Gå til innhold

Er det så enkelt å finne passord/kode på iPhone?

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg hadde klart å glemme koden på sin iPhone 5 i fjor.

Jeg vet ikke hvilken versjon av IOS denne telefonen brukte, men han dro til Elkjøp og spurte om råd.

Der koblet de telefonen til en PC, og etter en "lang stund" (for å bruke hans egne ord) hadde de funnet koden for å åpne telefonen.

Slik jeg oppfattet det, så hadde Elkjøp et program som brute-forcet koden.

Er det virkelig så enkelt å finne koden på IOS?

Vet dere noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Sannsynligvis var dette IOS koden hans, som muligens er lagret i hans iCloud. Med litt hjelp fra Apple kan man nok få tak i denne dersom man er autorisert forhandler.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis var dette IOS koden hans, som muligens er lagret i hans iCloud. Med litt hjelp fra Apple kan man nok få tak i denne dersom man er autorisert forhandler.

Jeg er rimelig sikker på at (ihvertfall når det gjelder nyere versjoner av iOS) Apple ikke har mulighet til å låse opp telefoner man har glemt koden på, selv ikke om man er autorisert forhandler. Apples egen veiledning sier blant annet følgende:

Hvis du ikke husker sikkerhetskoden, må du slette enheten ved hjelp av iTunes, Finn iPhone eller gjenopprettingsmodus. Bruk deretter en sikkerhetskopi til å legge data og innstillinger tilbake på enheten.

Videre sier de følgende i sin rapport om Government Information Requests (mine uthevinger):

On devices running iOS 8, your personal data such as photos, messages (including attachments), email, contacts, call history, iTunes content, notes, and reminders is placed under the protection of your passcode. Unlike our competitors, Apple cannot bypass your passcode and therefore cannot access this data. So it's not technically feasible for us to respond to government warrants for the extraction of this data from devices in their possession running iOS 8.

Jeg tviler (uten å kunne si noe med 100 % sikkerhet) på at Elkjøp har en magisk maskin som låser opp alle iPhoner.

Det finnes dog mange ulike måter å omgå låsekoden på, men de fungerer kun på utvalgte versjoner av iOS.

Lenke til kommentar

En slik maskin ville i så fall vært en stor ripe i lakken for sikkerheten i iOS, tvilsomt :)

Blir nesten litt for lite og litt for usikker informasjon her, til å kunne spekulere i hva de har gjort. Men har jo vært enkelte versjoner som har hatt bugs som lar en komme rundt låskoden. Tipper vedkommende enten kjørte en utdatert iOS versjon med en bug, eller eventuelt fikk den nullstilt, og så gjenopprettet fra en iCloud backup.

At de fant ut den eksisterende 4 sifra koden stiller jeg meg tvilende til.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg er rimelig sikker på at (ihvertfall når det gjelder nyere versjoner av iOS) Apple ikke har mulighet til å låse opp telefoner man har glemt koden på, selv ikke om man er autorisert forhandler. Apples egen veiledning sier blant annet følgende:

Hvis du ikke husker sikkerhetskoden, må du slette enheten ved hjelp av iTunes, Finn iPhone eller gjenopprettingsmodus. Bruk deretter en sikkerhetskopi til å legge data og innstillinger tilbake på enheten.

Videre sier de følgende i sin rapport om Government Information Requests (mine uthevinger):

On devices running iOS 8, your personal data such as photos, messages (including attachments), email, contacts, call history, iTunes content, notes, and reminders is placed under the protection of your passcode. Unlike our competitors, Apple cannot bypass your passcode and therefore cannot access this data. So it's not technically feasible for us to respond to government warrants for the extraction of this data from devices in their possession running iOS 8.

Jeg tviler (uten å kunne si noe med 100 % sikkerhet) på at Elkjøp har en magisk maskin som låser opp alle iPhoner.

Det finnes dog mange ulike måter å omgå låsekoden på, men de fungerer kun på utvalgte versjoner av iOS.

Nå snakker vel ikke jeg om noen magisk maskin, men det er jo et faktum at du kan gå til Apple Store f.eks og få hjelp med f.eks glemt passord i IOS eller kodelås. Såfremt du kan vise frem kvitteringen vil de kunne resette denne for deg. Og ettersom Elkjøp er en autorisert forhandler, så er det jo mulig at de ringte til Apple og fikk hjelp med dette? Ikke magisk det!

Lenke til kommentar

Nå snakker vel ikke jeg om noen magisk maskin, men det er jo et faktum at du kan gå til Apple Store f.eks og få hjelp med f.eks glemt passord i IOS eller kodelås. Såfremt du kan vise frem kvitteringen vil de kunne resette denne for deg. Og ettersom Elkjøp er en autorisert forhandler, så er det jo mulig at de ringte til Apple og fikk hjelp med dette? Ikke magisk det!

Det du skriver her er jo det motsatte av hva Apple selv skriver. Jeg vil tippe det som skjer dersom du ber om hjelp er at de nullstiller telefonen din og gjenoppretter fra en tidligere sikkerhetskopiering.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man kunne gjenopprette telefonen når den er låst med kode?

Elkjøp burde heller ikke kunne få tilgang.

Lurer på hvordan det i såfall foregår siden Apple kom i hardt vær da myndighetene ville ha tilgang til informasjonen i telefonene og Apple sa at det hadde de ikke muligheten til da de selv ikke hadde tilgang.

Kanskje Elkjøp virkelig har en slik magisk Enigma-boks, eller er de bare er flinke til å gjette?

Lenke til kommentar

Jeg tror det skal gå fint å gjennopprette telefonen til fabrikkinstillinger hvis man har glemt koden. Jeg tror jeg har gjort det en gang. Fikk det til med å koble telefonen til PC, og gjenopprette den i iTunes. All dataen på telefonen ble selvfølgelig borte. Men var bare å sette opp telefonen på nytt fra iCloud, så var alt på plass igjen. :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva de har, men det virker som forhandlere generellt kan omgå sperring.

Mamma bor på Svalbard, der er det ingen Elkjøp eller noen andre kjeder, bare en elektro-del på storbutikken. Hun knota med pinkoden, fikk beskjed om puk kode og fortsatte å taste pinkode. Den ble helt låst.

Leverte den i butikken, neste dag fikk hun den tilbake opplåst og med all software intakt.

Jeg regner med de tok en backup på et eller annet vis og factory resetet, kanskje med hjelp av Apple support. Det er nok neppe et brute force-program eller magisk tryllestøv.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvordan skal man kunne gjenopprette telefonen når den er låst med kode?

Man kan sette telefonen i DFU-modus, da kan den gjenopprettes selv om den er låst.

i følge denne artikkelen kan ein knekke pin koden ein iphone på ca 13 min. Den er i frå okt i fjor, så muleg det ikkje fungerar lenge,..

Teoretisk, ifølge artikkelen:

His theory of how easy it would be to obtain the data from a device is dependent on an attacker being able to bypass the complicated "secure boot" sequence of an iOS 8 device.

"We'll assume this can be defeated by finding a security hole, stealing Apple's key to sign alternate code or coercing Apple into doing so," he wrote.

Ganske mange «hvis»-punkter der. :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva de har, men det virker som forhandlere generellt kan omgå sperring.

Mamma bor på Svalbard, der er det ingen Elkjøp eller noen andre kjeder, bare en elektro-del på storbutikken. Hun knota med pinkoden, fikk beskjed om puk kode og fortsatte å taste pinkode. Den ble helt låst.

Leverte den i butikken, neste dag fikk hun den tilbake opplåst og med all software intakt.

Jeg regner med de tok en backup på et eller annet vis og factory resetet, kanskje med hjelp av Apple support. Det er nok neppe et brute force-program eller magisk tryllestøv.

PIN koden og låsekode er ikke det samme.

Har man tastet PIN koden feil mer enn 3 ganger, blir man bedt om å taste PUK koden, men dette er til sim-kortet, og ikke telefonen. PUK koden kan man få fra operatøren (feks. telenor), og har ingenting med låsekoden til Apple å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...