FranzJosef Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Har flere bærbare og noen stasjonære av litt ulik årgang jeg kunne tenkt meg å selge. Har brukt disse privat. Det å formatere disk, legge inn OS og evt drivere på nytt er ganske mye jobb. Det er også noen år siden jeg gjorde slikt, så er ikke helt sikker på om jeg nå ville fått til dette uten en del plunder. Finnes det en raskere vei. Hvis jeg tenker at passord og slikt har jeg i hovedsak byttet på en del av de likevel, jeg ønsker å bevare OS men få ryddet/slettet alt mulig ellers i størst mulig grad. Noen som har oppskrifter på det? Her snakker vi Windows-maskiner. Win 7 og Vista. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Det letteste blir nok å reinstallere windows på maskinene, eller fabrikkresette de om mulig. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Bilder og andre filer som er sletta er veldig lett å gjenopprette. Selv etter flere formateringer så kan man gjenopprette filer med diverse programmer. Det finnes programvarer man kan laste ned for sikker sletting, f.eks Eraser som er gratis. Den overskriver de gamle filene så mange ganger at det ikke er mulig å følge pekerne til å finne dokumentene igjen. Hvis du har hatt svært private bilder på harddisken, så vil jeg råde å ikke selge med harddisken. Du vet aldri hva kjøperen kommer til å gjøre med pc'en. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 For det første så ser jeg ikke helt hvilke normale folk som vil bruke tid på å gjenopprette gammelt skrot fra en PC, personlig ville jeg være glad for alt som var borte hvis jeg kjøpte noe sånt. Og uansett ser jeg ikke helt det store problemet. Det vil dessuten ta utrolig mye tid å sitte å slette og formatere og herje på. Det er ikke så mye en får igjen for å selge brukt hardware, så da må en heller satse på å få solgt skiten med minst mulig arbeid. Så, sett at jeg antar kjøperen er mentalt frisk: -hvordan får jeg maskinen til å se mest mulig fresh ut for en kjøper når en skrur den på? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Hvorfor ikke bare formatere hele disken og selge dem uten OS? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Anbefaler at du ser i manualen etter hvordan du gjenoppretter til fabrikkinstillinger. Det er godt mulig det er en knapp du trykker på ved oppstart for å starte en skjult gjennoppretningspartisjon. Da vil alt av drivere være inne, slikt at det bare gjenstår å installere ikkerhetsoppdateringer for de siste årene. Hvis du har orginal gjenoppretnings-CD eller Windows-CD, så foreslår jeg at du overskriver hele harddisken og lar CDen følge med. Det tar ikke lang tid å sette igang en slik fullstendig overskriving, men den må jobbe noen timer før den er ferdig. Hvis du ikke har CD eller gjenoppretningspartisjon, så foreslår jeg at du avinstallerer alle programmene du har installert. Deretter oppretter du en ny administratorbruker og sletter den gamle. Dobbeltsjekk at hele brukerprofilen er slettet Endret 3. februar 2015 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Mr. ve Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Ser jeg gjennoppliver en gammel tråd her nå, men men. Jeg skal selge laptopen og tenker å selge den formatert. Er det trygt mtp innloggingsinformasjon o.l.? Tenker på at jeg har lagret passord til direkte innlogging på div. tjenester, både i chrome og apper som steam o.l. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Ser jeg gjennoppliver en gammel tråd her nå, men men. Jeg skal selge laptopen og tenker å selge den formatert. Er det trygt mtp innloggingsinformasjon o.l.? Tenker på at jeg har lagret passord til direkte innlogging på div. tjenester, både i chrome og apper som steam o.l. Nei, å formatere disken eller slette dataene hjelper ikke hvis tyven kan sakene sine. Digitale data på harddisker er lagret magnetisk, her er verdiene egentlig analoge. En verdi over en viss grense er "1" og under en viss grense er "0", skriver du "1" til disken flere ganger blir det en "sterkere" "1" enn om du skriver "0" mange ganger og så en "1". Skriver du over dataene 7 ganger så skal du være ganske trygg. Dette kan du gjøre ved å plugge harddisken inn i en annen maskin og fylle den helt opp, eller med egen programvare for jobben. Lenke til kommentar
Mr. ve Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Så innloggingsinformasjon ligger tilgjengelig i Windows for kyndige personer? ? At noen av bildene mine osv kan hentes ut er ikke så farlig.. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Så innloggingsinformasjon ligger tilgjengelig i Windows for kyndige personer? At noen av bildene mine osv kan hentes ut er ikke så farlig.. Den kan gjøre det men det er lite sannsynlig at den du selger til skal bry seg eller ha kompetansen til det. Det enkleste er å bare skifte passord, det er smart å gjøre med jevne mellomrom uansett Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 ...Skriver du over dataene 7 ganger så skal du være ganske trygg. ... Dette er vel bare å fyre opp under gamle myter, disse er tilbakevist mange ganger. Det er ansett som umulig å gjenopprette data som er overskrevet en enkelt gang. Man kan se bort fra diskteknologi som eksisterte for mange 10-år siden. http://www.howtogeek.com/115573/htg-explains-why-you-only-have-to-wipe-a-disk-once-to-erase-it/ Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 ...Skriver du over dataene 7 ganger så skal du være ganske trygg. ... Dette er vel bare å fyre opp under gamle myter, disse er tilbakevist mange ganger. Det er ansett som umulig å gjenopprette data som er overskrevet en enkelt gang. Man kan se bort fra diskteknologi som eksisterte for mange 10-år siden. http://www.howtogeek.com/115573/htg-explains-why-you-only-have-to-wipe-a-disk-once-to-erase-it/ Jeg sier meg enig med deg. Jeg leste på denne linken, jeg velger å ta det som god fisk. http://www.hostjury.com/blog/view/195/the-great-zero-challenge-remains-unaccepted Hvis dette gjelder å skjule spor etter kriminalitet så tror jeg harddisken er det minste problemet, alt ligger lagret så mange steder uansett. Beste er å holde seg på riktig side av loven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå