Hansen83 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Skal kjøpe et lesebrett. Ønsker uten LED for å skåne øynene. Har blitt anbefalt Kobo. Noen som har erfaringer med dette eller vet om andre alternativer? https://www.dustinhome.no/product/5010757179/aura Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Kindle ? Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Noen syn på Kindle versus Kobo? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Har ikke brukt noen av dem, men hørt mye bra om de siste Kindle brettene. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Jeg har Kindle 5 og Kindle Paperwhite 2,veldig gode. Jeg har hatt Kindle nå i snart 2 år og lest langt mer enn jeg gjorde i årene før. Kjøpte billig først fordi jeg leste så lite og trodde at lesebrettet ikke ville bli mye brukt. Behagelig med bakgrunnslys som Paperwhite, og greit i mørke eller halvmørke. 1 Lenke til kommentar
technicality Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Kobo vs kindle, tja, begge har fordeler og ulemper, "in the long run" ble begge for begrenset for mitt bruk. Hadde jeg vært deg hadde jeg lest ett par sammenligninger Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Har googlet men finner lite om fordeler ulemper, annet enn at Kindle hovedsaklig har tilgang til bøker via Amazon. Skal hovedsaklig brukes til å lese på tror jeg. Ønsker ikke å lese på LED-skjerm over lang tid. Så evn må kjøpe et nettbrett på sikt dersom jeg skal ha noe til å surfe på også. Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Hvis du normalt kjøper bøker via Amazon, og ikke har noe problem å lese på engelsk, er en Kindle absolutt å anbefale. Økosystemet til Amazon er fantastisk enkelt og lett å bruke, og de har også massevis av billige og gratis bøker. Det er også mulig å bruke Kindle med ebøker kjøpt andre steder enn Amazon, men personlig har jeg aldri benyttet dette. 1 Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Jeg ville sett på hva jeg ønsker å lese, norsk eller engelsk? Engelsk blir Kindle et lett valg. Lese mye norsk, da finnes det vel noen norske brett. Når jeg kjøpte mitt første brett var de norske altfor dårlige og dyre. Tror det har kommet seg mye. Økosystem til Kindle er nevnt. I går hadde jeg ikke noe å lese på når jeg la meg. Sjekket kjapt på Kindle med litt hjelp fra mobilen og fant en god bok. Ett trykk på Kindle og 30 sek senere leste jeg boka på min Kindle. Norske bøker konverterer jeg via Calibre, ganske kjapt. Pdf sendes via min email til Kindle. Jeg leser nesten bare engelsk. Jeg ville sjekket om det var like lett å handle norsk lesebrett(hvis du leser mye norsk) , mulig det er kjøp via PC og så overføring til brettet. Altså litt som å kjøpe norsk bok til Kindle. Prisene på norske bøker er fort fire ganger så dyre. Endret 3. februar 2015 av smartphone Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Noe som også bør nevnes, er "Whispersync" systemet til Kindle. Jeg har både en vanlig Kindle, samt Kindle appen installert på telefonen min. Kindelen bruker jeg hjemme, og telefonen har jeg med når jeg pendler til jobb. Appen på telefonen vet da hvor langt jeg hadde lest på Kindelen (og motsatt), så jeg slipper å måtte huske hvor jeg var når jeg leser på en annen enhet. Lenke til kommentar
ersa Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Ebok.no sender til Kindle direkte. Slipper konvertering og lignende. Veldig godt fornøyd med min paperwhite. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Ebok.no sender til Kindle direkte. Slipper konvertering og lignende. Veldig godt fornøyd med min paperwhite. Det var nyttig å vite, i tilfelle jeg skal ha noe norsk. Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Jeg skal nok mest lese engelsk. Mange nevner Kindle her. Er det noen fordeler med Kobo versus Kindle? Hva med NOOK? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Jeg hadde Nook Simple Touch før jeg fikk Kindle Paperwhite. Like at Nooken hadde fysiske knapper for å bla i sidene, samtidig var den veldig god å holde i. Dessverre var det litt tungvint å overføre norske bøker sammenlignet med Ebok.nos "Send til Kindle"-funksjon.Det er også litt tungvint med norsk bankkort på Nook. Lettere å kjøpe bøker direkte på Kindle. Meget fornøyd med Nook uansett. Styr unna Digitalbok.nos lesebrett. Det hadde jeg én uke, og var ikke fornøyd. Med Kindle Paperwhite får du det beste fra begge verdener - norske og engelske bøker lett tilgjengelig. