Gå til innhold

Bilen tatt i fotoboks - saksgang?

pahero

Anbefalte innlegg

Hei. Nå har det seg slik at bilen min har blitt tatt i fotoboks. Jeg har da fått brevet i posten, og ringte til ATK. Jeg sa at jeg ikke ønsket å oppgi hvem sjåføren er da det etter all sannsynlighet er en i min familie. Der sa de at hvis jeg nektet å oppgi sjåfør ville politiet starte etterforskning hvor alle "mistenkte" ville bli innkalt til avhør. Ved en eventuell konklusjon vil også den "siktede" bli registrert i bøteregisteret og ikke lenger få et forenklet forelegg.

Stemmer dette? I og med at jeg i henhold til loven ikke har plikt til å navngi noen i familien, så synes jeg det høres nesten litt rart ut at det vil få konsekvenser ovenfor vedkommende med hardere straff hvis denne personen blir tatt.

Det kan jo tenkes at de i telefon prøver å skremme meg litt for å presse frem et svar.

Isåfall, hva er den store forskjellen mellom forenklet forelegg/ ordinær straffesak og inn i bøteregisteret osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forenklet forelegg er et tilbud om et enklere og mindre dramatisk oppgjør for enkle lovbrudd. Tar du ikke mot tilbudet (vedtar forelegget) blir det bot. Kan ikke se hvordan politiet kunne gjort noe annerledes her - det er nok lite aktuelt å gi forenklet forelegg etter at de tvinges til å etterforske.

Du vet nok hvem som kjørte. Få personen til å melde fra, og bli ferdig med saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forenklet forelegg er et tilbud om et enklere og mindre dramatisk oppgjør for enkle lovbrudd. Tar du ikke mot tilbudet (vedtar forelegget) blir det bot. Kan ikke se hvordan politiet kunne gjort noe annerledes her - det er nok lite aktuelt å gi forenklet forelegg etter at de tvinges til å etterforske.

Du vet nok hvem som kjørte. Få personen til å melde fra, og bli ferdig med saken.

Jeg forstår, men hva blir isåfall den "ekstra" straffen etter etterforsking? Ikke sikkert du vet det, men må da være x antall på dette forumet som har vært i lignende situasjon :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår, men hva blir isåfall den "ekstra" straffen etter etterforsking? Ikke sikkert du vet det, men må da være x antall på dette forumet som har vært i lignende situasjon :)

Du får, som de har sagt, bot og ikke forenklet forelegg. Det er en straff som vises på rullebladet, i motsetning til et forelegg som kun vises i uttømmende politiattester.

I praksis vil det si at man er straffedømt, men det har neppe veldig mye å si da veldig få jobber avhenger av å aldri ha fått noen bot. Men man vil ikke kunne bli f.eks politi uten en ekstremt god forklaring.

Lenke til kommentar

Som nemnt så har du fått eit tilbud om å løyse saka med å frivillig akseptere eit forenkla forelegg. Då betaler du bota og saka er eigentleg ute av verda.

Dersom du ikkje vedtar det forenkla forelegget så går saka vidare i rettssystemet. Sluttresultatet er då enten at politiet etterforsker og på det grunnlaget idømmer deg ein straffereasjon, eller så kan du du gamble på at saka enten blir henlagt eller at politiet ikkje finner nok bevis til å få deg dømt, slik at du går heilt fri.

Lenke til kommentar

Om det er noen i din familie vil de sammenlikne bilder. Så da må du i tilfelle gamble på at bildet er dårlig.

Jeg kjenner noen som faktisk kom unna med dette her ved å nekte (vedkommende kjørte bilen, men bildet var uklart). Det tok et år med gjentatte avhør.

Lenke til kommentar

Det vil ikke bli noen ekstra straff om personen (hvem-det-nå-er) bekrefter overfor ATK at det var den som kjørte. Du kan m.a.o. gi denne personen valget.

Ellers er det i Norge krav til at føreren skal kunne identifiseres. Så man kan slippe unna med det hvis ansikt er skjult - men igjen hvis det er en "gjenganger" så etterforskes det gjerne og da blir det heller ikke forenklet forelegg.

I endel andre land er det ikke krav til identifikasjon av sjåfør og da er det alltid eieren av kjøretøyet som får boten.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Du kan jo muligens si at du ikke vet hvem som kjørte og spørre om å få bildet for å identifisere personen. Da kan du jo se selv om bildet er uklart eller ikke, klarer ikke du å se hvem det er klarer ikke politiet heller :)

Er det derimot ett klart bilde vet du at du har en dårlig sak og antagelig bør få personen som har kjørt til å melde seg. Du får så vidt jeg vet ikke straff uansett, så den som har kjørt bør ha en finger med i spillet her..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du får ikke bildet tilsendt, men kan dra et sted for å se på det (husker ikke hvor). Prøvde dette sist samboer ble tatt i fotoboks med bilen reg på meg, tenkte å sette det på kjøleskapet :-)

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg kjenner til en make sak.

Politiet sjekket da fotoboksbildet mot passregisteret til nærmeste familie og vips kom boten i posten.

Den praksisen mener jeg å ha lest at ble stanset da det ikke var slik bruk de har tilgang til passregister og førerkortregister for..

Lenke til kommentar

I Tyskland sender de ut bildet uten at du ber om det engang. Jeg ble knipset der i sommer og fikk noen uker senere et brev med trynet mitt innfelt og beskjed om at jeg kom til å få bot, men at jeg hadde to uker på å kommentere saken. Jeg hadde ingen kommentar og foretok meg således ingenting. Flere måneder senere har jeg nå tre identiske brev, men fortsatt ingen bot...

Lenke til kommentar

En far til en kompis av meg eide en bil som hans søster hadde brukt, og blitt tatt i fotoboks med. Han fikk brev av politiet i posten, og han svarte "jeg vet ikke hvem som kjørte bilen, men det var ikke meg". Det som skjedde var at politiet truet med at alle i familen ville bli tatt inn til avhør (som i TS sitt tilfelle) men dette skjedde aldri. Til slutt ble saken simpelthen henlagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...