myhken Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Broren min kjøpte seg en Intel NUC, som han fikk den 23.januar. Vi fant fort ut at det var noe feil med den, og etter denne tråden...fikk vi også se på Intels eget forum at dette var en kjent feil, og at eneste løsning var å få ny enhet. Vi leverte den inn til service mandag 26.januar, og så ringte jeg inn for å høre i dag ang status. Da får jeg beskjed av komplett.no at de ikke hadde funnet noen feil ( til og med jeg må ha levert verden nøyeste beskrivelse av problemet, og hva jeg hadde gjort og ikke gjort)., så enheten var på vei tilbake. Siden de åpentbart bare ignorerer Intels egne folk på deres eget forum, og ikke vil annerkjenne feil, spurte jeg om vi kunne bruke angrefristen på nettkjøp (14 dager) Fikk til svar at det kunne vi ikke, siden den hadde vært på service. Stemmer dette? For om ikke, vil det være det raskeste for broren min å benytte seg av angrefristen, og så bare kjøpe en ny enhet i mellomtiden. Endret 3. februar 2015 av myhken Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Det kom ny angrerettlov i 2014, og denne loven har en ny regulering av dette spørsmålet. Tidligere var regelen at dersom man ikke kunne returnere i samme stand mv. var angreretten avskåret. Nå heter det i § 25 tredje ledd: Den næringsdrivende kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av forbrukerens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Dette gjelder bare dersom forbrukeren har mottatt opplysninger om angrerett, jf. § 8 første ledd bokstav h. Departementet har følgende begrunnelse for bestemmelsen: Forbrukeren kan bare undersøke varene på samme måte som han eller hun kunne gjort i en butikk, jf. fortalen punkt 47. Forbrukeren bør for eksempel bare kunne prøve et klesplagg, og ikke beholde det på. Enkelte forbrukere bruker sin rett til å angre et kjøp etter å ha brukt varene mer enn det som er nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. I slike tilfeller bør forbrukeren ikke tape retten til å angre kjøpet, men være ansvarlig for eventuell redusert verdi av varene. Det står også i fortalen at forbrukerens forpliktelser i tilfeller der angreretten brukes, ikke bør holde forbrukeren fra å bruke sin angrerett. Angreretten vil dermed aldri være avskåret i disse tilfellene, for kjøp gjennomført etter 20. juni 2014. 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Konklusjonen er da at jeg anbefaler broren min om å bare benytte seg av angrefristen på Intel NUCen (fristen er vel 14 dager fra pakken ble utlevert, så det er nå på fredag). I mellomtiden kan vi bestille en ny, og så får han bare pengene tilbake for den gamle senere. Men du er helt sikker? Så ikke broren min blir sittende med en ny NUC og en NUC som må frem og tilbake via retur, til den har vært det 3 ganger og han kan ev. be om å heve kjøpet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Så sikker som jeg kan bli. Men det er ikke dermed sagt at selger er enig, slik at jeg kan ikke garantere at dette løser seg krangelfritt. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Krangling kan jeg ta for broren min, men er mer redd for at han ender opp med to pcer? Om vi velger å kjøpe en ny en f.eks denne uken, for å levere den gamle (når vi får den) med engrefristen senest nå på fredag. Endret 3. februar 2015 av myhken Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Det vil jo være resultatet av å tape krangelen, herunder å ikke ha ressurser/ork til å ta krangelen så langt som man må. Det blir jo et visst likviditetstap her også i den perioden selger ikke vil rette seg etter loven. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Jeg tok en telefon til jeg til komplett.no, snakket med en annen kundebehandler, og han nevnte jo at komplett.no har 45 dagers åpent kjøp for privatkunder (som broren min selvsagt er). Betingelsen var at varen var feilfri/skadefri. Han sjekket så med sjefen sin, og bekreftet at siden Komplett.no har sjekket varen og ikke funnet noen feil, anser de varen som feilfri. Broren min kan derfor benytte seg av 45 dager åpent kjøp. Så har vært inne på nett og søkt om retur via denne ordningen. Så bestiller jeg en ny på mitt navn i dag, så vi får levert hans gamle (som er på vei i posten) og hentet den nye på samme tid, så fort returen er godkjent etter 45 dagers åpent kjøp greia. Men de vil jo skyte seg selv i foten ved å nekte å ta den inn på 45 dagers retur, for da må de jo innrømme at det er noe feil med varen, og at de har gjort en dårlig jobb ved å sjekke feilen. Jeg bestiller på min konto fordi jeg får faktura (er også privatperson på den kontoen) så da får vi 14 dagers betalingsfrist. Er vi heldige så er pengene på konto før han må betale fakturaen. Uansett, han har penger nok så det er ikke noe stress å være uten 3.300 kroner et par uker. Men ved å bestille en helt ny, før de får den gamle i retur, sikrer at vi i alle fall får en helt ny pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå