Xanny Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Hva med å gå for en Noctua NH-D15 luftkjøler? Den kjøler bare 5 grader dårligere enn de beste AIO vannsetta. jeg gikk fra h100i til nh-d15, og sistnevnte kjølte faktisk bedre enn førstnevnte hos meg. Lenke til kommentar
litera Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Låner denne tråden. Har i7 4790k og en H100i. Kjører Prime95 og makset på 85/88/86/84 celcius etter "blend test" i 25 min. Måler med RealTemp GT. Før testen startet lå jeg på 33/34/32/35 celcius. Kjører Noctua NF-S12A FLX koblet direke til H100i uten noen spesielle kabler. De sitter på innsiden av radiator og trekker luft inn i kabinnettet. Fornuftig? Vet ikke hvor fort de går, for Windows 8.1 kødder til CorsairLink-målingene.. Bør jeg gjøre noe før jeg eventuelt overklokker? Er utålmodig, men bør vel også kjøre det i mer enn 25 min Endret 12. februar 2015 av litera Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 4790K er vel en av de som virkelig drar nytte av delid og ny kjølepasta. Ser ut som du kan få 20C mindre bare der. Jeg fikk omtrent 20C mindre på en 4770K. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 er bedre kjølepasta på 4790k (denne ble jo "revidert" og da fikset de mye av kjøleproblemene Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Låner denne tråden. Har i7 4790k og en H100i. Kjører Prime95 og makset på 85/88/86/84 celcius etter "blend test" i 25 min. Måler med RealTemp GT. Før testen startet lå jeg på 33/34/32/35 celcius. Kjører Noctua NF-S12A FLX koblet direke til H100i uten noen spesielle kabler. De sitter på innsiden av radiator og trekker luft inn i kabinnettet. Fornuftig? Vet ikke hvor fort de går, for Windows 8.1 kødder til CorsairLink-målingene.. Bør jeg gjøre noe før jeg eventuelt overklokker? Er utålmodig, men bør vel også kjøre det i mer enn 25 min Anbefaler deg å ikke bruke Prime95 på din CPU. Grunnen er at AVX/AVX2 instruksjonene gjør at CPU drar nok mye strøm under load da til å skade den. Bruk heller nyeste AIDA64 stresstesten eller Asus Realbench i 2-4 timer. Hold temps under 80 grader helst. Endret 13. februar 2015 av Betroz Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Låner denne tråden. Har i7 4790k og en H100i. Kjører Prime95 og makset på 85/88/86/84 celcius etter "blend test" i 25 min. Måler med RealTemp GT. Før testen startet lå jeg på 33/34/32/35 celcius. Kjører Noctua NF-S12A FLX koblet direke til H100i uten noen spesielle kabler. De sitter på innsiden av radiator og trekker luft inn i kabinnettet. Fornuftig? Vet ikke hvor fort de går, for Windows 8.1 kødder til CorsairLink-målingene.. Bør jeg gjøre noe før jeg eventuelt overklokker? Er utålmodig, men bør vel også kjøre det i mer enn 25 min Anbefaler deg å ikke bruke Prime95 på din CPU. Grunnen er at AVX/AVX2 instruksjonene gjør at CPU drar nok mye strøm under load da til å skade den. Bruk heller nyeste AIDA64 stresstesten eller Asus Realbench i 2-4 timer. Hold temps under 80 grader helst. Hei. Det med prime95 var interessant.Har du noen kildereferanser hvor det er flere detaljer rundt dette. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Hei. Det med prime95 var interessant.Har du noen kildereferanser hvor det er flere detaljer rundt dette. Du finner mye om det på nettet. Her kan du lese hva Raja fra Asus skrev om det. Lenke til kommentar
litera Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 I etterkant har jeg sett noe snakk om at Prime95 ikke er helt gunstig, ja. Shit au. Får holde meg til AIDA 64. Når det gjelder viftekonfigurasjonen fant jeg ut at det kanskje er lurest å sette viftene i push-konfigurasjon. Når de står som pull trekker de falsk luft fra sprekken mellom radiator og vifte - altså ikke bare luft gjennom radiator. Det skulle vist kunne reduseres litt i push. Forresten, hvordan vet man om man har hatt på nok kjølepasta? Jeg så selvfølgelig videoen til TekSyndicate om en liten "ert" etter installasjon.. Jeg la en strek i midten, men det er nok samme mengde som TekSyndicate la på. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 OK , da skjønner jeg. Han (Raja@Asus) sier dette i overklokkings sammenheng og at nye versjon Prime95 er safe å kjøre "close to stock settings". Jeg tolker det da et for et stock system er det safe å bruke prime95 fremdeles for å sjekke stabilitet av cpu og minne , men at må utvises forsiktighet eller droppes hvis man har overklokket cpu. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) OK , da skjønner jeg. Han (Raja@Asus) sier dette i overklokkings sammenheng og at nye versjon Prime95 er safe å kjøre "close to stock settings". Jeg tolker det da et for et stock system er det safe å bruke prime95 fremdeles for å sjekke stabilitet av cpu og minne , men at må utvises forsiktighet eller droppes hvis man har overklokket cpu. Noe sånt, men selv ved stock så kan en Haswell CPU bli nær throttle punkt under Prime95 small FFTs, så god kjøling er lurt uansett (stock vifta holder ikke da). Endret 13. februar 2015 av Betroz Lenke til kommentar
Xanny Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 I etterkant har jeg sett noe snakk om at Prime95 ikke er helt gunstig, ja. Shit au. Får holde meg til AIDA 64. Når det gjelder viftekonfigurasjonen fant jeg ut at det kanskje er lurest å sette viftene i push-konfigurasjon. Når de står som pull trekker de falsk luft fra sprekken mellom radiator og vifte - altså ikke bare luft gjennom radiator. Det skulle vist kunne reduseres litt i push. Forresten, hvordan vet man om man har hatt på nok kjølepasta? Jeg så selvfølgelig videoen til TekSyndicate om en liten "ert" etter installasjon.. Jeg la en strek i midten, men det er nok samme mengde som TekSyndicate la på. ert-metoden, den skal visst være best da du ikke tar for mye eller for lite kjølepasta på men akkurat passe nok Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 OK , da skjønner jeg. Han (Raja@Asus) sier dette i overklokkings sammenheng og at nye versjon Prime95 er safe å kjøre "close to stock settings". Jeg tolker det da et for et stock system er det safe å bruke prime95 fremdeles for å sjekke stabilitet av cpu og minne , men at må utvises forsiktighet eller droppes hvis man har overklokket cpu. Noe sånt, men selv ved stock så kan en Haswell CPU bli nær throttle punkt under Prime95 small FFTs, så god kjøling er lurt uansett (stock vifta holder ikke da). Nei.Stock Intel vifte = Joke Hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå