varmit Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Funderte litt over elektrolyse av vannløst kobbersulfat idag, hvor restproduktene vil være metallisk kobber og fortynnet H2SO4. Kobber som katode burde virke fint, men hviket materiale vil tåle å bli brukt som anode uten å oksideres? Sølv, karbon? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Hva med gull? Jeg er ikke kjemiker, men gull er vel et edelt metall. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Gull er kanskje en mulighet. Har prøvd rustfritt stål og karbon, begge disse har ikke hatt sjangs men den spenningen jeg har brukt.. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Platina fungerer fint, men er selvsagt dyrt og vanskelig å få tak i. Hvor høy spenning bruker du? Lenke til kommentar
Albert0 Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 I en løsning vil kobbersulfatet være løst som kobber-ioner (Cu2+) og sulfat-ioner. Du kan få deponert kobber på katoden: Cu2+ + 2e- --> Cu, men det skjer bare når du får en strøm igjennom løsningen. Det forutsetter at man løser ioner på anoden, så hvis den består av kobber blir det Cu + 2h+ --> Cu2+. Dette er den normale metoden å elektrodeponere kobber på en overflate (katoden) med en kobberanode som kilde. Legg merke til at sulfat-ionene ikke inngår i reaksjonen. Hvis du tilsetter svovelsyre, vil du bare få litt flere sulfationer samt noen hydrogen-ioner. Hydrogenet vil da danne bobler på katoden (2H+ + 2e- -->H2), mens man løser kobber på anoden. Etter en stund vil alle hydrogen-ionene være byttet ut med kobber-ioner og pH'en vil være tilbake på 7, dvs. syra er brukt opp og du har en kobbersulfatløsning. Hvis du bruker en inert anode (platina er vel best), så vil ikke metallet løses. Gitt sterk nok spenning så vil det allikevel gå en strøm, og man får 2H2O + 4h+ --> 4H+ + O2 (g). Dvs. du får dannet svovelsyre og oksygen-gass. Jeg er litt usikker på om gull er inert nok, men du kan jo prøve! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå