Nordmann3 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Vet enda ikke hva jeg skal bli. Går på VG1 nå, og til neste år skal man velge nye fag. Hvilket fag er det lurest å velge for å få flest muligheter til å velge mellom senere? Noen tips? Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Hva må man for eksempel gå på for å bli arkitekt? Lenke til kommentar
Hvitetennposer Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) For å bli arkitekt må du vell ha R-matte og fysikk, er ikke sikker. Men for å få flest muligheter senere, så er det alltid lurest å velge realfagene. Da får du ekstra poeng og spesiell studiekompetanse. Endret 3. februar 2015 av soleng Lenke til kommentar
Drømmeren Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Fysikk 1, matte R1 eller S1 og S2 og kjemi er lurt å ha med tanke på videre studier dersom du ikke vet hva du vil bli. MEN hvis du hater matte og fysikk over alt på jord og vet du uansett ikke vil bli noen innen noen av delene er det jo ikke noe poeng i å ta de fagene Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Vet enda ikke hva jeg skal bli. Går på VG1 nå, og til neste år skal man velge nye fag. Hvilket fag er det lurest å velge for å få flest muligheter til å velge mellom senere? Noen tips? Hei, jeg går selv på vgs, men har gjort en veldig grundig research. De smarteste fagene å velge for å åpne flest mulige dørerer er som nevnt over fysikk 1, R1+R2 og kjemi 1+2. Da har du så å si alle dører åpne i Norge ihvertfall. Fysikk 2 er også smart å ha dersom man tenker å studere noe med mye fysikk, men nå går jeg over til 3.klasse Dersom du vil studere noe i utlandet, kan det hende du trenger andre fag også (medisin i utlandet krever f.eks. bio 1+2). Arkitektutdanningen på NTNU har siv.ing.-krav, altså fys1 og R1+R2, mens den i Oslo og Bergen krever bare generell studiekompetanse + opptaksprøver, og kanskje et motivasjonsbrev (vet ikke om de fortsatt har det). For all del, velg realfag. Med disse kan du søke på samfunnsvitenskapelige studier, men du kan ikke søke realfaglige studier uten realfag Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Tusen takk for svar! Dere var virkelig til stor hjelp. You made my day, som man sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå