Gå til innhold

Spørsmål rundt loddejern. 10-30W

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en liten problem som jeg vil dele med dere.

Jeg skal lodde av/på komponenter i skjermkortet mitt.

(SMD components)

For å gjøre det, trenger jeg en 10-30W loddejern.

Jeg HAR en loddejern som er litt spesielt.

Denne kan reguleres (varmen).

Det er en sånn Knott som kan skrus på (0-10)

Når den er ganskje høyt, så gløder den.

Det jeg lurer på, hvordan i alle verden skal jeg oppnå varmen som tilsvarer 30W ?

Altså her er det snakk om og ikke svi komponentene.

Den loddejernet jeg har er mye sterkere enn 30W.

Fakta om loddejernet:

UNGAR 120V AC/DC

Forslag ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som vet ?

Hm, jeg har på en følelse at det finnes en sånn "måler" som viser hvor mye W du bruker... på denne måten kan jeg skru knotten og måleren viser hvor mye W jeg har oppnådd.

Er dette løsningen jeg er ute etter ?

Noen som har peil om det ?

Hvis det finnes, hvor få tak i ?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sånn at det MÅ være 10-30W, men dette er vel anbefalt effekt å bruke. Du kan jo prøve deg litt frem, har du ikke et gammelt kort du ikke trenger liggende? SKru varmen helt ned, og deretter kan du øke den forsiktig til du får tilfredsstillende resultat.

Lenke til kommentar

Poenget bør ikke være hvor mange watt varme loddebolten utvikler. Det viktige er temperaturen på spissen.

Avanserte og dyre loddestasjoner har termoelement som måler dette kontinuerlig og hele tiden holder spissen litt over smeltepunktet for loddetinnet selv om man varierer bruken.

På en enkel modell (som jeg antar din "UNGAR 120V AC/DC" er) så vil temperaturen være mye høyere dersom den har stått urørt noen minutter enn om du nettopp har smeltet mye loddetinn. Du må nesten bar prøve deg frem og kanskje kjøle den litt på f.eks en våt klut før du lodder. En lang og tynn spiss vil også redusere temperaturen på tuppen, men da kan tuppen blir så kald om du skal smelte mye at den fryser fast. Det er ikke noe bra.

PS. Håper den er beregnet for 230V også. Hvis den kun er beregnet for 120V og du tilkobler den 230V (røfft regnet dobbelt så høy spenning) så vil effekten bli 4 ganger så høy som beregnet. Altså 120W i stedet for 30W. Da vil jeg anbefale på det sterkeste å skaffe deg en på ca 15-25W som er beregnet for 230V. De er svært billige og er absolutt verd pengene. (ofte under 100kr for de billigste modellene)

Lenke til kommentar
Poenget bør ikke være hvor mange watt varme loddebolten utvikler. Det viktige er temperaturen på spissen.

Avanserte og dyre loddestasjoner har termoelement som måler dette kontinuerlig og hele tiden holder spissen litt over smeltepunktet for loddetinnet selv om man varierer bruken.

På en enkel modell (som jeg antar din "UNGAR 120V AC/DC" er) så vil temperaturen være mye høyere dersom den har stått urørt noen minutter enn om du nettopp har smeltet mye loddetinn. Du må nesten bar prøve deg frem og kanskje kjøle den litt på f.eks en våt klut før du lodder. En lang og tynn spiss vil også redusere temperaturen på tuppen, men da kan tuppen blir så kald om du skal smelte mye at den fryser fast. Det er ikke noe bra.

PS. Håper den er beregnet for 230V også. Hvis den kun er beregnet for 120V og du tilkobler den 230V (røfft regnet dobbelt så høy spenning) så vil effekten bli 4 ganger så høy som beregnet. Altså 120W i stedet for 30W. Da vil jeg anbefale på det sterkeste å skaffe deg en på ca 15-25W som er beregnet for 230V. De er svært billige og er absolutt verd pengene. (ofte under 100kr for de billigste modellene)

Den er på 120V.

Jeg vet at hvis jeg skrur den helt på 0 og er tilkoblet, så er den kald.

(Trur jeg da, hehe...tester senere idag)

Jeg kan jo i grunn prøve på en annen kort som jeg har liggende å få til den effekten jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Den er på 120V.

Ok, for det amerikanske/britiske strømnettet altså.

Og du har koblet den til en 230V-kontakt ?

Hvor mange watt er den merket med ?

Ja riktig, amerikansk strømnett --> 230V-kontakt.

Hvor mange watt ?

Det står ingen ting på den, merket ser ut til å være borte.

Lenke til kommentar
Den er på 120V.

Ok, for det amerikanske/britiske strømnettet altså.

