Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Barnevernsvedtak, som ikke er enkeltvedtak?

Knert1

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har en litt kjedelig sak som jeg lurer på om noen vet svaret på. Spørsmålet dreier seg om det er mulig for barnevernet å fatte et vedtak som ikke er et enkeltvedtak selv om det gjelder èn person under 18 år...

Fjerner alle navn og fødselsdatoer.

Barnevernsvedtaket lyder slik:

Beslutning om henleggelse av undersøkelse

Vedr. .......... f. ..............

Barnevernstjenesten .......... og .............. iverksatte en undersøkelse, på bakgrunn av melding mottatt fra deg, i henhold til Lov om barneverntjenester § 4-3. Barneverntjenesten konkluderer, på bakrunn av opplysninger innhentet i undersøkelsesperioden, at det ikke er oppnådd samtykke fra deg til å iverksette tiltak etter loven. Undersøkelsen henlegges.

"Beslutningen er ikke et enkeltvedtak, og er derfor ikke gjenstand for klage, jf. forvaltningslovens §28, jf §2b

Vil påpeke at "det ikke er oppnådd samtykke fra deg" handler om at jeg ikke vil på lukket rusinstitusjon med slusedører, personalet som er trent til gulving og urinprøve flere ganger i uken. Dette var det eneste tilbudet jeg noen gang fikk til tross for at jeg ikke ruset meg og ikke følte meg trygg hjemme.

Takker på forhånd for de serriøse svarene ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En beslutning om henleggelse er sjelden et vedtak eller et enkeltvedtak, se definisjonen av disse i forvaltningsloven § 2:

a) vedtak, en avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til private personer (enkeltpersoner eller andre private rettssubjekter);
b) enkeltvedtak, et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer;

En henleggelse vil vanligvis ikke være en "avgjørelse ... som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter". En henleggelse innebærer at forvaltningen, her barnevernet, har besluttet at saken ikke skal behandles videre.

(Merk at henleggelse av saker initiert av noen andre enn forvaltningen kan være enkeltvedtak, det kan f.eks. være henleggelse av en søknad om trygdeytelser. I slike tilfeller vil henleggelsen være bestemmende for vedkommendes rett til trygdeytelser.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan slenge inn en kommentar, da jeg kom over noe i pensum (leser barnevernrett for øyeblikket).

"Verken det å beslutte undersøkelse eller henleggelse er et enkeltvedtak i forvaltningslovens forstand, jf. Rt. 2003 s. 301. For slike beslutninger gjelder derfor ikke forvaltningslovens regler om begrunnelse, klage eller plikt til å orientere partene" (hentet fra "Sentrale emner i barneretten", Lena Bendiksen og Trude Haugli, s. 196).

Enkeltvedtak vil for øvrig, som krikkert påpeker, være en avgjørelse som gir rettigheter/plikter til noen. En undersøkelse i seg selv gir informasjon, og dermed vil det ikke skapes rettigheter/plikter ut fra dette.

Endret av J92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...