Gå til innhold

Hjelp til valg av kompaktkamera.

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe mitt første digitalkamera å vil satse først som sist på noe som er bra

Har sett ut 2 kanditater;

Leica X Vario brukt 10500,-

Fujifilm X 100 T brukt 9200,-

Vilket av disse to vil være beste valget litt lite zoom på Leicaen men di gir vel jamt over bra bildekvalitet.

Til 10 lapper får en jo mye kjekt så åpen til andre forslag vis det eg har sett på ikkje duger. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da enda mye minde zoom på x100, ingen zoom i det hele tatt.

Det er litt lettere for folk her inne å anbefale noe om du sier hva du skal bruke det til. 10.000 er et godt budsjett, så et godt kamera kommer du helt sikkert til å få. De to du nevner er ganske spesielle kameraer, helt sikker veldig gode begge to, men ikke nødvendigvis kamera for alle og enhver (personlig skulle jeg gjerne hatt en x100).

Henning

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det har du rett i eg var lite spesifik på bruken,er normal bruk hjemme å knispe litt ute på tur.Så muleg di to eg hadde sett meg ut er litt for sære å bedre egna til proffe brukere ?

Har og sett på Canon Powershot G1X Mark II litt dyrt da det kom ut nå er prisen bedre når en ser kva en får for pengene.

Sony Cyber Shot DSC RX 100 III får rosende omtaler i alle tester men kunne tenkt meg litt mer å holde i.

Panasonic Lumix DMC LX 100 får god omtale på video biten har det gått ut over bildekvaliteten ?

Lenke til kommentar

Nei da, det var ikke det at de er for proffe, bare at et kamera uten zoom (x100-T) kan være litt vanskelig å venne seg til for noen (Leicaen du nevner kjenner jeg ikke noe til. så den kan jeg ikke si noe om).

Men hvis du kan leve med et kamera uten zoom så er x100 utvilsomt et godt kamera og du vil nok bli vel fornøyd. Jeg er ikke den som har mest peile på kameraer, så det er nok mange her inne som kan gi bedre råd enn meg. Men jeg vil tro at det også kan være en ide å titte på systemkameraer, spesielt de speilløse kan bli veldig små og nette om man bruker et lite objektiv og da får du muligheten til å utvide med flere objektiver senere om interessen skulle vokse.

Uansett, kjøp deg et kamera, det er en flott hobby!

Henning

Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å spandere rundt 10 000 kroner så gir alle kamera gode bilder, men man kan oppleve at de er laget for forskjellig bruk/brukere.

Som du sier er Sony RX100 lite å holde i, men det blir mye bedre ved å lime på et gummigrep som finnes som originalt ekstrautstyr.

Ta en tur i en fotobutikk og kjenn på kameraene. Et kamera som er godt å holde i gir stødigere fotografering, og et som får plass i lommen blir ikke liggende hjemme i en skuff.

Lenke til kommentar

Hei,

Skal kjøpe mitt første digitalkamera å vil satse først som sist på noe som er bra

Har sett ut 2 kanditater;

Leica X Vario brukt 10500,-

Fujifilm X 100 T brukt 9200,-

Vilket av disse to vil være beste valget litt lite zoom på Leicaen men di gir vel jamt over bra bildekvalitet.

Til 10 lapper får en jo mye kjekt så åpen til andre forslag vis det eg har sett på ikkje duger. :)

Fuji X100T koster ca 10.500 nytt, etter min mening bedre da å kjøpe nytt enn å kjøpe brukt til drøyt 9.000.

Jeg har selv X100, et fantastisk kamera hvis du kan klare deg med fast brennvidde. Til 90% av min fotografering er det ikke noe problem, men det er ikke helt ideelt til alt. Hvilke begrensninger du ville ha kjent på, får være opp til deg. Men for meg kan det være litt tricky til nære portretter av mennesker, og selvsagt ikke egnet til fotografering det man normalt vil trenge teleobjektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...