Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det mer enn nok å bade i selv om badetempen der nord ikke så ofte innbyr til nettopp det. Kanskje ikke bidet med den store smellen - heller mer til å skape ro i sinnet.

Her ser jeg som vanlig flere versjoner i bildet og starter med et kutt på oversiden av bølgene så du får mer bare rolig hav - og en enda smalere panorama.

En enda smalere panorama får du hvis du også fjerner det blå øverst og beholder bare det rosa.

Plutselig sitter du med tre forskjellige bilder fra en eneste eksponering. Sånn er'e bare. Dessverre altfor få forsøker litt drastiske kutt for å se hva de kan få ut av bildene sine.

Intet feil med dette bildet, men du kan få minst to versjoner til hvis du vil bare ved å beskjære.

Roar

Lenke til kommentar

Takker for kommentar, Kneppen. Tok med bølgene for jeg synes det laget litt mer liv i bildet. Har nu lagt ut versjon 2, laget et panorama..., :) Jan Åge

Du har rett angående at det må sees i fullstørrelse for jeg ble lurt av det jeg først fikk opp der bildet liksom er trøkt sammen i bredden.

Når det gjelder fullstørrelse så kommer det fram at bildet har liten dybdeskarphet så du kan forsøke å etterskjerpe og se hva som skjer. Jeg tror det skal være mulig å hente inne mer skarphet før grumset melder seg. Nå finnes det jo muligheter til å dra ut enda litt ved kombinasjoner med kontrast, fargemetting etc. Men da trengs øvelse og erfaring som du kanskje ikke har enda? I Photoshop CC2014 kan man faktisk gå tilbake til RAW og bruke Klar som jeg har erfart også kan være et hjelpemiddel i så måte. Men slikt må prøves og feiles i hvert enkelt tilfelle. For mitt vedkommende hvis jeg ikke får det til så ender det jo gjerne opp som noe helt annet der jeg f.eks. lar støyen bli en av effektene i bildet.

Men så har jeg jo 8 år med dag etter dag i timevis ved kom og puttern med eksperimentering, feiling og læring som ikke står i noen bok.

Roar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...