Gå til innhold

SOT Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Vurderer å laste ned SOT Linux, har hørt den skal være ganske brukervennlig og grei. Noen som har noen erfaringer med den? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Jeg er ganske fersk på Linux, helt fersk faktisk, så jeg lar meg lett påvirke av reklamen...  ;)

Hvorfor ikke: Det er veldig faa som bruker det, noe som gjoer det vanskelig aa faa hjelp hvis/naar du faar problemer. Velg en av de store distribusjonene, da er det enkelt aa faa hjelp, godt utvalg av programmer, du blir mindre plaget med hardwarestoette osv.

Mitt forslag: RedHat 9, eller det som kompisen din (som du kan spoerre om hjelp) bruker. Valg av distribusjon er ikke saa viktig som du tror, saa det er bare aa velge en og hoppe i det! Lykke til.

Lenke til kommentar
,02/11/2003 : 23:36]regner med at det er en kernel med GNU programvare som alle andre standard linux distroer.

Burde ikke være no trøbbel mer trøbbel en med red-hat da, tvert imot.

Mener du med "tvert imot" at en nybegynner faar mindre problemer med SOT Linux (el.l) enn med RH/MDK/SuSE osv?

Hva med naar han spoer her paa forumet: hvilken fil maa jeg editere for aa endre [et-eller-annet]? Ville du hatt RH eller SOT Linux for aa ha best mulig sjans til aa faa hjelp med det?

Lenke til kommentar

smb.conf, XF86Config-4, sshd_config og andre konfigurasjonsfiler har sammme syntax under mandrake sot eller andre GNU/linux.

Den syke tregheten i red-hat (dette skyldes vel at de har alle options kompilert i kjernen som følger med) kommer til og skremme ham vekk fort som F.

begynte selv med rh og intrykket mitt var at linux var noe dritt. Tok et halv år før jeg gadd og prøve en annen distro (gentoo), har aldri brukt noe annet siden :)

Lenke til kommentar

Jeg begynte også med RH og fikk et veldig bra intrykk av Linux, RH er en veldig en veldig brukervendlig distro og er den mest brukte distroen å egner seg derfår godt til en nybegynner, men jeg ville heller ha anbefalt SuSE så for man ikke intrykke om at Linux er tregt.

Jeg ser ingen grunn til å anbefale en liten distro som fåtall har hørt om eller har erfaringer med.

Får alt jeg vet kan dette være en grusomt treg og ustabil distro. :-)

Lenke til kommentar

For det første, det heter ikke red-hat.. det heter redhat, RedHat, RødHatt eller RH.

For det andre så legger distroer filene sine forskjellige steder, apache ligger ikke på samme sted under RH som under slackware f.eks. Ergo så er det letter å få hjelp til de mer kjente distroene.. Dessuten så har sikkert SOT en del distrospesifikt

Lenke til kommentar

har selv prøvd Sot Linux, å det var noe møkk synes jeg, tror jeg holdt på med det i en halv time eller noe, så gikk jeg tilbake til Red Hat eller hva det var for noe når jeg holdt på. mer brukervennlig tror jeg den ikke er, det fikk iallefall ikke jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
For det første, det heter ikke red-hat.. det heter redhat, RedHat, RødHatt eller RH.

For det andre så legger distroer filene sine forskjellige steder, apache ligger ikke på samme sted under RH som under slackware f.eks. Ergo så er det letter å få hjelp til de mer kjente distroene.. Dessuten så har sikkert SOT en del distrospesifikt

er det du som bestemmer om jeg har lyst til og kalle dey rH, red-hat R3d-h47, eller redhat ?

Lenke til kommentar

Hvis du skal prøve linux for første gang vil jeg nok annbefale RedHat eller Mandrake. Noen ville nok og sakt SUSE, men den kjenner jeg ikke. Personlig synes jeg mandrake er for "rotete". Ikke noe galt med kontroll-senteret deres, men for en som aldri før har vært borte i Linux er nok RedHat bedre. Slack/Debian er nok bare egnet til å jage en newbie bort, med mindre han har noen med peil til å hjelpe til med install osv.

Lenke til kommentar
Velg Redhat, Suse eller Mandrake, så er det lett å få hjelp, for det kommer du til å trenge.

Jupp, forskjellene er rimelig store fra windows. Personlig liker jeg RH best, men det er smak og behag.

Suse virker litt stengt på meg etter hva jeg har hørt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...