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Jeg skal nok mest lese engelsk. Mange nevner Kindle her. Er det noen fordeler med Kobo versus Kindle? Hva med NOOK? Jeg sjekket litt om Nook før jeg kjøpte, fant ut det var mer tungvint, husker ikke helt detaljer. Kindle har med amazon et kjempemarked og lett å handle. Blader og magasiner er i liten grad tilgjengelig i Norge. Barnes & Noble har Nook, hvor jeg mener du må jukse litt siden Nook vel fortsatt er kun for USA. Til det Antilopen sier om fysiske knapper;jeg har både Kindle 5 med fysiske knapper og Paperwhite med touch. Jeg har tommel på tynn ramme og beveger den litt inn på skjermen for å bla, helt greit med en hånd. Ser nå at Kindle 6 har touch og det meste Paperwhite har, unntatt lys. Jeg ville likevel spandert de ekstra pengene på en Paperwhite. Jeg sparte på min første Kindle og endte opp med å kjøpe en til etter noe over ett år. Jeg prøvde med omslag med lys på K5 og da ble den tyngre og ikke grei å bruke i senga. Endret 4. februar 2015 av smartphone Lenke til kommentar
blured Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Er vel Kindle Voyage og ikke Kindle Paperwhite som er site versjon av Amazon sitt lesebrett. Voyage har en skjerm som er endel bedre, et mer kompakt design, bedre touchfunksjoner, og dobbelt så mye lagringsplass. Den har også en sensor som gjør at den automatisk skrur på baklyset tilpasset hvor mørkt det er der du sitter. Fordelen med Paperwhite er selvfølgelig at den er noe billigere. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Er vel Kindle Voyage og ikke Kindle Paperwhite som er site versjon av Amazon sitt lesebrett. Voyage har en skjerm som er endel bedre, et mer kompakt design, bedre touchfunksjoner, og dobbelt så mye lagringsplass. Den har også en sensor som gjør at den automatisk skrur på baklyset tilpasset hvor mørkt det er der du sitter. Fordelen med Paperwhite er selvfølgelig at den er noe billigere. Kindle 6 er basismodellen Kindle Paperwhite 2 er en litt bedre modell med bl a opplyst skjerm som gjør at skjermen virker hvitere og at den kan leses i senga uten annet lys. Kindle Voyage er toppmodellen med bl a bedre oppløsning, men er ikke tilgjengelig for salg til Norge ennå. Er også 5-7 ukers ventetid på å få denne til USA.. Nå kommer det sikkert en som sier, men Kindle Fire er bedre Kindle Fire i forskjellige versjoner er android nettbrett som er låst til amazon og er heller ikke til salgs i Norge, Så vidt jeg vet. hadde den vært til salgs i Norge synes jeg likevel begrensningene er større enn mulighetene. Og den har LCD (el likn) skjerm. Lenke til kommentar
blured Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Ah okay, trodde det var mulig å bestille Voyage allerede nå. Uansett greit å opplyse TS om, skulle han ønske å vente til den blir tilgjengelig i Norge. Har selv vurdert å oppgradere til Voyage fra min Kindle 4 fra 2011, men mulig jeg kommer til å gå for Paperwhite (2) for å spare litt penger. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Jeg har kobo, og er helt fornøyd. Har ikke noe å sammenligne med da, men har ingen planer om å bytte til noe annet ihvertfall. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Ah okay, trodde det var mulig å bestille Voyage allerede nå. Uansett greit å opplyse TS om, skulle han ønske å vente til den blir tilgjengelig i Norge. Har selv vurdert å oppgradere til Voyage fra min Kindle 4 fra 2011, men mulig jeg kommer til å gå for Paperwhite (2) for å spare litt penger. Jeg vurderte begge, men fant ikke grunn til å kjøpe Voyage. Det var rett før lansering av Voyage og så ikke noe vits i å bruke Jet carrier el annet for å kjøpe den. Jeg liker ikke den rare formen på baksiden heller, men det er sikkert noe jeg hadde vent meg til. Jeg vurderte faktisk også Kindle 6, synes den er et godt kjøp for pengene, men er glad for at jeg kjøpte PW2 i dag. Siden jeg kjøpte Kindle for annen gang passet jeg på å betale litt ekstra denne gangen for å få med omslag. Forrige gang trålet jeg nettet i lang tid for å få tak i noe under 200. (Jeg var usikker på om jeg ville bruke Kindle mye så derfor kjøpte jeg ikke med omslag med en gang.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå