Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] VW Passat 2000 - Dumpventil på Diesel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ekte dumpventil på en liten TDI med lavtrykkturbo er... anti-klimatisk. Du får en liten fislelyd, som heller gir opplevelsen av mindre hestekrefter fremfor mer. Du kan derimot kjøpe kits som gir deg falsk dumpventil-lyd, som helt sikkert er mer aktuelt for deg, med mindre du er villig til å betale mer enn bilen din i en monsterturbo.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er bare en elektrisk dings med en switch. Hiv den en plass på bilen, koble til strøm og legg opp ledninger til en knapp. Du kan sikkert hive en knapp under kløtsjen.

 

Når det er sagt så vil den trolig ikke vare lenge, og du kommer nok neppe til å imponere noen.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ekte dumpventil på en liten TDI med lavtrykkturbo er... anti-klimatisk. Du får en liten fislelyd, som heller gir opplevelsen av mindre hestekrefter fremfor mer. Du kan derimot kjøpe kits som gir deg falsk dumpventil-lyd, som helt sikkert er mer aktuelt for deg, med mindre du er villig til å betale mer enn bilen din i en monsterturbo.

 

 

Først av alt har diesel generelt høyere turbotrykk en bensin. At en normal dumpventil er anti-klimatisk har du derimot delvis korrekt i, den vil ikke lage lyd i det hele tatt da den aldrig åpner. På en bensinbil har du gassspjeld som lukker når du går av gassen. Da oppstår det vakum i innsugsmanifolden, det er dette vakumet som åpner dumpventilen. På en dieselbil er det ikke gasspjeld, det er aldri vakum i innsugsmanifolden, så dumpventilen vil aldri åpne. Dette er også årsaken til at du ikke trenger dump på diesel

 

TS, vil du ha dump lyd, kjøp bensinbil

Lenke til kommentar

Dette er bare en trist tråd.

 

Heldigvis lett å reversere da. Jeg har sett verre ting, og vi har nå alle vært unge og hardcore på Need for Speed: Underground.

 

Jeg synes selv at det er cheesy med slike ting, men nå har jeg fått en tilbakemelding her fra forumet at jeg er særdeles kresen når det kommer til modifikasjoner, så jeg tenkte jeg skulle være forsiktig med å uttale meg.

 

Først av alt har diesel generelt høyere turbotrykk en bensin. At en normal dumpventil er anti-klimatisk har du derimot delvis korrekt i, den vil ikke lage lyd i det hele tatt da den aldrig åpner. På en bensinbil har du gassspjeld som lukker når du går av gassen. Da oppstår det vakum i innsugsmanifolden, det er dette vakumet som åpner dumpventilen. På en dieselbil er det ikke gasspjeld, det er aldri vakum i innsugsmanifolden, så dumpventilen vil aldri åpne. Dette er også årsaken til at du ikke trenger dump på diesel

 

TS, vil du ha dump lyd, kjøp bensinbil

 

 

Høyere trykk har de nok, men det er fortsatt en rimelig døv turbo. Jeg har hørt et par Skodaer med tilsvarende motor som har puttet på ekte dumpventil. Det kommer lyd, men det blir bare komisk.

 

 

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

På en bensinbil har du gassspjeld som lukker når du går av gassen. Da oppstår det vakum i innsugsmanifolden, det er dette vakumet som åpner dumpventilen. På en dieselbil er det ikke gasspjeld, det er aldri vakum i innsugsmanifolden, så dumpventilen vil aldri åpne. Dette er også årsaken til at du ikke trenger dump på diese

Bortsett fra at du blander vakuum og turbotrykk, så har du rett; dumpventil har ingenting på en diesel-turbo å gjøre. Dumpventilen "dumper" turbotrykket i innsugsmanifolden ut til friluft når gasspjeldet (som man ikke har på en dieselmotor) stenger, så ikke den "trykkbølgen" skal forplante seg utover til turboen.

 

edit: gasspjeldet sitter jo naturligvis foran manifolden ja, og på innsiden av det blir det vakuum... :blush:

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er VAKUM som ÅPNER dumpventilen slik at den dumper TURBOTRYKKET til friluft eller tilbake før turbo (resirkulerende)

 

Gavekort: Produktet i videoene hare en elektronisk styring som åpner dem, da det ikke er vakum i innsugsmanifolden, en vanlig dumpventil uten elektronisk styring lager ingen lyd hvis den er motert på en diesel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...