr det at alle personer som er totalt virkelighetsfjerne og ignorante sånn generelt sett burde kastes ut av landet, uavhengig av hva de er virkelighetsfjerne og ignorante om?

Lenke til kommentar

Liker ikke kristendom, men må innrømme at kristne hører til til få folk som synes det er meningsfullt å snakke om etikk og syn på livet og verden. Jeg vil heller snakke med en kristen om slike ting enn med en vanlig nordmann om de nye fantastiske skoleveskene de har kjøpt til barna sine.

Det er også slutt på den tiden da det kostet noe å være mot kristendommen. Nå er kristendommen også blitt nettpøbelens skyteskive.

Joda, men samtidig hvis man ser et godt stykke vest, på andre siden av pytten, så er det ganske sterke krefter i sving diktert av kristne som jeg finner noe bekymrende.

Lenke til kommentar

Fordi jeg syns de virker totalt virkelighetsfjerne og ignorante.

Dette høres jo ut som flotte nyheter for de som er schizofrene f.eks. Dersom man skal bruke din standard konsekvent. Hvilke land skulle de sendes til i så fall? Må vi opprette en ny stat kanskje, som skal huse de du definerer som virkelighetsfjerne? Med din uttalelse så er du fundamentalt imot demokratiske verdier. De du er uenig med skal miste sin rett til å bo i samme land som deg.

Edit: skrivefeil

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Dette høres jo ut som flotte nyheter for de som er schizofrene f.eks. Dersom man skal bruke din standard konsekvent. Hvilke land skulle de sendes til i så fall? Må vi opprette en ny stat kanskje, som skal huse de du definerer som virkelighetsfjerne? Med din uttalelse så er du fundamentalt imot demokratiske verdier. De du er uenig med skal miste sin rett til å bo i samme land som deg.

Hva har dette med schizofrene folk å gjøre? Og jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hvor de ville blitt sendt, så lenge jeg ikke hadde måttet forholdt meg til de lenger. Nei, jeg er ikke imot demokratiske verdier, det er bare det at sånne folk klarer jeg rett og slett ikke å være rundt uten å bli sur og grinete. Jeg syns det er helt uforståelig at andre ikke innser hvor virkelighetsfjerne religiøse folk er. Hadde de forstått det så hadde de sagt det samme, det er jeg bombesikker på.

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Hva har dette med schizofrene folk å gjøre? Og jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hvor de ville blitt sendt, så lenge jeg ikke hadde måttet forholdt meg til de lenger. Nei, jeg er ikke imot demokratiske verdier, det er bare det at sånne folk klarer jeg rett og slett ikke å være rundt uten å bli sur og grinete. Jeg syns det er helt uforståelig at andre ikke innser hvor virkelighetsfjerne religiøse folk er. Hadde de forstått det så hadde de sagt det samme, det er jeg bombesikker på.

Grunnen til at jeg dro frem schizofreni som et eksempel er fordi du sier at religiøse folk bør utvises fordi de er virkelighetsfjerne. Schizofrene mennesker preges av en psykose som gjør at de også er virkelighetsfjerne. Så skulle man brukt din standard konsekvent måtte disse også sendes ut.

Jeg er enig i at religiøse i mange aspekt er virkelighetsfjerne i mer eller mindre grad. Men du er, hvis jeg tolker dine ord korrekt, imot demokratiske verdier. Du sier at siden du ikke tåler person X, så skal person X utvises fra landet av den grunn alene. Det at du blir sur og grinete er vel ditt eget problem. Jeg merker ofte sterk oppgitthet når jeg har samtaler med innbitte religiøse, men jeg har da aldri engang tenkt tanken å utvise de fra landet på grunn av det.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg har å si om religion er at det er kollektiv galskap alt sammen.

Ikke-religiøse som lar en innbilt figur styre alt de gjør blir stemplet som sinnsyke. Hvorfor er religiøse noe bedre?

Du svarer på ditt eget spørsmål i setning over tror jeg - Det er kollektiv galskap. Kanskje det sosiale aspektet kompenserer.

Men ikke all religion er like ille da, buddhismen f.eks. Hva synes du?

Lenke til kommentar

Religion baserer seg på frykt, om man ikke tror på riktig eller på noe så vil man komme til helvete. Hvorfor vil man tro på noe sånt? Jeg tar heller sjansen på at jeg brenner i helvete resten av evigheten enn å gå rundt å tro at er sak som har fått navnet Gud kommer til å bry seg om hva jeg mener.

christopher hitchens forklarer det jeg vil frem til veldig bra, jeg er utrolig dårlig til å ordlegge meg.

Lenke til kommentar

"The God that our neighbors believe in is essentially an invisible person. He’s a creator deity, who created the universe to have a relationship with one species of primates – lucky us. And he’s got galaxy upon galaxy to attend to, but he’s especially concerned with what we do, and he’s especially concerned with what we do while naked. He almost certainly disapproves of homosexuality. And he’s created this cosmos as a vast laboratory in which to test our powers of credulity, and the test is this: can you believe in this God on bad evidence, which is to say, on faith? And if you can, you will win an eternity of happiness after you die."

- Sam Harris - Debate on ABC Nightline (23 March 2010) "Does God Have a Future?"

Denne også oppsummerer godt noe av den fundamentale absurditeten i de populære religionene vi har i dag.

Lenke til kommentar

Har noen av dere opplevd at kristne mennesker har prøvd å påvirke din trosretning?

Ja. Blant annet ei (tidligere) venninne som prøvde å konvertere meg til Jehovas Vitner, en tilfeldig kristen fyr på Blindern (Samtalen gikk noe sånt som dette: "Hei, har du lyst til å slippe Gud og Jesus inn i deg?" "Er du klar over hvor homo-erotisk det der høres ut?" "..."), og en muslim på Karl Johan. Sånn for å nevne noen. Alltid like underholdende.

Religion baserer seg på frykt, om man ikke tror på riktig eller på noe så vil man komme til helvete. Hvorfor vil man tro på noe sånt? Jeg tar heller sjansen på at jeg brenner i helvete resten av evigheten enn å gå rundt å tro at er sak som har fått navnet Gud kommer til å bry seg om hva jeg mener.

christopher hitchens forklarer det jeg vil frem til veldig bra, jeg er utrolig dårlig til å ordlegge meg.

Jeg tror du overvurderer i hvor stor grad man selv kan bevisst gjøre et valg om hva man tror. I tillegg så har religiøse en artig tendens til å blande sammen forskjellige betydninger av ordet "tro" (f.eks. så er "jeg tror på en usynlig trollmann i skyene" ikke helt det samme som "jeg tror min kjæreste er trofast").

Dersom du er interessert i dette, så kan jeg anbefale Why We Believe in God(s): A Concise Guide to the Science of Faith som tar for seg dette. Eller om du foretrekker youtube, så finnes det (selvfølgelig) et foredrag av samme person, om samme tema. Veldig interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...