Gå til innhold

Tv-ut som RGB og ikke S-video?

solar256

Anbefalte innlegg

Alle skjermkort med tv-ut jeg har vært borti har S-video eller composit utganger. Men siden jeg er så uheldig at min TV ikke støtter S-video, (gir svart-hvitt bilde) hadde det jo vært konge med et Tv-ut kort som gav RGB-signaler ut slik min Playstation gjør. For med min RGB-Scartkabel på Playstation blir det UTROLIG bra bildekvalitet i forhold til den standard gule composit kabelen som medfølger. Så på min PC nå bruker jeg en S-video til composit overgang som fulgte med skjermkortet.Den fungerer jo. Men bildekvaliteten synes jeg blir for dårlig og "blurry".

Flere steder har jeg og lest at RGB faktisk gir BEDRE kvalitet enn S-video! (feks Hi-Fi klubben-bladet) Så derfor syns jeg det er rart at S-video er standard og ikke RGB-ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S-Video er ikke RGB. Og det hjelper ikke med noen SCART overgang, det er bare kompositt uansett.

S-Video vil gi merkbart bedre bilde en kompositt, og RGB er enda bedre. Skjermkort gir ikke RGB ut i TV format, men i RGBHV format, dvs det du finner i VGA pluggen. Så beste bildet får du med en TV som har VGA inngang.

En grunn til at du ikke finner skjermkort med RGB TV utgang er at dette kun er en Europeisk standard. Tror du må nøye deg med kompositt inntil du bytter TV.

Lenke til kommentar

Ellers så har du jo RGB på VGA kontakten.. eneste er at du trenger composite sync til en TV, altså at VSYNC og HSYNC er på samme signalet og ikke separat som det er normalt på monitorer. Det er mulig å slå sammen disse på en enkel måte med en liten elektronikk duppeditt, veit ikke om det er å få kjøpt ferdig men skulle tro det - har aldri lett..

en jeg ser også at f.eks på mitt Radeon 9700 kort er det mulig å velge komposite sync i kontroll panelet. Hvis det virkelig funker skal du kunne sette skjermoppløsning til 720x576@50Hz interlaced og plugge rett i TV'en med den riktige kabelen.... VGA -> Scart => knallbilde!

Har aldri testet selv dog men det bør funke.

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir enkelt å bruke VGA RGB. Det er nok ikke nok å velge oppløsning for å få rett TV signal, du trenger 15,625 kHz Hsync. Dette er lavere enn noen monitor kan bruke, så det er tvilsomt at det støttes av et skjermkort.

Tenk også på at da VGA standarden kom var det vanlig med ca 25MHz båndbredde (640x480). I dag bruker vi 100 - 150 MHz, og skjermkort klarer ofte opp til 300 - 400 MHz. Men TV er bare ca 5MHz! Så det er ikke rart at bildet bir dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...