Og du har koblet den til en 230V-kontakt ?

Hvor mange watt er den merket med ?

Ja riktig, amerikansk strømnett --> 230V-kontakt.

Hvor mange watt ?

Det står ingen ting på den, merket ser ut til å være borte.

Da yter den 4 ganger så høy effekt som det som skulle stått på merket. (kanskje merket er svidd av?) Siden vanlige små loddebolter for elektronikk vanligvis er på 15-25 watt vil ditt sansynligvis utvikle hele 60-100 watt siden du bruker det på det norske 230V-nettet.

Jeg anbefaler i hvertfall på det sterkeste å skaffe en vanlig norsk/europeisk loddebolt som er beregnet på bruk med 230V. Det er absolutt verd den hundringsen det koster når alternativet er at du risikerer å ødelegge både skjermkortet du skal lodde på, loddebolten selv og utsette deg selv for fare for støt.

Lenke til kommentar

....gløder !?????

Høres for meg ut som om du sitter på en "svipenn" for å svi mønster, og merker inn i treverk. Har jobbet med elektronikk i snart 20 år, og INGEN av de loddeboltene jeg har brukt (mange !!!) har det vært mulig å få til å gløde. For at spissen skal gløde må "spissen" ha en temperatur på over 800 grader !?, noe som ikke er tilrådelig å lodde med.

Temperaturen på spissen bør ligge på ca. 350 grader, litt avhengig av hvor flink du er til å lodde. Er du stø på hånda, og utfører arbeidet raskt, kan du til nød justere deg opp mot 400 grader. Alt over dette ødelegger/svir printen og får baner til å løsne etc.

Høres ut for meg som at dersom du i det hele tatt skal prøve deg på noe slikt, så BØR du skaffe deg en ordentlig loddebolt med temperaturregulering, OFM-spiss (liten spiss beregnet for overflatemonterte komponenter =SMD), samt godt loddetinn (tynt), loddelisse og de andre tingene du eventuellt trenger.

Lenke til kommentar
....gløder !?????

Høres for meg ut som om du sitter på en "svipenn" for å svi mønster, og merker inn i treverk. Har jobbet med elektronikk i snart 20 år, og INGEN av de loddeboltene jeg har brukt (mange !!!) har det vært mulig å få til å gløde. For at spissen skal gløde må "spissen" ha en temperatur på over 800 grader !?, noe som ikke er tilrådelig å lodde med.

Temperaturen på spissen bør ligge på ca. 350 grader, litt avhengig av hvor flink du er til å lodde. Er du stø på hånda, og utfører arbeidet raskt, kan du til nød justere deg opp mot 400 grader. Alt over dette ødelegger/svir printen og får baner til å løsne etc.

Høres ut for meg som at dersom du i det hele tatt skal prøve deg på noe slikt, så BØR du skaffe deg en ordentlig loddebolt med temperaturregulering, OFM-spiss (liten spiss beregnet for overflatemonterte komponenter =SMD), samt godt loddetinn (tynt), loddelisse og de andre tingene du eventuellt trenger.

hehe.. spissen gløder ikke, men "stangen" kan gløde ja.

Det er bare hvis jeg skrur høyt opp.

Lodde erfaring har jeg siden da jeg driver med miniracing.

Lenke til kommentar

Hvis du ser det gløder under normalt arbeidslys så er temperaturen på de gøldende området, som nevnt helt riktig, ca 800'C. Dette er alt alt for mye selv for langt oppå varmeelementet. Tuppen skal som nevnt ligge på 350-400'C.

PS. Dersom du ikke ser gløden under normalt arbeidslys men kun når det er mørkt er temperaturen ca 700'C.

Som nevnt tidligere: ikke risiker å skade deg selv og utstyr ved å bruke den loddebolten på feil spenning. Kjøp deg en sikikkelig en.

Lenke til kommentar

Ough... hmm.

Det som er at jeg faktisk kan regulere slik at temperaturen er slik den man vil ha, UTEN at det gløder i det hele tatt

(Selv i mørket)

Grunn til at jeg nevnte at den gløder er fordi jeg husker mine dager når jeg i "stress" skal lodde av en motor, så har jeg bare skrudd den opp en vis antall for å sjappe meg å lodde av motor og på en ny.

Disse bilene går jo fan meg ca. 130km/t

Altså 0 til 100 på 0,3 sec.

Belive me.

NB ! Jeg sitter ikke i bilen LOL... den er jo liten. derav navnet : Miniracing.

Jeg skal i morra ta en liten test med en gammel kort som jeg ikke skal ha lenger, viser det seg at det ikke går, så får jeg vurdere å kjøpe en ny.

Gir tilbakemelding i morra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...