Nylon Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Må på forhånd unnskylde min uvitenhet, noe som også er grunnen til denne posten. Skal henge opp en taklampe (link). Her må jeg koble til ledning i sukkerbiten på lampa, samt et støpsel. På bruksanvisningen vises det til en kabel med 3 små ledninger i. Dette forteller meg at den skal være jordet. Ikke sant? MEN, stikkontakten ser ikke ut til å være jordet? Har lagt ved bilde. Har forstått det slik at jordete stikkontakter skal ha to metallpinner på siden. Men er det mulig at en stikkontakt uten dette er jordet? Og om denne stikkontakten ikke er jordet, hvordan er det da å koble til en jordet lampe? Det skal legges til at en nærmest identisk lampe henger et annet sted i stua, og er koblet til en identisk stikkontakt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Den kan være jordet, men det betyr ikke at den skal jordes. Når du har et rom uten jordet stikkontakt så skal den ikke jordes. 2 Lenke til kommentar
Nylon Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Okey, men kan dette potensielt by på problemer? Det som for meg er litt snodig, er at det er flere jordete stikkontakter og i stua. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Det er stor synd å blande jordet og ujordet utstyr i samme rom, eller i hvert fall innen rekkevidde for hverandre. Dette gir potensielt sett større sjanse for strømgjennomgang (støt). 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Okey, men kan dette potensielt by på problemer? Nei. Jording er ikke noe som påvirker en lampes funksjon. Jording er bare for å beskytte mennesker hvis det sker en feil (overledning). Lenke til kommentar
Nylon Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Ok. Så da er det igrunn ikke noe stress, da lampa henger i underkant av 3 meter over gulvet. El-ateisten: Jeg tok faktisk feil. Det er tilsynelatende ingen jordete stikkontakter i stua. Noe jeg synes er litt merkelig, da det er mye utstyr som tv, stereoanlegg, etc som burde vært koblet i jordet stikkontakt. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Ok. Så da er det igrunn ikke noe stress, da lampa henger i underkant av 3 meter over gulvet. El-ateisten: Jeg tok faktisk feil. Det er tilsynelatende ingen jordete stikkontakter i stua. Noe jeg synes er litt merkelig, da det er mye utstyr som tv, stereoanlegg, etc som burde vært koblet i jordet stikkontakt. Disse tingene du nevner her er oftest dobbeltisolerte, og skal derfor ikke jordes. I et ellers ujordet rom skal man ikke sette inn jordet utstyr. Da er grunnlaget der for at gods står med spenning på, en jordfeil, og dersom man tar i denne samtidig som man tar i det som er jordet får man seg en god gammel karamell. Dersom det sitter nye sikringer i skapet ditt, med jordfeilbryter (oftest med en liten gul testknapp) så er ikke faren så stor med ujordet utstyr. Dersom du vil jorde så må alt jordes, og da flyr tusenlappene fort avhengig av hvordan opplegget er i huset ditt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå