Gå til innhold

Lav hastighet på nettet på bare den bærbare

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt en svært så prisgunstig PC - Toshiba Satellite C50D. Min bruk av PC er forholdsvis enkel, nettsurfing og litt tekstbehandling / regneark, så jeg trenger ikke så mye ytelse. Men jeg er misfornøyd med en ting : hastigheten som oppnås når jeg bruker internett.

Tester viser en hastighet på fra 1 til maks 3,5 Mbit - og de stasjonære PC-ene i samme nettverk er stabile rundt 15-16. Hva kan problemet være?

Tekniske kunnskaper er forholdsvis små, men jeg har oppdatert drivere både til trådløst nettverkskort og til ethernet-tilkoblingen. Det er liten eller ingen forskjell i hastighet mellom kablet og trådløs tilkobling.

Takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bestillte via nett eller collect@store og det er mindre enn 14 dager siden du fikk den, så er min anbefaling å benytte deg av angreretten. Det er en veldig treig prosessor, kanskje den treigeste det er mulig å få kjøpt ny. Hvis du har varianten med AMD E1-prossessor, så er den treigere enn over 10 år gamle Pentium M 735. Du får tak i laptoper med langt raskere prosessor i samme prisklasse.

I tillegg så kommer det med masse unødvendige forhåndsinstallerte programmer som gjør den enda treigere. Siden den er like treig på både kablet og trådløst nett, så mistenker jeg det kommer av en kombinasjon av supertreig prosessor og masse forhåndsinstallert søppelprogramvare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar, selv om det gjorde meg litt deprimert.

Prosessor : AMD E-1 2100 APU, og maskinen har jeg hatt mer enn 14 dager.

Jeg hadde håpet på enkle tips, enkle grep som kunne gjøre maskinen raskere. Jeg får følge opp tipset om å rydde på maskinen og fjerne unødvendige programmer, kanskje det vil hjelpe litt...

Lenke til kommentar

Selv om det er gått over 14 dager så kan det fortsatt være håp. Noen butikker tilbyr lengre bytterett (f.eks. 45 dager). Hvis du har kjøpt på nett så må du se etter at du har fått angrerettskjema som følger nøyaktig denne malen. Hvis butikken ikke følger skjemaet, men gir sin egen variant av angrerettskjema vil angreretten utvides til 3 måneder. Har selv byttet mobil på angrerett etter 2 mnd. grunnet dette. Tror det samme skjer om de har glemt å informere om angrerett før kjøpet. Hvis de ikke har gitt noe informasjon om angrerett, så utvides den til 1 år.

Hvis du ikke får byttet den, så kan det fortsatt være litt håp for maskinen ved å installere Linux. Last ned Xubuntu og prøv Live fra en minnepenn før du eventuellt installerer. Kan også være lurt å lage recovery-dvd før du installerer om du skulle angre.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...