Gå til innhold

EU tråden

Gjest Slettet-7WVSGN

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7WVSGN

Tenkte å lage en tråd hvor dere får diskutere hva dere vil om EU, det kan være alt fra spørsmål EØS avtalen eller EU generelt.

Hva dere vil snakke om er opp til dere selv. :grin2:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg kan begynne. :)

Personlig synes jeg tiden er overmoden for en bindende folkeavstemning vedrørende fortsatt EØS-medlemskap. Det norske folk har to ganger stemt nei til EU, men likevel er vi "bestemann i klassen" når det kommer til å innføre EU-direktiver. Hvorfor får vi ikke et referendum?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja til selvstyre, nei til alle andre som vil styre. :)

Men har ikke du noen kamerater som vil til Brussel å gjøre seg viktige? De driter i pensjonen min, bare de kan svinge glass med fiffen?

At vi er flinkest i klassen til å innføre Eu direktiv er ikke noe argument for medlemskap. Fornuftige Eu direktiver kan det jo være bra å innføre. Vi har vel noe av den strengeste Eu kontrollen på biler, men det kan redde liv.

For øvrig var jeg for en assosieringsavtale som Sveits.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Hvorfor får vi ikke et referendum?

Det er vel på det grunnlaget at det sitter 51% pyser i stortinget som mener at Norge må forbli medlem i EØS avtalen og vet at dersom det blir en folkeavstemning så blir resultatet at vi forlater unionsamarbeidet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er vel på det grunnlaget at det sitter 51% pyser i stortinget som mener at Norge må forbli medlem i EØS avtalen og vet at dersom det blir en folkeavstemning så blir resultatet at vi forlater unionsamarbeidet.

Enig. Det bør være lekende lett å kjøre på med en bindende folkeavstemning vedrørende fortsatt EØS-medlemskap, men det får vi altså ikke. Folkestyre my ***. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Enig. Det bør være lekende lett å kjøre på med en bindende folkeavstemning vedrørende fortsatt EØS-medlemskap, men det får vi altså ikke. Folkestyre my ***. :)

Det som er ironisk er at FRP er et såkalt liberalt parti, så man skulle jo forvente en folkeavstemning dersom flertallet i Norge utenfor stortinget vil ha det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det som er ironisk er at FRP er et såkalt liberalt parti, så man skulle jo forvente en folkeavstemning dersom flertallet i Norge utenfor stortinget vil ha det.

Det er ingenting liberalt med FrP slik jeg ser det, de er sosialdemokrater akkurat slik som resten av partiene på tinget.

Det jeg har lært meg for lenge siden når det kommer til politikere og politiske parti, det er at man ikke må høre på hva de sier; man må heller se på hva politikk de fører i praksis. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Det er ingenting liberalt med FrP slik jeg ser det, de er sosialdemokrater akkurat slik som resten av partiene på tinget.

Det jeg har lært meg for lenge siden når det kommer til politikere og politiske parti, det er at man ikke må høre på hva de sier; man må heller se på hva politikk de fører i praksis. :)

Helt enig, det er i grunnen trist :(. Venter nå bare på et lignende UKIP parti skal komme til Norge.

Lenke til kommentar

Jeg kan begynne. :)

Personlig synes jeg tiden er overmoden for en bindende folkeavstemning vedrørende fortsatt EØS-medlemskap. Det norske folk har to ganger stemt nei til EU, men likevel er vi "bestemann i klassen" når det kommer til å innføre EU-direktiver. Hvorfor får vi ikke et referendum?

Helt enig her. Vi løsrev oss ikke fra Sverige i 1905 for å gå inn i en enda større union hundre år senere. Argumentene imot er mange av de samme og er like gode nå som dengang da. Det er et svik mot folket og mot folkestyret. Tyskerne styrte oss fra 1940-45, nå får de jaggu mer og mer makt igjen.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

EU har utviklet seg til et råttent, korrupt og udemokratisk organ, der byråkrater der tjener grovt mye. Tror litt av grunnen til dette er at EU nærmest er et overpolitisk "parti" som ikke hører noen nasjon til. Hvis for eksempel Siv Jensen eller Erna Solberg gjør noe forferdelig galt, lager lover som ikke gir mening, eller er ute av stand til å gjennomføre endringer som trengs, så har vil de stå ansvarlig for politikken. Pressen vil kritisere dem, akkurat som de vil med ethvert norsk politisk parti. Politikerne i EU derimot står ikke ansvarlig overfor noen. Det er ingen som stemmer dem inn, slike valg blir iallefall ikke gjort slik at folk vet hvem det er. Svært få EU-borgere vet hvem som sitter i Brussel, og de trenger ikke å overbevise offentligheten om at politikken de fører er bra. Det er en gruppe som er HELT "out of touch" til befolkningen. Lover og regler blir lagt langt vekk ifra der det gjelder. Det burde være åpenbart at "politikere" som ikke trenger å stå ansvarlig overfor noe, så ender vi opp med et forferdelig politisk system. Det er det EU er! Håper hele faenskapen kollapser for det har utviklet seg såpass dårlig at jeg ikke lenger tror at systemet kan reddes.

I den sammenhengen er det trist at Norge er med i EU, selv om vi sa nei to ganger. Ja vi er med i EU på alle områder, vi bare mangler euroen. Som enkelte EU byråkrater har sagt så er Norge mer integrert i EU enn de fleste EU-land. Trist å tenke på og sier litt om demokratiet i Norge, der vi sa nei til et slikt fellesskap. Skylder på politikerne i autopilot-partiet AP for dette, da de ikke alene er årsaken til at det har blitt slikt.

Endret av Harryen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

snip

Folk har god ide på hvem som sitter med makta, se på alle de høyreorienterte partiene som ble stemt inn ved sist valg.

Folket som stemmer på partier stemmer ikke for partiet på grunn av EU lysten, men de stemmer på en enkelt sak som de hadde ønsket seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Folket som stemmer på partier stemmer ikke for partiet på grunn av EU lysten, men de stemmer på en enkelt sak som de hadde ønsket seg.

Det tror jeg stemmer veldig bra. Dessverre ender løftene vedrørende disse enkeltsakene med å bli brutt i det øyeblikket det aktuelle partiet kommer i regjering. Så må si det igjen. Ikke stol på politikernes valgløfter, se heller på hva politikk de har ført tidligere. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Det tror jeg stemmer veldig bra. Dessverre ender løftene vedrørende disse enkeltsakene med å bli brutt i det øyeblikket det aktuelle partiet kommer i regjering. Så må si det igjen. Ikke stol på politikernes valgløfter, se heller på hva politikk de har ført tidligere. :)

Vil ikke si at alle avtalene blir brutt, men at det er veldig mye motsigelse og lettere endringer i det de har avtalt noe som er veldig trist pga det var det de gikk til valg med. Og det er jo også et annet utsagn, "ikke se på hva de sier, men se hva de gjør", noe som er veldig viktig å ta med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...