Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

I fjor vår bestemte venninnen min og jeg oss for å flytte sammen dette skoleåret. Vi fant en flott leilighet og bor nå sammen. Hun er ett år eldre enn meg (18) og jeg er selv 17, så vi går ikke i samme klasse eller på samme skole. Vi har kjent hverandre helt siden vi var små. I begynnelsen når vi bodde sammen, så funket alt fint. Har aldri bodd så tett innpå henne før, og har nå begynt å kjenne henne på et litt annet nivå enn jeg gjorde før vi flyttet sammen.

Jeg irriterer meg helt grønn over henne, hun roter og rydder aldri etter seg, tar aldri oppvask, badet ser helt jævlig ut da det ligger sminke og alt mulig strødd overalt. Jeg rydder og vasker etter henne hele tiden, uten av hun viser det minste takknemlighet. Hun har hele dagen besøk av ei som går i klassen hennes, og de sitter å okkuperer både stue og kjøkken. Jeg kjenner ikke denne venninnen hennes, har prøvd å bli kjent, men hun er virkelig bare ikke en jeg kan ha kjemi og gå overens med. Jeg sitter da mye på mitt rom så jeg slipper å være med de to hele tiden, det orker jeg ikke da de sitter å kakler å maser om alt mulig som ikke interesserer meg.

I helgene har hun ofte fest der, da jeg vanligvis ikke er der i helgene. Hun rydder selvfølgelig ikke opp etter det heller, og med mindre jeg ønsker å bo i en skitten og ekkel leilighet, så må jeg rydde å vaske etter det og.

Nå etter nyttår har hun også bedt om vi kan bytte soverom, da mitt er litt større enn hennes. Jeg syns dette er urimelig av henne. Jeg bruker mitt rom mye mer enn henne, hun tar nærmest over hele leiligheten med besøket sitt og tviler på at hun vil sitte på rommet mer til fordel for stue/kjøkken dersom vi bytter soverom.

Har prøvd å snakke med henne om det, men hun er bare sur og vil ikke snakke med deg. Det kan gå dager der vi ikke snakker sammen i det hele tatt, utenom et "hei" i det jeg kommer hjem på dagen.

Dette var ikke helt det jeg så for meg når vi flyttet sammen. Hun har forandret seg så enormt som person, og blitt en helt annen enn hun var før. Hva kan jeg gjøre for å slutte å irritere meg over henne? Kan jo selvfølgelig snakke med henne, men det vil egentlig bare gjøre stemningen enda mer sur og klein enn den allerede er. Hun er en person som ikke gir seg før hun får viljen sin, og til den tid er hun bare sur på meg om hun ikke får det som hun vil.

Vet ikke egentlig hva jeg vil med dette, men var godt å bare få det ut litt irritasjon...

Anonymous poster hash: ecf8b...c80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun kommer antakelig rett hjemmefra? Kan virke som ei ung dame som trenger noen lærepenger. Si ifra og snakk fra levra. Det burde du gjort lenge før, så der har du noe å lære selv. Uansett. Si ifra. Sett foten ned og si at dette er du ikke med på lenger. Forsøk å snakke om deg selv og hva det gjør med deg at hun oppfører seg som hun gjør. Og forvent at dette respekteres av henne, for det har du krav på. At hun «blir sur» er ikke noe argument for å la være. Dersom hun insisterer på å leve som hun gjør nå, ville jeg bare ha flyttet ut så fort som mulig. Det er ikke din jobb å oppdra din venninne, som dessuten virker som en dårlig en for å være helt ærlig.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Det hadde sikkert vært lurt å lage en vaskeliste eller lignende da dere flyttet sammen.

Om du har tenkt å bo der videre burde du sette det som et prinsipp at dere blir enige om hvem som rydder/vasker hva, og når.

Det gjelder selvfølgelig også dette med å rydde etter fest.

Forutenom det, så høres det virkelig ikke ut som du burde bo sammen med denne personen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...